Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg fikk litt mer respekt for UB-elever i dag da jeg fant ut at det har røket ut marinejegere fra årets kurs. De trenger kurset for å gå Krigsskole, men ikke alle klarte det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er blitt kalt inn i luftforsvaret 26. juli. Skal da på rekruttskole. Tenkte og få litt ut av førstegangstjenesten, og titta litt på Uskrevet befalkurs. Er det vanskelig og komme inn?(Er i bra fysisk form) Må jeg ha generell studiekompetanse?( Er faglaborant). Noen som har noen tips til en utfordrende og spennende tjeneste? Har veldig lyst på F-16 Crew chief assistent, men det står at de ønsker tenknisk bakgrunn så det er vel ikke så lett og bli for meg.

6158994[/snapback]

Jeg ble kalt inn samme dato som deg for et par år siden, og da var det ikke mulig å søke UB. Det var kun sjørekruttene som fikk den muligheten. F16 CCA er en populær tjeneste, men det er nok litt ufortjent. Virker jo spennende med nærkontakt med flyene osv., men fikk inntrykk av at CCA'ene ble veldig leie av tjenesten etter hvert. Det går mye på rutine, og det er tross alt begrenset hva de får lov til å gjøre. CCA'ene tilhører forøvrig garnisonskompaniet som må være et av de slappeste kompaniene i hele Forsvaret :wee:

Utfordrene og spennende tjeneste får du i Basesett, Luftvern eller som brannvernass. Blant annet. Har du modellflyerfaring kan du også bli droneflyger. Er du over 20, har lappen og snakker tysk eller fransk flytende, så kan du søke tjeneste som sjåfør på NATO-base i utlandet :thumbup:

Lenke til kommentar
Dengang jeg var i militæret lå alt en trengte for utrykning i sekken som skulle ligge oppå skapet, med unntak av våpen innlåst i skapet. Går ballongen opp, er det ikke tid til å plukke klære fra skapet, da må alt være ferdig på forhånd. Er dette endret?

6152655[/snapback]

Det er meg ukjent hvorfor det ble praktisert slik der du var og jeg ser ikke umiddelbart læringsevnen i å alltid ha en sekk i beredskap. Det finnes forskjellige beredskaper/alarmer/utrykkninger som krever forskjellige oppakninger, også etter årstider.

Ulempene er mange ved å oppbevaring i sekken: Er det ikke låsemuligheter for sekken (oppå skapet) og den eller gjenstander inni forsvinner koster det penger. Ligger klær lenge i sekken blir de luktende deretter. Man kan miste oversikten - å stole blindt på at alt er tilstede i pakningen når man har komt seg ut i felten kan skjære seg.

Hva med når soldaten har klær i sekken, halvfull skittentøysnett og klær til tørk? Fint for soldaten - da er det ikke mange plaggene å stille i skapet! Du får vurdere selv om det er en ulempe eller ikke ;)

EDIT: Ang tiden: Man er drillet til dette, hvis ikke blir man det!

6154551[/snapback]

På Madla hadde vi også sekk med innhold oppå skapet. Men det meste av utsyret hadde vi jo i skapet. Tenkte aldri over at sekken var ment å være en "beredskapsløsning", trodde bare det var av praktiske/estetiske hensyn. Når vi skulle på feltøvelse fikk vi alltid en pakkeliste med ting som skulle pakkes i tillegg. Og det hendte rett som det var at jeg stilte et tilnærmet tomt skap til inspeksjon :D

Da vi kom ut på avdeling hadde vi også sekkene oppå skapet, men det var mest av praktiske hensyn. Og da var de tomme. Hørte aldri om noe som forsvant fra sekkene, selv om vi ikke hadde mulighet til å låse av rommene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg har tenkt på å ta befalskolen da jeg har fått høre at det er et stort pluss på en CV. Jeg lurte da på hva inntakskravene er og om man får skolepoeng for den.

6168590[/snapback]

Tenkte du da Sjø, Luft eller Hær? Det er fint å ha BS på papiret ja.

