Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi her oppe i nord har fått bayonet, ikke at vi bruker den til noe som helst. Fins ikke skarp, så ligger for det meste i ro. TS kniven kan du være heldig og uheldig med. Noen får en som er like sløv som en pinne, mens andre får en rimelig skarp en. Er mange som har kjøpt seg såkalte samekniver her oppe. Kjekt å ha.

Jeg syns det er digg å ha på seg vanlige boksere. Forsvarets er ikke så veldig gode, at det gjør noe.

Lenke til kommentar

Fiskarskniven kalles på militærmunne "TS-kniven". Den har dette flott nevnet fordi den har som vane å falle ut av sliren i tide og utide og er svært lett å miste hvis du ikke passer godt på den.

Hadde en episode i fjor på en rekruttøvelse hvor en på laget mitt mistet kniven da han var satt i sjudukeren. Da vi skulle ut midt på svarte natta greide han å sette seg på kniven og lage et dypt kutt i baken :p Han ble påmint det resten av året :D

Lenke til kommentar

hadde kniven rett bak lår-lomma jeg, festet halvveis i lår-lomma, mistet den aldri, hadde den alltid med.

Vet aldri når man får brukt for en kniv :)

ellers så hadde laget hvert sitt Victorinox multiverktøy og en helvetes samekniv.

var stort sett 3 ting de fleste hadde med seg etterhvert hos oss.

kniv, 5-meters snøre og teltduk, sykt digg når det snør/regner å sette opp ett telt inni/under ett tre, fyre opp ett bål og grille sammenklemte ostesmørbrød og drikke kaffe :)

Lenke til kommentar
Fiskarskniven kalles på militærmunne "TS-kniven". Den har dette flott nevnet fordi den har som vane å falle ut av sliren i tide og utide og er svært lett å miste hvis du ikke passer godt på den.

Hadde en episode i fjor på en rekruttøvelse hvor en på laget mitt mistet kniven da han var satt i sjudukeren. Da vi skulle ut midt på svarte natta greide han å sette seg på kniven og lage et dypt kutt i baken :p Han ble påmint det resten av året :D

Akkurat ja... Vi har fått beskjed om å feste den i den ene sidelommen (der man legger tomme magasiner) i GRU'en. har ikke mistet den ennå, men vi får se til uka, da skal vi på øvelse..

Lenke til kommentar

Hvis man skal bruke TS-kniven må man selvfølgelig feste den med snøre gjennom hullet i skaftet, hempen på sliren og i vesten. Dette reddet meg fra å miste kniven mange ganger. Men jeg brukte den sjelden. Skaffet meg en Leatherman, som har mye større funskjonalitet og skarpere knivblad. Kjekt å kunne bruke tang, skrutrekker osv. til å justere diverse utstyr i felt.

Andre smarte ting å ha på kropp:

Karabinerkrok til å feste hjelm el.l. i

Mini-maglite (kjekt å ha i tillegg til hodelykten)

Sammenleggbart sitteunderlag (når man sitter på rompa i snøen)

Fyrstikkeske i liten pose eller jukkastikka

Lenke til kommentar
Beklager at jeg spør, men.. Hva er en TS-kniv? o_O; Aldri hørt om noe liknende. Kan være at jeg vet hva det er under et annet navn.

Vanlig grønn fiskarskniv. Med en idiotisk patent på slira, så med en gang du vrir deg eller legger deg ned har den en tendens til å åpne seg. Derfor plasserte hvertfall jeg den raskt i lårlomma

Lenke til kommentar

Det funker bra å feste TS-kniven i Glock-festet i GRUen, og presse kniven langt inn i innerlomma på GRUen og la den være der. For min del så har ikke sliren engang åpnet seg i løpet av førstegangstjenesten, så det gjelder bare å passe godt på den. Som mange andre brukte jeg nesten aldri TS-kniven da jeg hadde min egen Leatherman.

Lenke til kommentar
Det funker bra å feste TS-kniven i Glock-festet i GRUen, og presse kniven langt inn i innerlomma på GRUen og la den være der. For min del så har ikke sliren engang åpnet seg i løpet av førstegangstjenesten, så det gjelder bare å passe godt på den. Som mange andre brukte jeg nesten aldri TS-kniven da jeg hadde min egen Leatherman.

Gjorde akkurat det samme. Selv om knappen på sliren ofte løsnet, datt ikke kniven ut.

TS-kniven var kjekk å ha under tilberedning av mat i telt på øvelser. Den var lettere tilgjengelig enn bestikket, som ofte lå langt nede i Ludvigen eller stridssekken.

Lenke til kommentar

Haha.... det må være den dårligste millitærkniven i Nato!

Den har en elendig slire så den detter ut hele tiden og sikkert ikke noe serlig sterk heller og 0 kampegenskaper uten bowie spiss og blodriller... men den er billig, weee!

Nei trur nok Ka bar'en blir med...

Lenke til kommentar
Gjorde akkurat det samme. Selv om knappen på sliren ofte løsnet, datt ikke kniven ut.

TS-kniven var kjekk å ha under tilberedning av mat i telt på øvelser. Den var lettere tilgjengelig enn bestikket, som ofte lå langt nede i Ludvigen eller stridssekken.

evt spikke litt på en pinne og bruke den som skje eller gaffel.

Bestikket er ikke like delikat etter 5 dagers bruk, uten mer vask en kanskje litt vann på slutten av dagen, en pinne gjør jobben det også :p

Lenke til kommentar

Yo..

Kommer med nok et utstyrsspørsmål...

Man får utlevert solbriller/skytebriller med 3 glass, klart, gult og mørkt... sant?

Hva er merket på disse brillene og er dei noe serlig gode?

Er "solbrilleavhengig", såre øyne for sterkt lys :blush:

Og har vendt meg til, og liker å bruke skytebriller når jeg skyter og har den gode egenskapen at jeg kan sikte med begge øyner oppe med både jernsikter og optikk :D Så dobbel sjanse jeg får noe i øyet og det er for meg reine stønngranaten, hater det.

Noen som har noe erfarig med dei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...