3raz3r Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Hvor mye kan en oppakning veie? Edit: Og bør jeg vente med å søke befalskole til etter jeg har vært på sesjon, eller kan jeg like så godt søke nå? Endret 9. desember 2007 av 3raz3r Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvor mye kan en oppakning veie? Kommer an på hvor mye du klarer å trøkke ned i sekken. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvor mye kan en oppakning veie? Kommer an på hvor mye du klarer å trøkke ned i sekken. Tenker vel egentlig mer på hvor mye en vanlig oppakning veier da. 30-40-50 kg? Om du forstår spørsmålet mitt? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Edit: Og bør jeg vente med å søke befalskole til etter jeg har vært på sesjon, eller kan jeg like så godt søke nå? Skulle ikke du vært på sesjon for lenge siden? Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Edit: Og bør jeg vente med å søke befalskole til etter jeg har vært på sesjon, eller kan jeg like så godt søke nå? Skulle ikke du vært på sesjon for lenge siden? Blitt innrullert, og når jeg fikk det innrulleringsskjemaet så stod det at jeg skulle være på sesjon en gang fra februar 07-januar 08. Jeg håper det blir snart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvor mye kan en oppakning veie? Kommer an på hvor mye du klarer å trøkke ned i sekken. Tenker vel egentlig mer på hvor mye en vanlig oppakning veier da. 30-40-50 kg? Om du forstår spørsmålet mitt? Standardoppakning veier rundt 20+. Jeg vet mange liker å påstå at de har trasket rundt med nesten 100 kg i sekken på opptak til befalskolen, men en standard recon pack veier rundt 20 kg + eventuelt samband og annet tøys som dere må bære. Uansett så er det relativt uproblematisk å marsje rundt med 40 kg om du er greit trent. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Samband og MG på 11kg hver er vel aldri populært å måtte bære. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvis man fester gru-en ordentlig, samt strammer reimer og tilpasser sekken skikkelig går det fint ann å bære en tung sekk.. Har man ikke brukt tid på å tilpasse utstyr blir det tyngre. Lenke til kommentar
Andcatz Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg skal til madla 6januar og gleder meg Jeg håper det blir litt disiplin og litt utfordringer... Men fra det jeg har lest her høres det litt dødt ut Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg kan nok garantere deg at du får disiplin og utfordringer du ikke ville fått i det "sivile intet" i bøtter og spann Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Selv om jeg tenkte at det her er hull i hodet, at det er dritt, kjedelig osv. er jeg glad for at jeg har fått "det grunnleggende" gjennom militæret Alt fra disiplin, fysiske og psykiske utfordringer, selvdisiplin osv. har vært og kommer til å være til hjelp senere. Er vel ingen tvil at om at de fleste har godt av en periode i militæret. I tillegg får man vite sånn ca. hvordan man ligger ann, og virkelig skjønne at man kan presse ut enda litt mer da man tror man ligger helt i grensen av hva man tåler. Morsomt å se at man mestrer ting bedre enn andre, kjenne at man er sterk nok til å hjelpe medsoldater og laget osv. Hos meg ble i hvertfall konkurranseinstiktet vekket, da vi gjennom rekrutten osv. stadig vekk ble satt til å konkurere Så, om du har forventinger til at det skal bli positivt, gjør det etter all sansynlighet det også! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Angående det at de fleste har godt av et år i militæret stiller jeg meg bak, men jeg synes det er for lite obligatorisk fysisk fostring for vernepliktige. Med tanke på at majoriteten er feitere etter førstegangstjenesten enn før, så sier vel det sitt. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 wh1te, det gjelder ikke alle. Skal love deg vi får nok fyfo her oppe med laglederen min. Gikk inn i forcen den 9 august, og etter rekrutten har det vært hardkjør fyfo minst 3 ganger uka, noen ganger 5 av 5 dager. Av og til fyfo hele dagen, men det er litt mer sjeldent. Kompani fyfo mandag og fredag som regel. Vi har uansett. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_mi..._forkortelser#F Fysisk fostring, aka gym Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Angående det at de fleste har godt av et år i militæret stiller jeg meg bak, men jeg synes det er for lite obligatorisk fysisk fostring for vernepliktige. Med tanke på at majoriteten er feitere etter førstegangstjenesten enn før, så sier vel det sitt. Det er store forskjeller fra avdeling til avdeling. Der jeg var, hadde vi såpass mye tjeneste at vi ikke fikk det vi visstnok skulle hatt krav på av FYFO. Vi fikk fyfo bare annenhver uke, og nesten aldri i tjeneste, kun i fritida. Samtidig fikk artilleristene på samme leiren fyfo 3-5 ganger i uka... Men så skal vi også huske på at de fleste unge som er i dårlig form slipper militæret også... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 wh1te, det gjelder ikke alle. Skal love deg vi får nok fyfo her oppe med laglederen min. Gikk inn i forcen den 9 august, og etter rekrutten har det vært hardkjør fyfo minst 3 ganger uka, noen ganger 5 av 5 dager. Av og til fyfo hele dagen, men det er litt mer sjeldent. Kompani fyfo mandag og fredag som regel. Vi har uansett. Jeg sa ikke "alle" jeg sa majoriteten, altså de fleste. Det er fakta. Jeg får forsvarsbladet F i posten hver måned og der står det svart på hvitt. En vernepliktig har krav på minst to timer fyfo i uken i tjeneste fordelt på minst to økter. Det er for lite synes jeg. Det er veldig positivt med avdelinger som har mye fysisk i selve tjeneste for da blir soldatene som regel i god form, gjerne bedre enn det de var når de først begynte tjenesten. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Skulle heller vært krav til egentrening, siden jogging o.l er hat. Samt at jogging på asfalt er en snarvei til kne og rygglidelser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Nå kan jeg bare snakke for Sjøforsvaret, men der er det meste egentrening. Problemet er at egentreningen ikke følges opp og derfor tar de fleste soldatene de siste to timene på fredagen fri i stedet for fyfo. Som man reder ligger man. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Vel militæret kunne bevilget litt mer penger til Fyfo, mer nærkamp isteden for jogging o.l. f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå