Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Til dere som er innkalt til Heimevernet, HVUV:

HVUVs ambisjon er å utdanne soldater til Heimevernets Innsatsstyrke. Det innebærer at dere både kan havne i en innsatsstropp, hvis hovedoppgaver typisk vil være objektsikring, opptreden / strid i bebygd område, veikontrollpost mm. Et annet alternativ er en utdanning som jeger, som vil ha fokus rettet mer mot overvåkning og kontroll, observasjonsposter, ++.

Seks måneder er ikke mye tid å utdanne en soldat på, noe som medfører at det blir en forholdsvis intensiv førstegangstjeneste hvor det er kort mellom øvelsene og mye som skal inn på programmet. Min erfaring var at de stort sett var flinke til å gjøre tjenesten interessant og spennende, hvor man trener på ting som faktisk kan oppleves som matnyttig, og med mye scenario- og case-trening.

Kan si mye mer om HVUV, men det tar vi heller over PM. Så, Bruktbilen, PM om det er noe du lurer på :)

Endret av calavera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Seks måneder er ikke mye tid å utdanne en soldat på

9429214[/snapback]

Sjøforsvaret og Luftforsvaret klarer seg fint på 7 uker.

Lenke til kommentar
Seks måneder er ikke mye tid å utdanne en soldat på

9429214[/snapback]

Sjøforsvaret og Luftforsvaret klarer seg fint på 7 uker.

9429280[/snapback]

Og resultatet blir deretter.

:p

Neida, dette kommer selvsagt ann på hvilke krav man stiller til en god soldat, noe som vil variere fra våpengren til våpengren. Hva skal en utdannet soldat kunne? For Heimevernet sin del vet jeg flere befal ønsket mer tid til utdanning av soldatene sine, da det er såpass mye man skal i gjennom at man gjerne ikke blir skikkelig god på noen felt.

En person som skal sitte med samband ombord på en MTB i de resterende månedene etter rekrutten har selvsagt et annet behov for grunnutdanning enn en Heimevernssoldat som skal kunne objektssikre et våpenlager eller bekjempe fiendtlig personell på land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og resultatet blir deretter.

:p

Hærens Jegerkommando bruker vel ett år på å grunnutdanne sine spesialsoldater.

9434204[/snapback]

Det finnes flere avdelinger i Forsvaret som bruker lang tid på soldattrening. Og HJK bruker mer enn 1 år på sine.

Lenke til kommentar

Den legeerklæringen er gull verdt og du må juge litt og bruke den for alt den er verdt. Hvis du vil være så sikker som mulig så går du til fastlegen din en uke før du skal inn til sesjon og sier at du har vondt i ryggen, det er lett å lure leger på dette, spesielt om du faktisk har litt vondt eller har hatt veldig vondt før. Så sier du at du har veldig vondt i ryggen når du kommer til militærlegen ved innrykket 26. september. Du må gjøre dette 100% altså, hvis ikke så gjennomskuer de deg..

Lykke til!

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Har allerede vært hos fastlegen og fått den erklæringen, han vet at jeg har lite lyst til å være i millitæret, så visst jeg kommer en gang til og sier jeg har veldig vondt, så skjønner han sikkert at jeg spiller.

Men takk for tipset, og skal nevne til legen på innrykket at jeg har veldig vondt i ryggen

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Det finnes flere avdelinger i Forsvaret som bruker lang tid på soldattrening. Og HJK bruker mer enn 1 år på sine.

9434252[/snapback]

Tar det ikke to og et halvt år som marinejeger før du kan bli sendt ut i skarpe oppdrag i ulandet?

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

9434252[/snapback]

Tar det ikke to og et halvt år som marinejeger før du kan bli sendt ut i skarpe oppdrag?

9435988[/snapback]

Det er det kun de som vet. Alt annet er rykter.

Lenke til kommentar

"Alt du har hørt om marinejegerane stemmer, men du kan likevel ikkje tru på noko av det"

Omtrent sånn det er. Det er mange som har ei oppfatning av korleis det fungerer, men få som har faktisk kunnskap om det.

På rekrutten i fjor før opptak, vart vi vel fortalt at du har apspirantperiode som varer frå etter opptak og ca fram til jul. Så tek det ca eit år etter det før ein er ferdig med grunnutdanning og kan begynne på spesialisering. Spesialiseringa tek vel 1-1,5 år elns.

Men om du er klar for skarpe oppdrag etter det er eg usikker på, mulig du må ha enda meir utdanning.

Ikkje heilt sikker på om dette stemmer, men var noko sånt vi fekk vite då, og eg har i tillegg jobba litt med rekrutteringsartiklar for MJK/SBO osv.

Lenke til kommentar
Til å begynne med skal du nok til KNM Harald Haarfagre, på Madla like utafor Stavanger, og det kan jo vere en fin by å ha rekrutten, om en litt kjedelig midt på vinteren. (Bedre om sommaren, når det er fint vær og i det heile tatt)

Var der sjølv for litt over et år sida, men då i blått og ikkje grønt..

9427655[/snapback]

Ja jeg foretok litt undersøkelser og kom frem til at det ville bli der jeg endte opp. Men jeg turde ikke være for sikker.

Lenke til kommentar
Einaste rekruttskulen for Sjøforsvaret og Luft, så lenge du ikkje skal på noko spesialgreier. Madla er tingen

9437781[/snapback]

Har ikke luftforsvaret vanlig rekruttskole i Bodø og sjøforsvaret vanlig i Bergen? :s litt usikker på den siste der men Bodø trodde jeg hvertfall det var rekruttskole
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Einaste rekruttskulen for Sjøforsvaret og Luft, så lenge du ikkje skal på noko spesialgreier. Madla er tingen

9437781[/snapback]

Har ikke luftforsvaret vanlig rekruttskole i Bodø og sjøforsvaret vanlig i Bergen? :s litt usikker på den siste der men Bodø trodde jeg hvertfall det var rekruttskole

9441093[/snapback]

Luft har både på Madla og i Bodø, Sjø har bare på Madla. Madla skal snart legges ned, så da vil rekruttskolene ta sted på Haakonsvern og på Kjevik (tror jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...