Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

er "ut i skogen og opp i trærne" som er morro da :p

Bertelsen:

du kan bli dimmet pga dårlig kondis, men snakker da om ekstremt dårlig kondis.

var en som brøt på første 3000 meter, han "løp" vel rundt 30 min før han ikke klarte mer og falt ut i siden av veien. tror han tok ca 2000 meter i løpet av de 30 min han "løp"(han gikk 4km/t, vanlig gangfart er ca 7km/t)

men går ut ifra at du ikke er i så dårlig form.

Var en som løp 3000m på 28 min, han fikk ikke dimme, selv om det også er veldig dårlig.

Og de har ikke en egen tropp for dårlige personer der jeg var ihvertfall, vi ble inndelt i tropper noen dager før vi hadde fysisk test, og ble inndelt etter når vi var ferdig med legesjekk og lignende, som igjen var avhengig av når vi kom til leiren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, du blir ikke dimmet for at du ikke klarer å holde følge opp fjellet.

på lengre turer er det vel 10 eller 5 min pause hver time, for å justere på sekk, osv(teknisk hvil).

Men ellers blir det ikke så mye pauser nei, men så går dere trolig ikke opp så mange fjell heller.

Men uansett, du starter ikke med 40kg på ryggen opp mount everest første dagen, du blir trent opp etterhvert.

Husker første dagen på skytebana, måtte gå i 30-40 min for å komme frem til skytebana, man kom frem utslitt, og i 3 puljer etter hvor bra kondis man hadde(gikk i veldig raskt tempo)

Etter en stund gikk alle samlet, gjerne med mer utstyr enn det som var påkrevd, tullet litt og gikk i det samme tempoet som før uten problemer.¨

du kan jobbe "evigheter" på flat mark, da har du ett godt utgangspunkt til å bli trent videre.

Og det er ikke lengden du kan jogge som er problemet, det her hvor lenge du kan jogge raskt.

Lenke til kommentar

Okay!

Nei, så dårlig kondis har jeg ikke, klarer å jogge ganske langt, men jeg burde nok trene litt før rekruttskolen.

Men jeg forstår ikke helt det opplegget her, jeg skal visst møte opp på sessvollmoen den 10 Januar, men hva skjer der, er det der rekruttskolen er?

Eller blir jeg bare sendt til Setermoen med en gang?

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar
Okay!

Nei, så dårlig kondis har jeg ikke, klarer å jogge ganske langt, men jeg burde nok trene litt før rekruttskolen.

Men jeg forstår ikke helt det opplegget her, jeg skal visst møte opp på sessvollmoen den 10 Januar, men hva skjer der, er det der rekruttskolen er?

Sånn jeg forstår det skal du nok møte der å gå igjennom alle grunn regler og slike ting. :) Men er ikke 100 % sikker!

Ops, hvor lenger er man på "rekrutten" ?

Endret av heisau
Lenke til kommentar
Okay!

På innrykksdagen foregår det en grovutsiling av de som møter på Sessvollmoen, du går gjennom noen helsesjekker, tar blodprøve, måler høyde og vekt - og du må vente en god del. Utpå ettermiddagen flys dere til Bardufoss og derfra er det en snau halvtime med buss til Setermoen. Deretter starter rekrutten.

Så vidt jeg vet er det bare Luft- og Sjøforsvaret som har rekrutten sin andre steder enn der du skal gjenomføre førstegangstjenesten.

Hvilken avdeling skal du til forresten?

Lenke til kommentar
Noen som vet hva som er de fysiske kravene for å komme inn i garden?

Stilles vel ikke noen spesielle krav utover å være tjenestedyktig for gæversoldatene. Det var mye rart i bataljonen når jeg var der i alle fall.

Drilltroppen er litt spesiell dog, der velger troppsjefen selv hvem han vil ha av ett utvalg frivillige som har søkt seg dit. Drilltroppen er uansett for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Befalsskolen kan du ta i Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Hæren. Utdanningsløpet består av et år med utdanning og et praksisår som sersjant.

UB (Utskrevet Befalskurs) er noe Heimevernet tilbyr. Jeg er ikke fullstendig sikker på hvordan det gjøres, men jeg tror du blir sersjant etter bare et halvt år her. Du har altså et halvt år utdanning og et halvt år praksis. Ulempen med HV er vel at du blir kalt inn til repøvelser veldig ofte etter førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
UB (Utskrevet Befalskurs) er noe Heimevernet tilbyr. Jeg er ikke fullstendig sikker på hvordan det gjøres, men jeg tror du blir sersjant etter bare et halvt år her. Du har altså et halvt år utdanning og et halvt år praksis. Ulempen med HV er vel at du blir kalt inn til repøvelser veldig ofte etter førstegangstjenesten.

Du blir Ub-korporal etter et halvt år, å er fortsatt under utdanning til sersjant da. UB'er hater jeg siden de som oftest ikke kan noen ting grunnet at de tross alt bare har et halvt år mer i forsvaret enn de menige. I tillegg er lederutdanningen de har fått sterkt begrenset virker det som.

HV blir de fleste befal fra hæren innrullert i, selv om du er i hæren eller HV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva er egentlig forskjellen på Befalskolen og UB?

Befalskolen er 1 + 1 år som nevnt. Det er altså 1 år utdanning og 1 år praksis som sersjant/kvartermester. UB er et halvt år utdanning + et halvt år som instruktør i tropp som enten UB-korporal eller kartermester-aspirant. Utdanningen er mer intensiv og sannsynligvis ikke like akademisk som BS. Det går også rykter om at den er mer meningsløs og elevene blir kanskje litt mer "plaget" enn BS-elever, noe som sannsynligvis er grunnen til at mange UB-korporaler er litt røffe som instruktører.

Når sluttet Hæren med UB? I år?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Ah. Takk for oppklaringen. :)

Lurer veldig på hva jeg skal søke på i førstegangstjenesten. Har sett litt på Marinen (ut på sjøen) og er veldig interessert i utenlandstjenste. Hva er muligheten for det?

Ellers ser Luftforsvaret som vakthold- og sikringssoldat spennende ut. Noen som har erfraring fra det?

Lenke til kommentar

Hmm...

Tjenesten i vakthold- og sikringstyrken i basesett II er kanskje den fysisk mest krevende tjenesten du kan få som soldat i Luftforsvaret. Du må regne med høy aktivitet i form av øvelser og skarpe oppdrag.

Luftforsvaret sine hjemmesider får det kanskje til å høres mer spennende enn det egentligt er. :p

Uansett så høres marinen mer interessant ut.

Noen som har noe annet å anbefale til førstegangstjeneste?

Endret av gnav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...