Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har man beretløp i heimevernet? Det hørtes spennende ut etter litt googling. Rart at jeg ikke hadde hørt om det, bare 3 mila, men hvis beretløp er 5 mil så burde det være bedre kjent...

9598752[/snapback]

Vi hadde ikke det, men vi var en litt spesiell tropp utenom innsatstroppene..

Det er litt ettersom hva som bli bestemt for hver enkelt tropp tror jeg..

Heimevernet har ikke beret. Ergo ingen beretløp.

Beretløpet er ment å skulle være litt hemmelig. Man vet aldri når det starter.

9598812[/snapback]

ehm, jaha? Hvor har du det ifra? Tror alle troppene på HVUV der jeg var hadde beret.

Stemmer at det er litt hemmelighetspreget..

Jeg trodde vi skulle ha beretløp, vi ble nemmelig vekket klokken 04.15 en morgen, fikk beskjed om å stille på gang innen 3 min..

Alle trodde da at vi skulle ut å ha beretløp.. Neida, det var så mange som hadde vært på byen kvelden før at vi skulle ut å "løpe av oss rusen"...

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Jeg skal være på Gardermoen i nesten 2 år nå, og kommer da til å være en del på sessvollmoen.. All den "grønne tjenesten" min skal foregå der :)

Bare lurer av den grunn, kommer sikkert til å være der en del utenom det også, i og med at det visstnok er dødt på Gardermoen millitære luftstasjon på ettermiddag og kveldstid.

9598260[/snapback]

Okei :)

Jeg trives som sagt. Mye greie folk der. Området rundt er også fint og egner seg bra til felt.

Lenke til kommentar
Har man beretløp i heimevernet? Det hørtes spennende ut etter litt googling. Rart at jeg ikke hadde hørt om det, bare 3 mila, men hvis beretløp er 5 mil så burde det være bedre kjent...

9598752[/snapback]

Vi hadde ikke det, men vi var en litt spesiell tropp utenom innsatstroppene..

Det er litt ettersom hva som bli bestemt for hver enkelt tropp tror jeg..

Heimevernet har ikke beret. Ergo ingen beretløp.

Beretløpet er ment å skulle være litt hemmelig. Man vet aldri når det starter.

9598812[/snapback]

ehm, jaha? Hvor har du det ifra? Tror alle troppene på HVUV der jeg var hadde beret.

Stemmer at det er litt hemmelighetspreget..

Jeg trodde vi skulle ha beretløp, vi ble nemmelig vekket klokken 04.15 en morgen, fikk beskjed om å stille på gang innen 3 min..

Alle trodde da at vi skulle ut å ha beretløp.. Neida, det var så mange som hadde vært på byen kvelden før at vi skulle ut å "løpe av oss rusen"...

9598902[/snapback]

Det er derfor du ALLTID tar med befalet ut når dere drikker utenom i helgen da...

alle på HVUV har ihvertfall berret, og det er ikke en veldig fast tradisjon å ha berretløp i HVUV, ingen i kompani hadde berretløp

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på berret og berretløp?

9601457[/snapback]

En bettet er et hodeplagg, mens berretløp er et slags løp/miniøvelse for å gjøre seg fortjent til å bruke berreten.

9601490[/snapback]

Ok, da er det aklla sa lettere å forstå :p, så berret utdeles selv om man ikke har hatt løpet enkelte steder?

Lenke til kommentar
Det er derfor du ALLTID tar med befalet ut når dere drikker utenom i helgen da...

alle på HVUV har ihvertfall berret, og det er ikke en veldig fast tradisjon å ha berretløp i HVUV, ingen i kompani hadde berretløp

9601446[/snapback]

Dette var siste torsdagen i rekrutten, dagen før formaning og hele pakka.. Vi (Tr5) og Tr4 hadde hatt avslutningsmiddag (siden vi skulle vekk fra hvuv) og dro deretter på byen.. Alle i befalet var med.. Ene ub-korp var vel ikke inne på leir en gang før vi ble vekket for å løpe...

Mange som ikke var heeelt edru på oppstillingen morgenen etter.. Verken befal eller soldater :p

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Ok, da er det aklla sa lettere å forstå :p, så berret utdeles selv om man ikke har hatt løpet enkelte steder?

9601526[/snapback]

Jepp.

Da jeg var på HVUV vinteren 2005, hadde ikke troppen vår noe beretløp. Mest fordi NKtropp (fenr. Lindseth :w00t:) ikke hadde særlig sans for beret generelt.

