Forumforumforum Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Er vel sikkert noen på forumet som er UB-korp. eller sersjant, som kan fortelle litt mer spesifikk hva de har gjort og gjør under utdanningen. Hadde selv UB-er som lagførere under rekrutten, og virker som de er de som er mest gira på å "piske" soldater i forhold til andre befal. Kanskje fordi de hadde det litt intensivt og hardt selv.. (ikke at jeg skal si at BS-elever ikke har det hardt de eller, for det har de det sikkert..) På Værnes der jeg var er det både UB-HV og UB-luft samt vanlig BS. Har en kompis som gikk UB ved KNM Harald Haarfagre i Stavanger, og er akkurat ferdig der.. Så UB er det vel i de fleste forsvarsgrener. Hadde det ikke vært for at jeg skal jobbe i forsvaret i 2 år nå, hadde jeg sikkert gått BS. Virker som en veldig allright utdannelse! Hvertfall hvis man liker den militære tilværelsen Lenke til kommentar
gnav Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Hva skal du jobbe som? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jobber i FLO/IKT. ( Driver da med IKT-relaterte ting ) Endret 1. november 2007 av espennyh Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ellers ser Luftforsvaret som vakthold- og sikringssoldat spennende ut. Noen som har erfraring fra det? Bare andrehånds, å kan garantere deg at det finnes tjenester som er mer mening i! Sant det. Vakt og Sikring blir ikke kalt "Vakt og Sitting" uten grunn.. Selv valgte jeg Luftvern. En litt mer soldatrettet greie med Mye leketøy i millionklassen. Lenke til kommentar
gnav Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Tror det blir til at jeg søker meg ut på sjøen som første valg. Vakt- og sikring blir det nok ikke. Så får jeg heller se om jeg liker militærtilværelsen og kanskje prøver meg på BS senere. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Åssen er brannmann jobben? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Jeg har kommet inn på MIF/Comcen - kurs og skal drive med samband på Haakonsvern. Ikke drømmetjenesten, men pga. syn kunne jeg ikke på båt. Noen som kan si litt om hva det dreier seg om og hva hverdagen min kommer til å bestå av? Endret 4. november 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
Döden Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg har kommet inn på MIF/Comcen - kurs og skal drive med samband på Haakonsvern. Ikke drømmetjenesten, men pga. syn kunne jeg ikke på båt. Noen som kan si litt om hva det dreier seg om? Så vidt jeg husker, dekoding og utsending av krypterte meldinger. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Hei, Neon som kan fortelle meg når man blir innkalt til Garden(hvis man blir det), og er det mulig å ta fri en dag? Har nemlig lyst på en voss kosnert til sommeren. ;] Endret 5. november 2007 av quakie Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Hei, Neon som kan fortelle meg når man blir innkalt til Garden(hvis man blir det), og er det mulig å ta fri en dag? Har nemlig lyst på en voss kosnert til sommeren. ;] Jeg veit om 3 ganger i året det kommer nye rekrutter, det er sikkert en fjerde også men det veit jeg ikke sikkert. Uansett så er det august, oktober og januar som er de tidspunktene jeg veit om. Det er mulig å søke om perm, men det er praktisk talt null sjanse for at du får det for en konsert. Kanskje du er heldig også sklir hånda til befalet som skal til å gi avslag så han signerer og godkjenner permen eller noe. Endret 5. november 2007 av Thrusthamster Lenke til kommentar
Döden Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Garden har også innrykk i april. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hvor lenge før sesjon får man innkallelsen? Jeg har blitt innrullert, og skal på sesjon fra feb 07-jan 08, men har ikke fått noen innkallelse ennå. Begynner å bli utålmodig Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Hvor lenge før sesjon får man innkallelsen? Jeg har blitt innrullert, og skal på sesjon fra feb 07-jan 08, men har ikke fått noen innkallelse ennå. Begynner å bli utålmodig Du får vell innkallelse snart, de kommer jo alltid i god tid Endret 7. november 2007 av Lufen Lenke til kommentar
AstraGuten Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Muligheter i sjøforsvaret etter endt styrmanns utdanning Hei Jeg er nå midt oppi mitt andre år på nautisk linje ved høyskolen i Vestfold. Jeg utsatte forstegangstjenesten min pga utdanningen, men kunne gjerne tenkt meg et år i sjøforsvaret ombord et fartøy. Noen som vet noe om hvilke muligheter jeg eventuelt har med tanke på utdanningen? Blir jeg prioritert som mannskap ombord, fremfor en annen landbasert stilling? Finnes det noen som har gjort det samme? Alle svar og tips mottas med takk. Mvh John Kr. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Muligheter i sjøforsvaret etter endt styrmanns utdanning Hei Jeg er nå midt oppi mitt andre år på nautisk linje ved høyskolen i Vestfold. Jeg utsatte forstegangstjenesten min pga utdanningen, men kunne gjerne tenkt meg et år i sjøforsvaret ombord et fartøy. Noen som vet noe om hvilke muligheter jeg eventuelt har med tanke på utdanningen? Blir jeg prioritert som mannskap ombord, fremfor en annen landbasert stilling? Finnes det noen som har gjort det samme? Alle svar og tips mottas med takk. Mvh John Kr. Hva slags utdanning har du på nautisk linje? Er det noe dem skriker etter på fartøyene er det folk med kompetanse innenfor maskin/elektro eller andre ting som kan komme til nytte på båten. Har du unik kompetanse innenfor noe kan du stort sett velge og vrake. Endret 8. november 2007 av O.J Lenke til kommentar
AstraGuten Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Muligheter i sjøforsvaret etter endt styrmanns utdanning Hei Jeg er nå midt oppi mitt andre år på nautisk linje ved høyskolen i Vestfold. Jeg utsatte forstegangstjenesten min pga utdanningen, men kunne gjerne tenkt meg et år i sjøforsvaret ombord et fartøy. Noen som vet noe om hvilke muligheter jeg eventuelt har med tanke på utdanningen? Blir jeg prioritert som mannskap ombord, fremfor en annen landbasert stilling? Finnes det noen som har gjort det samme? Alle svar og tips mottas med takk. Mvh John Kr. Hva slags utdanning har du på nautisk linje? Er det noe dem skriker etter på fartøyene er det folk med kompetanse innenfor maskin/elektro eller andre ting som kan komme til nytte på båten. Har du unik kompetanse innenfor noe kan du stort sett velge og vrake. Jeg går styrmannslinja/navigatør. Vil i forcen uansett men hadde jo vært konge å havna på et skip som seiler litt aktivt! Ville tro at navigatører er en mangelvare siden de færreste tar førstegangs tjenesten etter styrmannsutdanningen, samtidig som vi er svært få på landsbasis. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Skal nok ikke være noe problem for deg å komme deg på fartøy da. Hvis du gjør en god innsats på rekrutten. Lenke til kommentar
ekl1tz Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Var på øvelse på rena sist uke, la merke til at flere brukte en flisgenser som del av sitt permantrekk. Er denne genseren noe man kjøper? I tilfelle hvor? Er den godkjent som en del av permantrekket? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Du tenker sikkert på natogenseren? Den har de på kiosker og lignende, inne på leir. Ca sånn: http://www.magasinet.no/display.aspx?menui...amp;prodid=1052 Lenke til kommentar
ekl1tz Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Nei. Jeg tenker på en flisgenser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå