Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skytebanetjeneste var ikke gøy om vinteren, husker jeg. Først var det en halvtimes rask gange for å komme dit, og man ble jo gjerne litt svett. Kom fram, skiftet kanskje litt klær og tok på komagenser. Selve skytingen gikk jo greit, men problemet var å putte patroner i magasinet - det var så ulidelig kaldt på fingrene. Er glad jeg ikke skal stå og skyte i -25 grader mer :) Det ble langt bedre på vårparten/sommeren, da vi kjørte beltevogner til skytebanen og kun hadde med Glocken.

Ellers, Glock / P80 var artigst å skyte med, ja! Klarte skarpskyttermerket i sølv med den, skjøt alle 15 skuddene med én hånd. Det gjelder å ha litt bøy i albuen og en stødig arm, selvfølgelig. Og å ikke ha en nærmest defekt pistol, som en i troppen hadde. Den klikket på annethvert skudd, så det var rimelig håpløst.

Lenke til kommentar

Skal begynne som MIF-Assistent i Oslo til mandagen. Har på følelsen at det blir jævlig kjedelig. Har vært på kurs i 2 uker nå med to sinnsykt lette eksamener.

BTW, noen som gidder å liste opp hvilke klær man får beholde etter førstegangstjenesten(i Sjøforsvaret).

Lenke til kommentar
Jeg har et par gode, svarte og høye fjellstøvler som jeg liker godt. Hvis jeg er missfornøyd med de militære feltstøvlene jeg får utdelt i Forsvaret, er det greit at jeg bruker mine egne? (HJK tillater det har jeg lest)

9528867[/snapback]

Det tror jeg nok skal gå greit. Er kanskje litt individuelt fra sted til sted, men ser ikke helt hvorfor det skulle være noe problem om skoene dine er slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Jeg har et par gode, svarte og høye fjellstøvler som jeg liker godt. Hvis jeg er missfornøyd med de militære feltstøvlene jeg får utdelt i Forsvaret, er det greit at jeg bruker mine egne? (HJK tillater det har jeg lest)

9528867[/snapback]

Det tror jeg nok skal gå greit. Er kanskje litt individuelt fra sted til sted, men ser ikke helt hvorfor det skulle være noe problem om skoene dine er slik du beskriver.

9536398[/snapback]

Er det ikke slik at om han f.eks pådrar seg frostskader når han bruker sine egne sko, så står ikke militæret ansvarlig?

Lenke til kommentar
Usj, vi er ferdige med rekrutten neste fredag, men neste uke er det felt hele uka, og jeg hater felt over alt i militæret. Det er det værste jeg vet.

Faen altså.

Måtte bare få det ut. Hater felt.

9536401[/snapback]

felt-øvelsen i rekrutten er bare kos da, du kan glede deg til resten...

Lenke til kommentar
Neh, vi har hatt den ene feltøvelsen i rekrutten. Den var bare "kos", selv om jeg ble sendt hjem pga. influensa.

Men nå er det sånn "ordentlig". Men jeg hater det uansett hvordan det blir.

9536491[/snapback]

Hva vil feltøvelse si? Være ute X antall dager der dere gjør forskjellige øvelser? Hva slags øvelser?

Lenke til kommentar
Hva vil feltøvelse si? Være ute X antall dager der dere gjør forskjellige øvelser? Hva slags øvelser?

9538219[/snapback]

det varierer veldig fra hva du er, men det er i stort sett 1 uke(5 dager) ute i naturen der man "leker" krig eller lærer hvordan man f.eks overlever bra om vinteren.

Kan ta ett eksempel fra en øvelse jeg var med på, der vi lærte hvordan man ikke fryser ihjel på fjellet, holder seg godt skjult, hvordan finne potensielle skred-farer og hvordan takle de potensielle farene og masse mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...