Lenke til kommentar
Det fysiske skal jeg klare uten større problemer. Da får jeg prøve og satse på UB. Takk for info.

6166875[/snapback]

Bare sånn at du er klar over det så har ikke ub-gutta det like lett over alt. Da jeg var inne slet de som var UB, siden de ikke ble sett på som fullverdig befal av sersjanter osv og alle gutta hadde 0 respekt for de. Sier ikke at det er sånn over alt, men det var sånn der jeg var inne.

6167844[/snapback]

Er det veldig janteloven i militæret? Alle som vil prøve på litt mere utfordrende som UB eller befal blir sett ned på. Virker jo sånn etter alt jeg leser her inne. At befal er sure mobbeoffre også videre. Fetteren min var UB innen EOD, han kunne anbefale UB på det sterkeste. Flere andre jeg har hørt med søker UB og befalskole fordi dem vil ha litt utfordring og et bra punkt på CV. Ikke så de skal kunne herse med rekrutter.

Lenke til kommentar

Mange av UB-ene og andre nyutdannede befal er ofte skikkelig kjepphøye og hovne og tror de er så jævli mye bedre fordi de har noen vinkler på skuldrene. Behandler de soldatene med respekt, får de respekt tilbake.

Lenke til kommentar

Haha, jepp. Husker vi fikk en HV-UB som "befal" etter ca et halvt år i tjenesten. Problemet var at han hadde dårligere kjennskap til kommandoplassen (vår arbeidsplass) enn soldatene og var yngre enn de aller fleste. Han fant ut at det beste han kunne gjøre var å bli en av oss og slutte med hele "drittsekk-rutinen". :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på å ta befalskolen da jeg har fått høre at det er et stort pluss på en CV. Jeg lurte da på hva inntakskravene er og om man får skolepoeng for den.

6168590[/snapback]

Tenkte du da Sjø, Luft eller Hær? Det er fint å ha BS på papiret ja.

6171438[/snapback]

Det er jeg ikke helt sikker på. Kanskje sjø.

Men dette blir da først etter almenn påbygging da. Det var derfor jeg lurte på om det gir studiepoeng, i tilfelle jeg mangler noen poeng etter påbygg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du får 3 konkurransepoeng. Det får du også gjennom vanlig førstegangstjeneste/siviltjeneste eller et år på folkehøgskole.

6175267[/snapback]

Man får lederutdanning og 60 studiepoeng i tillegg. BS er en stor fordel.

Nå sitter jeg vakt på basen. Det er temmelig kjedelig. Mønstrer nye soldater som ikke har peiling. Gøy at de har såpass respekt for et befal som meg, men det er det eneste.

Lenke til kommentar
Jeg har også fått innkallelse. Skal til Sambandsbataljonen i Bardufoss, indre Troms. Møter opp den 17. august...

Noen som vet hvordan maten er der.....?

6094408[/snapback]

Maten i Heggelia er på det jevne ganske god. Eneste problemet er frokosten som består av loff og ymse pålegg.

6166998[/snapback]

Pøh, frokosten er jo det beste måltidet. Middagen derimot.

Lenke til kommentar
Du får 3 konkurransepoeng. Det får du også gjennom vanlig førstegangstjeneste/siviltjeneste eller et år på folkehøgskole.

6175267[/snapback]

Nå sitter jeg vakt på basen. Det er temmelig kjedelig. Mønstrer nye soldater som ikke har peiling. Gøy at de har såpass respekt for et befal som meg, men det er det eneste.

6184439[/snapback]

Hvor lenge varer befalskolen? Må man ha studiekompetanse og/eller førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

6175267[/snapback]

6184439[/snapback]

Hvor lenge varer befalskolen? Må man ha studiekompetanse og/eller førstegangstjeneste?

6188432[/snapback]

Man må ha studiekompetanse for Befalskole, men kun fullført grunnskole for UB-kurs. Førstegangstjeneste har vel ingenting å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...