bjokys Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Eneste jeg brukte TS-kniven for, var som sikkerhetskniv stukket i bakken ved siden av primusen. Totalt ubrukelig kniv, det første jeg gjorde etter at jeg var innkalt var å investere i leatherman, beste kjøpet jeg har gjort. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Yo.. Kommer med nok et utstyrsspørsmål... Man får utlevert solbriller/skytebriller med 3 glass, klart, gult og mørkt... sant? Hva er merket på disse brillene og er dei noe serlig gode? Noen som har noe erfarig med dei? Står ikke noe merke på de, hvertfall ikke de vi fikk.. Noen befal sier at man skal bruke de uansett pga. sikkerhet, men er umulig å bruke de da det regner, dugger og legger seg dråper på glasset.. Jeg brukte de bare da sola sto rett imot meg da jeg skjøt.. Fungerte helt greit, tenkte ikke så mye over det bortsett fra at det er greit med solbeskyttelse.. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Står Wiley X på våre. Er vel en av disse. Var en i min tropp som fikk noe dritt på øyet på forrige skyting så jeg bruker det alltid når vi skyter. Dugging var ikke noe problem, men det har selvsagt mye med temperatur, luftfuktighet osv å gjøre, så det varierer nok veldig. Endret 29. oktober 2007 av Loomy Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Noen som skal til Setermoen 10 Januar? Jeg vil fullføre førstegangstjenesten, men jeg er kanskje ikke noen stor atlet, ikke at jeg problemer med kroppen min, men den kunne så absolutt vært bedre i fysikken, har dette mye å si? Hvis jeg blir dimmet blir jeg ekstremt skuffet, har sett frem til dette i en lang tid nå. Endret 29. oktober 2007 av Bertelsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Du blir ikke dimmet grunnet mangel på fysisk form. Sjansene for at du får en kul stilling blir nok litt mindre. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Ja det vil jeg tro. Jeg er forøvrig utdannet kokk og jobber som dette, så jeg blir sikkert plassert som kokk. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Tror ikke du blir plassert som kokk uten videre.. Det er sivile stillinger som regel, hvis man ikke er lærling kombinert med førstegangstjenesten.. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Okay, jeg blir hvertfall glad hvis jeg slipper å være kokk. Er utrolig lei dette yrket nå. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Okay, jeg blir hvertfall glad hvis jeg slipper å være kokk. Er utrolig lei dette yrket nå. Du blir ikke kokk så lenge du ikke har søkt om det før du har kommet inn i militæret. Da blir du i så fall lærling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Okay, jeg blir hvertfall glad hvis jeg slipper å være kokk. Er utrolig lei dette yrket nå. Du blir ikke kokk så lenge du ikke har søkt om det før du har kommet inn i militæret. Da blir du i så fall lærling. Feil. Man trenger ikke å søke seg til kokk for at Forsvaret skal finne ut om du passer i en slik stilling eller ikke. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 gah, skal sies det ja Hverken kokekaret eller feltbestikket føles veldig rent etter en runde med myrvann og gnikka litt med mose Det er gjerne i militæret at folk oppdager behovet for hygiene, spesielt når hele leiern er på beina rett til skogs... Var selv på en øvelse der kokken i et annet kompani hadde slurvet. Stakkarene skulle over fjellet, men det gikk trått. Til gjengjeld ble det sagt at de kunne se på satellitt hvor de hadde vært. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det er vel et av målene i første biuvakøvelse på rekrutten, hygiene i felt Har vært igjennom det, og veit at det er viktig Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 gah, skal sies det ja Hverken kokekaret eller feltbestikket føles veldig rent etter en runde med myrvann og gnikka litt med mose Ingenting føles spesielt rent ut nårr du e ute på øvelse Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Joda, tar du med nok rene ullsokker, så er det maks god stemning Litt sibir om kvelden, og vasking av føtter + nye sokker = guuull. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Ingen blir dimmet for dårlig fysisk form, nei. De har egne grupper på treninger for folk som ikke er i topshape (dette finner de ut på den første 3000 metern), og kjører ikke dem så hardt som de andre. Det var hvertfall min erfaring. Men det er utrolig hvor fort du får fart på kondisen når du må trene fast hver dag med litt småjogging og marsjering osv. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Okay, jeg blir hvertfall glad hvis jeg slipper å være kokk. Er utrolig lei dette yrket nå. Du blir ikke kokk så lenge du ikke har søkt om det før du har kommet inn i militæret. Da blir du i så fall lærling. Feil. Man trenger ikke å søke seg til kokk for at Forsvaret skal finne ut om du passer i en slik stilling eller ikke. Det stemmer, men kokkestillingen er et unntak. Alle som jobber på messa (vernepliktige) er lærlinger. Slik er det over alt. Man kan umulig bli satt der uten å ha søkt. Lenke til kommentar
ZERO6237 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Da er det ikke lenge til jeg skal inn i militæret, nemelig garden! Jeg måtte le litt når jeg fikk et sånt brev der det sto "Du er blant kremen av norsk ungdom! Og siden Forsvaret kun velger de beste, var du et naturlig valg da vi skulle plukke ut soldater til Hans Majestet Kongens Garde." Javel, jeg er jo litt overvektig og jeg har en elendig kondis! Men jeg har jo bare godt av å være der, trenger en del disiplin og morsjon. Får bare håpe på at jeg ikke skal stå og "våkte" slåttet, det har jeg ikke tålmodighet til! Eller gå og kaste på sånn leke våpen, det ser jo helt patetisk ut! Er det noen her som skal i gardn da? Endret 29. oktober 2007 av ZERO6237 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det er jo en selvfølge, de kan ikke ha all slags rubbel og rask inne på kjøkkenet, folk som ikke har den fjerneste interesse av å lage mat eller hygiene skal ikke få lov å behandle maten 1000 rekrutter spiser hver dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Det stemmer, men kokkestillingen er et unntak. Alle som jobber på messa (vernepliktige) er lærlinger. Slik er det over alt. Man kan umulig bli satt der uten å ha søkt. Det er flere fartøy i marinen som har vernepliktige kokker, så du tar feil igjen. Endret 30. oktober 2007 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
D3nnis Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har nå vært i Militæret siden 15 August. Da ble jeg sendt opp til Skjold som engieer(ABC) å jeg stor trivdes med det egentlig, men etter rekrutten ble jeg sendt nedover til Oslo/fredrikstad, å ble en såkalt Sesjonsassistent. Så nå jobber jeg som sesjonsassistent her nede, jeg er egentlig fornøyd med det også jeg siden jeg bor i fredrikstad,å siden jeg kommer hjem vær dag (nesten hvertfall) Men selve militær tjenesten er ikke noe å skryte av hvis man liker "Ut i skogen og opp i trærne". Trur vi skal ha noen såkalte "grønne uker", er vel 3-4 uker trur jeg, i løpet av året som kommer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå