Βlur Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg sov forresten på andre cella frivillig siden de andre snorket så jævlig, eneste gangen jeg sov godt i militæret. Da må romkameratene dine ha vårt ille Jeg hadde en på rommet i fjor som stønna endel da han sov, men det var bare moro Da skjønte vi at han sov godt i alle fall! Lenke til kommentar
whom Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) vakthold var det kjedeligste jeg gjorde i HV... Da er det avgjort. Jeg vil ringe inn og forandre mitt førstevalg. (Går det greit?) Men jeg, som så mange, må klø meg i skjegget rundt de mange grenene. Ypperlig om noen kunne gitt meg en anbefaling utifra mine korte persontrekk: - Fysiske utordring ser jeg lystent på, ettersom jeg regelmessig trener styrke og utholdenhet i nuet. - Jeg eier ikke navigeringsskills. Jeg med kompass er ikke ett. Føyer til at drilling, alá garden heller ikke er min hobby. Ellers hadde det vært et pluss om jeg rektruteres fra Stavanger (sjø- og luftforsvar) for å være nærmere mors kjøttaker Endret 12. november 2007 av whom Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg sov forresten på andre cella frivillig siden de andre snorket så jævlig, eneste gangen jeg sov godt i militæret. Da må romkameratene dine ha vårt ille Jeg må legge til at jeg var nok verst av alle. Men slikt merker jo ikke jeg, å når de andre sovnet før meg var faen løs. 5 instruments blåsesymfoni fra helvete i utakt. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Den fleece jakka blir ikke brukt fordi fleece tar fyr å sier poff, samme gjelder med m02 driten, eneste den er brukandes til er å sitte statisk, som på vakt eller no. Slites istykker på 1 time med storsekk/gru på. Og i følge FLO skal m02 uniformen vare 12 måneder for 7x soldater, jeg måtte bare kaste min etter ett halvt år, da var den så oppspist og flisete at den var helt ubrukelig. Endret 13. november 2007 av Keylar Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 vakthold var det kjedeligste jeg gjorde i HV... Da er det avgjort. Jeg vil ringe inn og forandre mitt førstevalg. (Går det greit?) Men jeg, som så mange, må klø meg i skjegget rundt de mange grenene. Ypperlig om noen kunne gitt meg en anbefaling utifra mine korte persontrekk: - Fysiske utordring ser jeg lystent på, ettersom jeg regelmessig trener styrke og utholdenhet i nuet. - Jeg eier ikke navigeringsskills. Jeg med kompass er ikke ett. Føyer til at drilling, alá garden heller ikke er min hobby. Ellers hadde det vært et pluss om jeg rektruteres fra Stavanger (sjø- og luftforsvar) for å være nærmere mors kjøttaker Tør jeg anbefalle HV da... Det var en ordning i leiren jeg var på at HV rullerte med å ha vakthold, dette medførte ca 3 dager ved vakthold i løpet av 6mnd. Det er en god del fysiske utfordringer, kan nevne f.eks 17 timers ski-tur, 3-mils marsj med litt vekt, 4-mils marsj med MYE vekt, gjørmeløp, osv Jeg hadde ingen kunnskaper innen navigering jeg heller, det er det jeg har GPS til, men etter noen timer med opplæring, testing og feiling klarte jeg faktisk navigere ute i skogen med bare kart, kompass og noen fjelltopper Skyting er det også en god del av, vi hadde 2 faste skytedager i uka og etter rekrutten ble det gjerne noen hundre skudd hver gang, blir mer og mer avslappetforhold til ammo og skyting. den siste tiden på skytebanen hadde vi åpen ammo-kasse og fylte egentlig etter behov. Det er også en del strid/oppførsel i bebygget område(SIBO/OIBO), vei/adgangskontrollpost(VKP/AKP), maktanvendelse, nærkamp, førstehjelp, objektsikring, gjemsel(gjemme seg godt i skogen). Du får mye tid i skogen, vi var vel i skogen ca 3-4 dager i uken kjipt med 1 uke rep-øvelse, men du får se på det som 1 uke fri fra jobb istedet. Lenke til kommentar
whom Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 vakthold var det kjedeligste jeg gjorde i HV... Da er det avgjort. Jeg vil ringe inn og forandre mitt førstevalg. (Går det greit?) Men jeg, som så mange, må klø meg i skjegget rundt de mange grenene. Ypperlig om noen kunne gitt meg en anbefaling utifra mine korte persontrekk: - Fysiske utordring ser jeg lystent på, ettersom jeg regelmessig trener styrke og utholdenhet i nuet. - Jeg eier ikke navigeringsskills. Jeg med kompass er ikke ett. Føyer til at drilling, alá garden heller ikke er min hobby. Ellers hadde det vært et pluss om jeg rektruteres fra Stavanger (sjø- og luftforsvar) for å være nærmere mors kjøttaker Tør jeg anbefalle HV da... kjipt med 1 uke rep-øvelse, men du får se på det som 1 uke fri fra jobb istedet. Tusen takk for svar. tror nesten jeg satser på HV, ja. Ser ut som det kan bli et spennende år. Får man forresten lønn for uka man er i øvelse? Om 10 år ville jeg uansett sikkert bare sett på det som ei herlig friuke, så ser ikke mørkt på det. Har sendt mail til forsvaret om det går an å bytte prioriteringene, så det gjenstår å se. Noe som kan være et problem er at jeg gikk på sesjon med instillingen av at jeg helst ville slippe, og med sykemelding og litt godsnakking fikk jeg bla. "karakter 5" på bein og 6 på allergi", til tross for at jeg må medgi at de fysiske skavankene ikke ville bydd på store problemer. Ellers fikk jeg karakter 4 på iq-testen.. Utifra denne sesjonen, hva er sjansen, tror dere, for at jeg blir innkalt? Skal være mulig å kontakte lege for å dokumentere at du er "frisk" pr.dags dato og dermed stryke det som står jeg militærets papirer. