Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er mulighetene for å få kjøreopplæring til større kjøretøy som klasse CE i forsvaret? Skal inn i GSV (grensejeger) nå i januar. Har bruk for denne typen førerkort der hvor jeg jobber nå. Maskinførerbevis hadde også vært fint.

9648072[/snapback]

Som noen har sagt kan du jo ta med et skriv fra arbeidsgiveren din, og pass på å få en stilling som tilsier at du trenger det. Jeg fikk C-lappen fordi jeg hadde stilling som administrerende assistent, og hadde jeg meldt meg til utlandet hadde jeg fått CE.

9650328[/snapback]

Hvilken avdeling er du i? Adm. ass. er jo ikke noe som primært innebærer transport. Adm. ass.-stillingen er jo som stillingen heter - en assistent i administrasjonen, ikke transport.

Lenke til kommentar

Shadowlands, da er vi naboer:) (Rusta).

CSS er absolutt plassen om du vil ha gratis C(E) lappen. Her er det jo nesten ingenting annet enn det forbundet med kjøretøy.

Er selv i teknisk materiell forsyning, og 7 av totalt 9stk i tmf får C lappen, jeg og en annen er garantert. Så vi får se hvem som ikke får(de får "bare" til beltevogn).

Lenke til kommentar
Når det gjelder logoen så må jeg si at jeg neppe tror de på FMS tar det så tungt om jeg bruker den. De har i allefall ikke tatt kontakt angående dette, så jeg vil fortsette å bruke den. Dessuten er det ikke harry!

9566209[/snapback]

Liten verden hva? Jeg jobber på FMS og jeg kan si med engang at pensjonerte generalmajor Thorbjørn Bergersen som har tegnet veldige mange av Forsvarets heraldiske våpen hadde ikke likt å se våpenet slik.

[Edit] Og ja, det er ulovlig bruk av våpenet.

Endret av euroshopper
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
jeg er ikke i millitæret men jeg lurer på hva som man kan bli hvis man går krigsskolen, fant ikke noe annet forum enn dette:D

Går du krigsskole får du en bachelorgrad. Det finnes flere linjer du kan velge. Hvis du virkelig lurer bør du søke på internett, eventuelt ta kontakt med de respektive skolene (Hærens krigsskole, Luftkrigsskolen og Sjøkrigsskolen) for mer info.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som har erfaring med å søke perm for ferie i løpet av førstegangstjenesten?

(er snakk om 5 dager i februar)

Jeg tok 5 dager i februar i år. Null stress.

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Desutten tror jeg ikke kollegaene har stort imot det eller, får høre med de etterpå..

Men hvordan er det med utenlandsreiser da? Jeg avbestilte en tur til Egypt i Mars08 før jeg dro ut i millitæret.. (Fordi noen sa at man ikke fikk dra utenlands under 1.gtj. :( )

Nå vurderer jeg Spania i februar istedet..

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

det er mulighet for utenlands-reise i førstegangstjeneste ja, men om du får perm for 1 uke ferie i egypt er noe annet.

det er oftest ikke noe problem å få perm hvis du har en grunn til det, evt kan du få ferie i en vanlig perm, altså perm du har en gang i blant.

Men jeg ville uansett snakket med befalet før jeg bestillte tur utenom planlagt perm.

ferie er ikke spesiellt prioritert når det gjelder søknad om perm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg reiste til Spania i fjor høst. Gikk helt greit. Da var jeg imidlertid ikke vernepliktig lenger. Da var jeg på kontrakt, men det er ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...