Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke gå så altfor mye inn på hva en kommandoplass er, for jeg ingen kommandoplassoldat selv. Jeg synes det er vanskelig å forklare hva en kommandoplass er - både til sivile eller soldater. Du kommer tross alt til å få vite mer om tjenesten din når du starter fagutdanning etter rekrutten.

 

I korte trekk er en kommandoplass et slags "hovedkvarter". En kommandoplasstropp kan for eksempel stille en kommandoplass til bataljonssjefen eller til ledelsen i hæren under øvelser. Det som foregår i kommandoplassen er hemmelig info, så du kan ikke få et skikkelig svar før du går til troppsbefalet ditt og spør. De kan jo det de driver med og er sikkert glad for å kunne besvare spørsmål fra nysgjerrige rekrutter ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du dimma for tidlig eller pga at du er ferdig med førstegangstjenesten?

9549787[/snapback]

 

Ferdig med rekrutten. Har perm til 1. okt nå :)

9550585[/snapback]

 

når du dimmer er du ferdig med militæret.

Du har bare perm.

Etter permen kommer befalet til å gradvis endre seg og bli en del av gjengen, du har sikkert merket at befalet ikke akkurat er snille under rekrutten, men de er egentlig ikke slik.

En stund etter rekrutten var ofte befalet på ett eller annet rom og spillte/så film, og var oftest med oss og festet på fredags-kvelden, på DigBar :)

og det gikk an å ikke vaske rommet og få det godkjent når man kjenner befalet og vet hvordan man lurer dem :p

Lenke til kommentar
SvennAndre: plassen har lite å si da...

de har billig øl,og med 20 gode venner og noen bra damer til stedet blir det alltid bra.

vi pleide alltid å ha pils på bordet, kjøpte oftest 10 pils hver og satte på bordet, når og hvis det ble tomt kjøpte noen andre pils...

9551205[/snapback]

20gode venner, og 180 mindre gode venner. Å 1.5 bra damer er vel heller det som betegner bamses/digg bar best.

 

Forøvrig var befalet vårt stort sett kuk hele veien.

Lenke til kommentar

 

når du dimmer er du ferdig med militæret.

Du har bare perm.

Etter permen kommer befalet til å gradvis endre seg og bli en del av gjengen, du har sikkert merket at befalet ikke akkurat er snille under rekrutten, men de er egentlig ikke slik.

9551049[/snapback]

 

 

Vi ble dimmitert fra HVUV. (egentlig heter det vel overflyttet...)

Har ikke peiling hvilken avdeling jeg skal i på nye stedet.

 

Forøvrig var befalet ganske strenge under rekrutten ja.. Var bare på slutten at de slapp seg litt løs, før de slapp seg heeeelt løs siste kvelden før vi ble splittet..

 

Vi og en annen tropp pleide som oftest å okkupere Banken pub på torsdager, og kanskje en tur på digbar på fredager.. Hadde det jævlig fett med folka i millitæret, både på byen og fritiden ellers.. Kommer til å savne en god del av de!

 

Værnes Garnison er faktisk en helt allright sted å være på, hadde lett overlevd der lenger!

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Har du dimma for tidlig eller pga at du er ferdig med førstegangstjenesten?

9549787[/snapback]

 

Ferdig med rekrutten. Har perm til 1. okt nå :)

9550585[/snapback]

 

HVUV er et fint sted, ordentlig løpe-og-skyte-tjeneste. Selv om det er HV, er det nok hardere enn mange andre steder. Men visste ikke at de hadde rekruttperiode. Går du UB, kanskje? Hvem har du som befal?

Lenke til kommentar

Jeg skal være lærling i forsvaret, og har hatt rekruttperiode/lærlingskvalifiseringskurs på HVUV.

En intensiv periode på 8 uker, hvor vi var igjennom veldig mye på en kort periode..

