Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
perm-uniformen er det eneste jeg kunne bruke berret på ihvertfall.

btw, panserbrett er den eneste riktige bretten :)

 

heisau: rekrutten er ikke noe morro, men ellers blir det hva du gjør det til.

 

Hmm, jeg skjønner. men hva var deres erfaring fra sessmoen? Jeg kjenner ingen andre som skal dit så det blit nytt og spennende ;)

Lenke til kommentar
På rekrutten brukte vi bare beret til perm.

Til daglig går jeg i M04, bruker beret nå også. (er vel samme som permuniformen vi hadde på rekrutten)

 

Når jeg var på Sessvoll gikk mange av soldatene der i M98 og beret, det samme med enkelte befal. Er det egentlig i henhold?

 

Jeg går i beret så lenge tjenesten og været tillater det. Når det begynner å bli kaldt her i nord er jegerlua fin å bruke. Annet enn det så går feltlua til det meste for min del.

Lenke til kommentar
Heyhy, fra sørlandet.

Valgte luforsvaret, Force and protecion\Bakkesett 2. Kriteriet var at rekrutten skjer i Stavanger, close to home. Altså er sjø- og luftforsvaret mest aktuelle. Noen med erfaringer rundt "vakthold- og sikring" som gren?

Lest at det skal være kjedelig? Blitt usikker og lurer på mulighetene for å forandre prioriteringene?

Du kan ikke velge V&S før rekruttskolen. Skal du gå V&S Basesett II må du være på rekruttskolen i januar- eller juli-skolen.

 

vakthold var det kjedeligste jeg gjorde i HV...

Da er det avgjort. Jeg vil ringe inn og forandre mitt førstevalg. (Går det greit?)

 

Men jeg, som så mange, må klø meg i skjegget rundt de mange grenene. Ypperlig om noen kunne gitt meg en anbefaling utifra mine korte persontrekk:

- Fysiske utordring ser jeg lystent på, ettersom jeg regelmessig trener styrke og utholdenhet i nuet.

- Jeg eier ikke navigeringsskills. Jeg med kompass er ikke ett. Føyer til at drilling, alá garden heller ikke er min hobby.

 

Ellers hadde det vært et pluss om jeg rektruteres fra Stavanger (sjø- og luftforsvar) for å være nærmere mors kjøttaker :)

Hvis du vil gå V&S basesett II blir det ikke slik som disse andre her snakker om. Jobben din blir ikke å sitte i ei vaktbu ved porten.

 

Basesett II betyr at man er en QRF (quick reaction force), og at man mest sannsynlig blir en del av NIS (Nasjonal Innsatsstyrke). Dette betyr at troppen kan bli sendt på skarpe oppdrag innenfor Norges grenser, og at store deler av førstegangstejensten vil bestå av øvelser og utdanning.

 

Basesett II-gjengen på Rygge (dvs V&S og hundeførere) driver akkurat nå på med en øvelse med Jegerkommandoen.

 

 

V&S som fredsvakt eller vaktsoldat er noe annet, og er nok absolutt ikke like spennende.

Lenke til kommentar

Denne uka her har vært helt ekstrem for min del. Feltøvelse på Elverum i 4 dager. Den siste natta, var vi ute i 4 timer i strekk for en feltgudstjeneste i noe rundt 15 minus har jeg hørt. Såklart, når vi skulle til den feltgudstjenesten så fikk vi beskjed om å være KTS om 4 minutter når jeg omtrent bare hadde på meg netting, så jeg sto ute i kulda med minimalt med klær under feltuniformen. Gikk rett i stålkoma. Rett etter de 4 timene var det såklart min tur i MG-post i 2 timer. Så var det alarm og skuddveksling med fi seinere på morgenen, så dro vi tilbake til leir. Da, etter ikke å ha spist eller sovet på et tosifret antall timer, fikk vi beskjed om å pakke alt vi hadde for overføring til Huseby. Etter det som ble de mest stressende timene hittil for meg i forsvaret endte vi opp i Huseby 24 timer etter jeg hadde spist eller sovet, hele troppen var helt borte i bussen. Ingen ble glade en gang for at vi ble overført til Huseby, fordi ingen av oss hadde energi til det. Vi var jo såklart glade, siden vi har slåss for det de siste ukene alle mann, men vi var såpass i koma at det ikke gikk opp for oss. Har aldri spist en burger på så kort tid før, tok 3 minutter å spise en dobbel cheeseburger. Drakk opp Pepsien på 10 sekunder. :p

 

Og såklart, i dag var jeg mentalt fremdeles i felt, så jeg pakka meg godt inn i ull og t-skjorte, og da svettet jeg ihjel i 4 timer. :p

 

Det skal ikke være enkelt, eller hva? Men har merket at jeg tålte kulda mye bedre i dag etter feltøvelsen da, så det er vel godt for noe. :)

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

kulde er digg da.

på "øvelse vinterdrill" som vi hadde var det flere som slappet av/sovnet ute når det var nesten snøstorm...