To av de andre troppene i kompaniet ble brutalt vekket kl 0430 en dag i februar med mye bråk da de skulle ut på beretløp. Vi som var på samme kaserne våknet naturligvis også av bråket, men ble ikke jaget opp av noe befal ;)

Etter Battle Griffin sa Lindseth at vi kunne ta i bruk beretene - etter som både kpsjef og andre hadde skrytt veldig av kompaniets innsats i løpet av øvelsen.

Lenke til kommentar

9598752[/snapback]

Ingenting som sier et et beretløp skal være 5 mil. Er opp til hvert kompani å bestemme ruta til et beretløp. Mitt i fjor høst (og mine rekrutters løp nå nylig) var i overkant av 2 mil - selvsagt med innlagte poster som litt artig løping med vernemaske og trekking av Scaniaer. Jeg hadde gleden av å pushe/kjefte/motivere hvert lag som trakk Scania ;)

Beretløp er forresten et utgått uttrykk. Det heter avsluttende rekruttøvelse nå ;)

Angående 3 mila, så skal den normalt være lagt til en så godt som flat løype.

Lenke til kommentar
Hah, heldig Wayshot :wee:

Følger 3 mila veien, eller er terrengløype?

9601908[/snapback]

Det skal vel være på vei, og minst mulig bakker, det skal også ha start og slutt-sted på samme sted, så man ikke løper masse oppover eller nedover og får fordel/bakdel av dette...

og det skal vel være 3 drikkestasjoner på veien, en for hver mil man løper ca

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg var på HVUV, både Kp A og B hadde beretløp på ulike datoer. Var ikke bestemt for hver tropp, men på kompaninivå. Men grunnet mye skader og ulike ting når vi hadde så tror jeg de har vegret seg for gjentakelse. Jeg falt forøvrig ned en sandbakke med full Gru og en jerrykanne i hver hånd, nakken var fucked.

Lenke til kommentar

9598752[/snapback]

Ingenting som sier et et beretløp skal være 5 mil. Er opp til hvert kompani å bestemme ruta til et beretløp. Mitt i fjor høst (og mine rekrutters løp nå nylig) var i overkant av 2 mil - selvsagt med innlagte poster som litt artig løping med vernemaske og trekking av Scaniaer. Jeg hadde gleden av å pushe/kjefte/motivere hvert lag som trakk Scania ;)

Beretløp er forresten et utgått uttrykk. Det heter avsluttende rekruttøvelse nå ;)

Angående 3 mila, så skal den normalt være lagt til en så godt som flat løype.

9602108[/snapback]

Tror du koste deg litt for mye på å kjefte på svette å utslitte rekrutter på den scania posten, jeg var en av de som var litt utslitt :p

Lenke til kommentar

Vi hadde ikke beretløp på HVUV, men enkelte andre tropper hadde visst det. Det er vel slikt som varierer alt etter hva vedkommende troppsjef/NK synes er stas.

Husker Lindsethen. Pussig fyr, men en tøff og ikke minst dyktig type. (Med mulig unntak for skyteferdighetene...)

Lenke til kommentar
Hah, heldig Wayshot :wee:

Følger 3 mila veien, eller er terrengløype?

9601908[/snapback]

Det skal vel være på vei, og minst mulig bakker, det skal også ha start og slutt-sted på samme sted, så man ikke løper masse oppover eller nedover og får fordel/bakdel av dette...

og det skal vel være 3 drikkestasjoner på veien, en for hver mil man løper ca

9604993[/snapback]

Vel, nei. Vet ikke hva som står i regelverket men vi hadde ikke start og slutt på samme sted. Vi starta langt ute i gokk på en landevei og mål var i leiren. Vi hadde drikkestasjon hver 4 kilometer og agurk og salt på noen av postene.

Husker forresten da vi fikk være med på å vekke de nye rekruttene i vinter :p . Vi hadde plassert STORE høyttalere ute på gangen i hver etasje på kaserna og spilte valkyriets ritt på full guffe kl3 om natta :w00t: I tillegg var strømmen slått av så de ikke så noe utenom noen lightsticks vi hadde hivd ut. Priceless :D

Lenke til kommentar
Vel, nei. Vet ikke hva som står i regelverket men vi hadde ikke start og slutt på samme sted. Vi starta langt ute i gokk på en landevei og mål var i leiren. Vi hadde drikkestasjon hver 4 kilometer og agurk og salt på noen av postene.

9637420[/snapback]

var dette for å få 3-mils merket innen en tid på 3:15(sånn ca)

de informerte ihvertfall oss om at det var slik, kanskje ikke start og stopp-sted på samme sted, men på ca samme høyde :hmm:

anyway, dere var heldige, vi hadde en stasjon på 1 mil, en på 1,5 mil og en på 2 mil, der vi fikk 1 glass saft/vann, alt drikke ellers måtte vi bære med oss...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...