 

Om du er der oppe nå var jeg i Kpb Tr5 :)

 

Om HV er hardt eller ikke kan diskuteres... For noen er det nok hardt, men jeg hadde forberedt meg godt både psykisk og fysisk og kunne godt hatt hardere tjeneste.. Men det blir det nok da jeg søker BS etter jeg er ferdig som lærling i forsvaret..

Lenke til kommentar

jeg brukte mellom 10-15 tusen i tillegg til militær lønninga i løpet av de 1-2 første mnd i bodø.

Mat og generell underholdning.

Kan være veldig lite å gjøre til tider, maten i messa er noen ganger mildt sagt jævelig.

Er ikke alle steder det er tillate å drikke/oppbevare alkohol, så helgefylla kan lett bli en dyr affære.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Okei :) Du skal i militæret :) Så spennende da :) Ser du også overdriver når du bruker dette :)-symbolet.

 

Uansett.

Militzn er ikke som du tror, langt fra. Nå vet ikke jeg hvor du skal. Men alikevel så er dette universale produkter, smart å ha med.

 

Du skal nok sosialsere, ergo ta pils. Da bør du ha sivile klær. Gjerne tre bukser og tre gensre, det er lurt. En jakke, det er høst. Boxere og sokker, masse masse. Fordel der.. Slipper du vaske så ofte.

 

For det andre, så er bærbar, mobillader og mobil høyst nødvendig.

 

Om du ellers er overvektig, anbefaler jeg ikke å ta med denne bærbaren, av årsaker som fortrengelser og motivasjon.

9560861[/snapback]

 

Føler jeg fikk et bra inblikk. er vel ikke rein første gangstjeneste men IKT-lærling. :whistle:

Lenke til kommentar
masse boxere og sokker er egentlig ikke nødvendig, man får helt ok boxere(mange liker dem ikke men) og greie sokker av forsvaret, jeg brukte oftest dem.

og pils i helgen sammen med ihvertfall laget er obligatorisk

 

Aleks_r: Du har forresten ulovlig bruk av logoen, FMS blir nok ikke glad hvis de ser det...

9561263[/snapback]

'

off topic: jeg tror ingen bryr seg...det må da være lov å bruke den logoen man vil:P?

 

men nå vet ikke jeg hva for en person du er... Men spiller du gitar vil jeg nesten garantere at det vil bli populært med en kassegitar.

Lenke til kommentar

Når det gjelder logoen så må jeg si at jeg neppe tror de på FMS tar det så tungt om jeg bruker den. De har i allefall ikke tatt kontakt angående dette, så jeg vil fortsette å bruke den. Dessuten er det ikke harry!

 

Dessuten: dette er luftforsvarets generelle logo, som de har hatt siden de ble offisielt opprettet i 1945. Dessuten jobber jeg i Luftforsvaret, så jeg føler at jeg kan bruke den :-)

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar

OM jeg hadde jobbet for microsoft, deltatt aktivt på et nettforum, å kommet med mine egne utsagn. Tviler jeg sterkt på at dette ville vært en koselig sak i deres øyne. Såvel gjelder det samme for luftforsvaret. Ikke at jeg har noen hensikt med å gjøre noe. Men harryfaktoren er typ 200.

 

Smileys er dårlig avslutning forresten. KLAPP og TRAMP!

Lenke til kommentar
Hvis man bare gidder å prøve litt så er det ikke vansklig å strekke sengen skikkelig. Jeg fikk aldri pes for dårlig sengestrekk. Jeg har også lagt merke til at på enkelte tjenesteder så legges puten UNDER dyna? Hvorfor? Hos oss la vi puten over dyna, ideen var at brannmennene (i tilfelle brann) lettere skal kunne se om det lå noen i senga eller ikke.

9400641[/snapback]

Sengestrekk kan være et helvete! spes i rekrutten.

Alt kommer ann på hvilka leir du er i og type befal du har.

Sikkerhetsnåler gjør at sengestrekken blir penere og går mye raskere, slik at du har mer tid til morgenvask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...