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Grad 5 er vel dimm i HV. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Tusen takk for svar.tror nesten jeg satser på HV, ja. Ser ut som det kan bli et spennende år. Får man forresten lønn for uka man er i øvelse? Om 10 år ville jeg uansett sikkert bare sett på det som ei herlig friuke, så ser ikke mørkt på det. de fleste får lønn ja, men det er ikke noe krav. hvis du ikke får lønn, så dekker forsvaret noe mer penger, men du taper uansett litt på det. Lenke til kommentar
whom Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Grad 5 er vel dimm i HV. Altså med "grad 5" kommer jeg ikke inn i HV? Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Grad 5 er vel dimm i HV. Altså med "grad 5" kommer jeg ikke inn i HV? Stemmer. Men ring å hør, sikrest. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Hehe, sånn tenker ikke gubbene som må på rep her på jobb hvertfall. De går og syter og sutrer i et par uker før de skal avgårde. Ser for meg repøvelser er en samling førtiåringer med god pondus som sitter og drikker øl i ei brakke et sted i bushen.' Du kommer ikke og forteller en 42-åring som veier 100 kg om å "trøkke trynet ned i gjørma og ta 100 pushups ASAP!" Endret 13. november 2007 av Bytex Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg mangler 2-3 kjøretimer pluss oppkjøringa til bilen. Får jeg dekket det av militæret? Vet jeg kan søke hos VO, de hjelper meg de, right? Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg mangler 2-3 kjøretimer pluss oppkjøringa til bilen. Får jeg dekket det av militæret? Vet jeg kan søke hos VO, de hjelper meg de, right? Nei, de kan nok ikke det. Klasse B er ikke noe velferden setter opp. Du kan selvsagt snakke med befalet ditt og få tid i tjenesten til å ta kjøretimer, men de må du dekke selv. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg mangler 2-3 kjøretimer pluss oppkjøringa til bilen. Får jeg dekket det av militæret? Vet jeg kan søke hos VO, de hjelper meg de, right? Man må ha behov for det i tjeneste for å få dekket lappen. Var på rekrutten med noen vekter-lærlinger, de som ikke hadde lappen da fikk det dekket Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg mangler 2-3 kjøretimer pluss oppkjøringa til bilen. Får jeg dekket det av militæret? Vet jeg kan søke hos VO, de hjelper meg de, right? Man må ha behov for det i tjeneste for å få dekket lappen. Var på rekrutten med noen vekter-lærlinger, de som ikke hadde lappen da fikk det dekket Ikke når man søker gjennom voksenopplæringen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hehe, sånn tenker ikke gubbene som må på rep her på jobb hvertfall. De går og syter og sutrer i et par uker før de skal avgårde. Ser for meg repøvelser er en samling førtiåringer med god pondus som sitter og drikker øl i ei brakke et sted i bushen.' Du kommer ikke og forteller en 42-åring som veier 100 kg om å "trøkke trynet ned i gjørma og ta 100 pushups ASAP!" kan fortelle litt om min rep-øvelse Stod oftest opp rundt 09:00, for å snakke med resten av troppen. Så var det stort sett en stund i ett eller annet info-greier. så kanskje en 20 skudd på skytebanen. så mat og så var det fri. hadde også 2 dager øvelse, som bestod av å sitte i en minibuss å vente på at noen med misstenkelig oppførsel kom. tuslet også 2 "patruljeturer" fikk ALT for mye søvn og slappet av nesten konstant. vi dro på butikken å kjøpte mat, og fikk 1-2 sett med feltrasjoner pr dag hver. var ingen skikkelige ordre, ingen FYFO, men det var heller ikke noe øl eller slik kos. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvordan får man hvitlapper i HV ? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvordan får man hvitlapper i HV ? Går til sykestuen? eller mener du før rep? Da må man vel stikke til fastlegen sin. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Skal på Sessmoen nå i januar. Er det noe jeg kan se fram til? :!: (er det grusomt eller helt greit) Endret 16. november 2007 av heisau Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Noen som har i hodet hvilke uniformer man kan bruke beret til? Sånn i henhold til uniformsreglemang tenker jeg på. Og, hvilke hodeplagg luftforsvaret bruker til forsjellige uniformer? Ble overført fra HV og/eller Hæren til luft nå i høst, og burde kanskje ha bytte ut div. klær når jeg tenker meg om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå