Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Nei, det veit jeg :) Hadde ikke forventet det eller, men surt at jeg måtte avbestille da 2 stk. i troppen fikk dra til syden en uke under _rekrutten_

 

Skal jo selvfølgelig snakke med de jeg jobber med. (Er lærling, mao ikke helt som en vanlig førstegangstjeneste... Hører ikke til et kompani,en tropp etc. )

Så lenge det ikke kræsjer med grønn uke går det sikkert knirkefritt. Lærlinger får jo sydd poser under armene uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det veit jeg :) Hadde ikke forventet det eller, men surt at jeg måtte avbestille da 2 stk. i troppen fikk dra til syden en uke under _rekrutten_

 

Skal jo selvfølgelig snakke med de jeg jobber med. (Er lærling, mao ikke helt som en vanlig førstegangstjeneste... Hører ikke til et kompani,en tropp etc. )

Så lenge det ikke kræsjer med grønn uke går det sikkert knirkefritt. Lærlinger får jo sydd poser under armene uansett.

 

Grønn uke?

 

Vi har grønn dag vi.. :)

Lenke til kommentar
Grønn uke?

 

Vi har grønn dag vi.. :)

Jeg regner med at Hyrlen mente vanlig tjeneste (i grønt), ikke noe øvelser eller annet spesielt opplegg. Perm gis sjelden hvis den daglige tjenesten består av kurs, øvelser eller annet som soldaten må få med seg for å kunne gjøre sine oppgaver resten av året.

 

Vi hadde en grønn dag i fjor vi også. Da gjorde vi ikke annet en å drive med SAAB-utstyr ;) Det er utrolig gøy!

Lenke til kommentar
Vi hadde en grønn dag i fjor vi også. Da gjorde vi ikke annet en å drive med SAAB-utstyr ;) Det er utrolig gøy!

Ja, SAAB-utstyr er fett. Vi flydde ned til Rena vi for å ha en hel uke med trening med SAAB, der kunne de spore hver enkelt spiller med GPS, slik at vi kunne se "replays" senere av hvor hver enkelt spiller befant seg i terrenget, og hvilken spiller som traff hvilken person osv.

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg har en kamerat som nylig ble stasjonert i Bodø som førstegangstjeneste. Han har vært veldig entusiastisk til førstegangstjenesten, og hadde håpet å bli jeger av noe slag, med andre ord en ganske fysisk form for tjeneste. På tross av at han scoret både høyt på sesjon og innrykkstestene mht. fysisk helse, har han nå blitt plassert på et kontor for resten av året. Han har ytret at han gjerne vil bli forflyttet, men det virker som befalet hans tviholder på de stakkarene de har fått kapret til å gjøre drittarbeidet.

 

Mitt spørsmål til dere er; hva kan han gjøre for å bli forflyttet til et annet sted, og dermed få en positiv erfaring ut av førstegangstjenesten sin? Tenker hovedsakelig på håndfaste tiltak som. f.eks. å nytte seg av lovverket i forsvaret etc. til sin fordel, siden jeg selv ikke er så sterk på feltet. Ser frem til å høre hva dere mener, dette er virkelig et trist eksempel på hvordan forsvaret på det groveste kan tabbe seg ut mht. innrykk. Når man først har en ungdom som virkelig vil gjennomføre en meningsfull tjeneste, må da det være mulig uten noe videre hindringer av dette slaget?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Han kan jo ta kontakt med Vernepliktsvkeret (VPV) og forklare dem saken. Felles telefonnummer til Forsvaret er 03003.

 

Telefonnummer til Forsvaret: 03003

For spørsmål om verneplikt eller internasjonal tjeneste, tast 1.

For spørsmål om Forsvarets lederutdanning eller lærlingordning, tast 2.

For andre henvendelser, tast 3 eller vent på svar.

For information in English, press 9.