Jeg gikk ca hele den øvelsen med bare jakke+bukse uten noe under(bokser så klart da), var ikke kald, tror ikke det var under 20 grader under hele øvelsen, vet at det nærmet seg 30 ihvertfall den ene natten(ved -30 grader kryper vi inn i soveposen og holder varmen, får ikke lov til å drive skikkelig med øvelse lengre da)

når bussen var forsinket var det også bare å legge seg til i snø-fonden å sove litt, man blir imun mot kulde etterhvert.

det som var litt kaldt var da vi sto ca 3 timer på oppstillingsplass, med perm-uniform og oppbrettet armer(en av de første dagene med det), tror ikke det var mer enn 2-3 grader, og det regnet :)

 

men det var første øvelsen din eller?

Lenke til kommentar

Når det gjelder beret-diskusjonen så må jeg si at for det første så kan beret brukes til hvilket som helst plagg (har jeg lært), og nei, panserbrett er ikke den eneste riktige bretten. Det er en grunn til at MP og Pansergutta bruker den.

 

Selv har jeg selvsagt, som god luftvernartillerist, IKKE panserbrett.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å finne ut hva panserbrett var, og etter jeg fant en instruksjonsvideo (som bare viste hvordan det gjøres og ikke hvordan den ser ut), så tror jeg ikke det er den vi fikk melding om å lage på Gardeskolen. Noen som har en beskrivelse eller et bilde av en beret med panserbrett?

 

Vi bruker bare beret til M04 i allfall, men vi er rekrutter/aspiranter. Jeg har sett noen gardister/menige gå rundt med beret på Gardeskolen i M98 (er ganske sikker på det i allfall).

Lenke til kommentar
Hehe, nå var jeg ikke seriøs da.

 

hehe, daså :p

 

Vi bruker bare beret til M04 i allfall, men vi er rekrutter/aspiranter. Jeg har sett noen gardister/menige gå rundt med beret på Gardeskolen i M98 (er ganske sikker på det i allfall).

 

 

MP gikk også rundt med kombinasjonen beret og M98 under rekrutten. Vi fikk beskjed om å bruke feltlue til M98.

 

 

 

Bruker de i luftforsvaret også beret? Ser hvertfall vakt & sikring har blå beret.. Men ingen andre på leiren..

Lenke til kommentar

Bruker beret hele tia vi her oppe nå hvertfall.

Fikk ikke beret før rekrutten var ferdig heller, aka beretløp ;) I rekrutten var det feltlua all the time.

 

Eneste er at når det dypper mot -15 grader, tar vi på noe annet når vi skal være ute. Men vi bruker beret til alle uniformene, m02/m04, standar gamle bommulsfeltuniform og M98(i leir hvertfall..)

Lenke til kommentar

Ok. Men det er den blå som hører luft til ja?

Synes det ser mye bedre ut med beret, og må på depot på en annen leir. Så satser på å få beret av de :p

 

Men makan til gjerrighet da det gjelder Gore-tex unformen... Vi vernepliktige må ha skriftlig begrunnelse fra befal hvis vi skal få det utlevert.. (vakt og sikring, og div. andre har fått den.)

 

Noen som har tips til grunn for at jeg kan få den? Får vel kanskje noen av de jeg jobber med til å skrive for meg.. Om jeg har en bra grunn :p

Lenke til kommentar
Vel, ikke bare luft som har blå beret. Vi her oppe i bardufoss, CSS/INGBN/SMBBN har blå beret. Ikke lyseblå, men mørkere i fargen

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Beret#H.C3.A6ren

 

Der har du. Vår er "Korn blå".. Om det sier deg noe :)

En ørliten bagatell, men SBBN er den riktige forkortelsen til Sambandsbataljonen ;)

 

--

 

Beret - månedes gadget på mil.no ;)

 

Angående det som er blitt sagt om at panserbrett på bereten er den eneste riktige bretten på bereten, vil jeg tror det menes at det ser best ut. Det er jeg helt enig i! i Linken min har Diesen den andre måten å tilpasse en beret på. Får du festa kongemerket riktig ser det helt greit ut det også, men gjør du ikke det, ser det helt forferdelig ut... Det gjelder selvsagt også for panserbrett. Du må jobbe med bereten for at den skal se bra ut.

Lenke til kommentar

God kveld.

 

Har et par spørsmål det hadde vært interessant å få svar på, og det er her jeg håper noen av dere kan være behjelpelige.

 

Jeg har altså ikke fullført VGS (VKII igjen, Allmenn), og er innkalt til Førstegangstjeneste ved Luftforsvaret, Madla nå 8. Januar. Jeg har Også sendt en søknad til UB-kurs i baseforsvar – Kjevik, med svar om at min søknad er mottatt. Det sto at jeg ville få endelig svar november/desember.

Dette er en tidsrom på 1 1/2 måneder nå, og i det henséende lurer jeg på om det finnes en litt mer konkret dato da det er vanlig å få svar på nettopp en slik søknad?

 

Videre lurer jeg også på hvilke muligheter man har for å fullføre den Generelle Studiekompetanse slik at man eventuelt kan søke Krigsskole i løpet av både UB- og den vanlige førstegangstjenestetiden, evt etter under en praksisperiode som avdelingsbefal om jeg skulle være så heldig?

 

Jeg er meget motivert på å gjøre karriere i Forsvaret, og ser frem til tiden jeg kommer til å få. Ethvert tips som kan bedre mine forutsikter er også velkomment.

 

Takk

 

-AM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...