Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

De har forresten byttet navn nå. Det er ikke lov å kalle det fysisk fostring lenger. Kommer ikke på det nye navnet, men det var noe sånt som "idrett og glede". Noe med idrett i seg i hvertfall. Idrett og helse kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er sikker på at fysisk fostring ble for strengt. Tipper dressene følte at det skremte bort soldatene. SOLDATENE. Siden de byttet navn på fyfo kan de like gjerne kalle vernepliktige for unggutter i uniform.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg gir nå faen i moter. Jeg hater Høyre. Herregud for en møkka politikk som forfektes. Tragisk skolepolitikk blant annet. Helt tragisk. Nå er ikke jeg særlig politisk av meg, men Høyre burde avvikles som parti.

Lenke til kommentar
Jeg gir nå faen i moter. Jeg hater Høyre. Herregud for en møkka politikk som forfektes. Tragisk skolepolitikk blant annet. Helt tragisk. Nå er ikke jeg særlig politisk av meg, men Høyre burde avvikles som parti.

lol

Gud forby at våre fremtidige barn får mulighet til å ha en utfordrende skolehverdag?

Lenke til kommentar

At fysisk fostring er ett for strengt begrep er vel neppe noe ett mindretallsparti i regjeringen som har bestemt, SV har ikke forsvarsministeren engang. Jeg tipper at det er mer TMO (som virkelig er flower power) som har litt for mye å si.

TMO var selve FI når jeg var inne, hehe. "Soldataksjoner" var hat, jeg hadde jo uniformer å stryke og sko og våpen å pusse, ikke tid til sånt velferdstull i alle fall.

Den beste velferden en soldat kan få er best mulig trening (var det Rommel som sa dette?).

Lenke til kommentar

Å stemme SV og være opptatt av forsvaret er trolig en av de større selvmotsigelser man kan finne. Jeg har vanskeligheter for å tro at man følger særlig med i SV sin forsvars og utenrikspolitikk om det er tilfellet. Selv AP sa jo før valget at det ikke var aktuelt å fire en tomme i forsvars og utenrikspolitikk når det kom til SV's syn på det området. Ikke rart, egentlig. AP og Høyre er ganske identiske i sin oppfatning av hvordan forsvar- og utenrikspolitikken skal være. Det er langt større forskjell på AP og SV enn Høyre og AP i så måte.

Skolepolitikken til SV, som til og med er værre enn Høyre sin, kan man vel finne en eller annen tråd i politikkdelen til. Det samme går vel for resten av politikkpratet også? Kan eventuelt splitte det ut om det skulle ta av.

Og at det ikke er lov å kalle det fysisk fostring er bare tåpelig. Ingen som nekter noen å kalle det fysisk fostring. Om de skal endre navn på det så er jo ikke det noe nytt, i forsvaret endrer jo ofte ting navn oftere enn hva folk bytter undertøy (Jeg er fortsatt ikke sikker på om det nå heter Marinen eller om det heter Sjøforsvaret. Make up your mind....). Eneste jeg vet er at fysisk fostring i forsvaret er oppskrytt. Det settes høyere enn krav til god ledelse og krav til å være noenlunde balansert i topplokket. Merkverdig prioritering. God form er viktig, men paragrafrytteriet og den totale mangelen på å bruke sunn fornuft når det kommer til fysisk fostring er noe av det mer absurde man finner i forsvaret. De har mistet mange gode menn grunnet dette og blitt erstattet av hjernedøde tullinger som er flink til å løpe. Når kostholdsfanatikerne i tillegg begynte å messe i vei og ville ta kontroll over kjøkkenet om bord og overstyre kokkene, så viste det bare absurditeten. Heldigvis ble de ignorert, på lik linje som man ignorerer SV :)

Så nå at avtalen mellom SATS og forsvaret her i Bergen er blitt sagt opp. Litt synd, men de må vel spare penger og har vel også pusset opp idrettsbygget på Haakonsvern. Men var greit å møte gamle kolleger på SATS, blir mindre av det fremover.

Lenke til kommentar
Eneste jeg vet er at fysisk fostring i forsvaret er oppskrytt. Det settes høyere enn krav til god ledelse og krav til å være noenlunde balansert i topplokket. Merkverdig prioritering.

Alle kan ikke være generaler, i en væpnet styrke må noen kunne slåss og da gjelder det å være sterk.

Vektingen av fysisk form er forskjellig mtp. gradsnivå, forsvaret vet nok å skille mellom krav til oberster og menige. Merk også at wh1te snakker om personell i førstegangstjeneste og da er det ikke akkurat ledelse og topplokksarbeid de fleste driver med (ihvertfall ikke i infanteriet/Hæren, som jeg kjenner best). I min hverdag i Garden var de 6-10 timer med fyfo vi hadde i uken uvurderlig for å takle lange dager med aktivitet. Slakapung- og velferdstjeneste holder bare ikke i det lange løp.

Andre erfaringer jeg gjorde i forsvaret var at udugelige sersjanter forsvant etter pliktåret, så 3000m er nok ikke det eneste de ser på.

På Krigskolen derimot, har de en mer møysommelig seleksjonsprosess på den mentale biten, men at KS-kandidater holder ett visst minimum av fysisk standard skulle bare mangle. De fysiske opptakskravene for befalsskolene/KS er heller ikke veldig umenneskelige.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan opptaket er på HJK? Altså hvordan programmet ser ut, øvelsene, kravene og utfordringene etc? Jeg har hørt om den siste uka, aka helvetes uka, men lite ellers.

Var der for halvannet år siden. Minstekravene er greie, de finner du på fallskjermjeger.no. Det vanskelige er det fysiske og psykiske presset du får i den måneden opptaket varer. Jeg orker ikke skrive om det nå, men om du søker på forumet finner du noen nyttige innlegg, jeg har skrevet en del om dette før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...