Endret av shadowlands
Lenke til kommentar

Ja, da sitter vi her oppe i rusta leir i bardufoss med karantene og greier. Kjempeskøy med luftambulanse helikopter som flyr til tromsø og tilbake av og til.

 

Hjernehinnebetennelse er ikke så morro de skal ha det til...

 

Nei, vi får se hvordan ting går. Men typiskt at det kommer i helga. Å holde seg på rom er kjedelig :p

Lenke til kommentar
Ja, da sitter vi her oppe i rusta leir i bardufoss med karantene og greier. Kjempeskøy med luftambulanse helikopter som flyr til tromsø og tilbake av og til.

 

Hjernehinnebetennelse er ikke så morro de skal ha det til...

 

Nei, vi får se hvordan ting går. Men typiskt at det kommer i helga. Å holde seg på rom er kjedelig :p

 

Dette hørte jeg også akkurat på TV. De sa at det var karantene på kassernene i Heggelia på TV2 nyhetene nå nettopp. Jeg bor jo på befalsmessa, så jeg har ikke fått høre om dette, men betyr det at dere rett og slett ikke får folate rom/kasserne/leir?! Forferdelig dårlige nyheter.

 

Jeg skal ha med hele seksjonen min på et veldig viktig kjøreoppdrag til Narvik å mandag, få se hva som skjer med det...

Lenke til kommentar
Ja, da sitter vi her oppe i rusta leir i bardufoss med karantene og greier. Kjempeskøy med luftambulanse helikopter som flyr til tromsø og tilbake av og til.

 

Hjernehinnebetennelse er ikke så morro de skal ha det til...

 

Nei, vi får se hvordan ting går. Men typiskt at det kommer i helga. Å holde seg på rom er kjedelig :p

 

 

Hei hei, jeg var den soldaten som fikk hjernehinnebetennelse , ikke mye gøy kan jeg medele. Sitter nå på rommet på sykehuset i Tromsø og får antibiotika og div behandling. Fikk besøk av militærjuntaen tidligere i dag som hadde medbragt laptoppen min :D

 

Hørte det var svært til karantene oppstyr nede i bardufoss og ble egentlig litt overasket over alt oppstyret da jeg skjønte hva som hadde skjedd.

Ligger stort sett i senga med hodepine her men er på bedringens vei så satser på og bli utskrevet søndag.

 

Gikk en tur til kiosken her i går og det var helt latterlig hvor svak man blir i kroppen av og ligge stille i syke senga noen dager, fikk vondt i beina av og gå i trappa :S

 

Men men glad det er over snart for nå er jeg lei sykehuset hehe...

Lenke til kommentar

Neimen, hallais. Fint å høre at det går bra med deg! Mange som har vært bekymra. Ingen her som viste hvem du var, men det er jo ikke noe skøy når "naboer" blir så syke. Har selv ligget på sykehus ei uke uten laptop, man blir faen så lei. Been there, done that ;)

 

Men siden du får gå i kiosk osv, så er det vel ikke slik smittende betennelse? Vi eter fortsatt med papptallerkener og plastbestikk, så om de vet resultatet enda, men ikke har sagt ifra hitover må du mase på dem :p Må også sitte annahver sete i messa, og fellesarealer er stengt(tv-stue, treningsrom etc). Tror det er samme forhold på din leir.

 

Men du får ha fortsatt god bedring!

Lenke til kommentar

Hei...

Skal inn i HV nå til vinteren og gleder/gruer meg litt :)

 

Lest litt om hva som er lurt å ha med seg og har fått med meg at hodelykt og leatherman er veldig praktisk.

Så kom jeg til å tenke på at jeg har en Ka-bar kniv, kan jeg ta den med meg å henge den i pistolbelte? Praktisk å ha en litt større kniv på seg enn å begynne å fomle med leathermanen i mørket og ka-baren tåler en trøkk...

Eller får man utlevert en sånn kniv, får man bayonet enda og er den noe serlig god?

 

Takker for svar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...