Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er da innkalt til Skjoldmilitærleir i indre Troms som ingeniør. Hadde vært allright å møte noe likesinnede nerder der.

6075803[/snapback]

 

Stormingeniør? En kompis var det, og mente at befalet var kjipe som fortalte hva de skulle gjøre etter perm før de dro... Da gikk han og gledet seg til å komme tilbake mens han hadde perm :) Du kan altså risikere å ha det ganske gøy der ;)

6076650[/snapback]

Blir vel valgt hva vi skal være når vi kommer, men stormingeniør hadde ikke vært å forakte.

Har en god venn som var der, han likte det ikke så godt, men det var mye grunnet at befalet hans var tvers igjennom råtten. Han plukket seg ut personer som alltid måtte ta de værste oppgavene.

 

Men jeg ser faktisk frem til det nå, skal gjøre det beste jeg kan.

Lenke til kommentar
Jeg har også fått innkallelse. Skal til Sambandsbataljonen i Bardufoss, indre Troms. Møter opp den 17. august...

Noen som vet hvordan maten er der.....?

6094408[/snapback]

 

 

LOL! :D

Dit skal jeg også. 2 mnd rekrutt på Sessvollmoen.

Fritt frem for å kjøre ei beltevogn!

Endret av Togo
Lenke til kommentar

Hmm.. jeg skal på sesjon på onsdag, og aner ikke hvilken tjeneste jeg skal søke på. Jeg har ikke mye peiling på Forsvaret/førstegangstjenesten generelt (skal sørge for å få lest litt på sidene deres i dag og i morgen), og jeg vet egentlig ikke hva jeg har lyst til. Noen som har tips til hvordan jeg bør gå frem for å finne ut av dette? Noen generelle tips til hvilke tjenester som anbefales, og hvilke som frarådes? Setter pris på all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Hmm.. jeg skal på sesjon på onsdag, og aner ikke hvilken tjeneste jeg skal søke på. Jeg har ikke mye peiling på Forsvaret/førstegangstjenesten generelt (skal sørge for å få lest litt på sidene deres i dag og i morgen), og jeg vet egentlig ikke hva jeg har lyst til. Noen som har tips til hvordan jeg bør gå frem for å finne ut av dette? Noen generelle tips til hvilke tjenester som anbefales, og hvilke som frarådes? Setter pris på all hjelp. :)

6155738[/snapback]

 

Spørs jo hvor god form du er i og hvor mye action du har lyst på... Personlig hadde jeg det ihvertfall gøy i luftvern.

Lenke til kommentar

På sesjon skal du vel først og fremst søke forsvarsgren, dersom du ikke skal noe med eget opptak. Tenk derfor igjennom om det er hæren, HV, sjøforsvaret eller luftforsvaret du vil inn i. Personlig anbefaler jeg sjøforsvaret, og gjerne Kystvakten. Kystvakten er vel en av de få plassene der man "gjør noe" istedet for å bare leke krig :)

Lenke til kommentar
Jeg har også fått innkallelse. Skal til Sambandsbataljonen i Bardufoss, indre Troms. Møter opp den 17. august...

Noen som vet hvordan maten er der.....?

6094408[/snapback]

 

 

LOL! :D

Dit skal jeg også. 2 mnd rekrutt på Sessvollmoen.

Fritt frem for å kjøre ei beltevogn!

6155040[/snapback]

 

nice.. så vi er 3 stk herfra som skal dit da :) ?

Lenke til kommentar
Spørs jo hvor god form du er i og hvor mye action du har lyst på... Personlig hadde jeg det ihvertfall gøy i luftvern.

6155987[/snapback]

På sesjon skal du vel først og fremst søke forsvarsgren, dersom du ikke skal noe med eget opptak. Tenk derfor igjennom om det er hæren, HV, sjøforsvaret eller luftforsvaret du vil inn i. Personlig anbefaler jeg sjøforsvaret, og gjerne Kystvakten. Kystvakten er vel en av de få plassene der man "gjør noe" istedet for å bare leke krig :)

6156129[/snapback]

Jeg har hørt at det er en del som anbefaler marinen, ja, og jeg har vurdert å søke der. Hvis noen har erfaringer å dele fra de forskjellige grenene, så hadde jo det vært kjempeflott. (Jeg er klar over at det har vært noen militærtråder tidligere, så jeg skal prøve å tråle litt gjennom dem óg.) Ellers er jeg i dårlig form, men jeg har likevel ikke noen motforestillinger i forhold til førstegangstjenesten, så lenge jeg faktisk får en tjeneste som jeg kan gjennomføre og utvikle meg gjennom. Så da er vel spørsmålet - hvor skal en slask som er innstilt på å fullføre førstegangstjenesten (ikke slask som i "vil helst slippe unna alt sammen") søke? :p

 

Jeg kom inn på mitt 2. valg - Hærens sambandsbataljon. Førstevalget var sjøforsvaret, men der var det visst ganske få som ble innkalt. Hadde vært kos å få tjenestegjøre der, på den nye fregatten <3

6156158[/snapback]

Hvordan var tjenesten der, var du fornøyd?

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Jeg kom inn på mitt 2. valg - Hærens sambandsbataljon. Førstevalget var sjøforsvaret, men der var det visst ganske få som ble innkalt. Hadde vært kos å få tjenestegjøre der, på den nye fregatten <3

6156158[/snapback]

Hvordan var tjenesten der, var du fornøyd?

6157594[/snapback]

 

Har innrykk i august.

 

Diversity:

 

Nice ^^,

Lenke til kommentar

(...) Det er fordi du skal VITE eksakt hvor du har tingene dine og kunne plukke med deg det antallet du trenger i en fart når du skal ut enda fortere og må pakke sekken i bekmørke fordi fienden har tatt seg av strømmen.

Dengang jeg var i militæret lå alt en trengte for utrykning i sekken som skulle ligge oppå skapet, med unntak av våpen innlåst i skapet. Går ballongen opp, er det ikke tid til å plukke klære fra skapet, da må alt være ferdig på forhånd. Er dette endret?

6152655[/snapback]

Det er meg ukjent hvorfor det ble praktisert slik der du var og jeg ser ikke umiddelbart læringsevnen i å alltid ha en sekk i beredskap.

Her var det ikke snakk om læring men om beredskap. Dette var den gangen vi hadde Sovietunionen som nabo.
Det finnes forskjellige beredskaper/alarmer/utrykkninger som krever forskjellige oppakninger, også etter årstider.
Forskjellige typer alarmer er nytt for meg. Da jeg var inne (som du ser var det noen år siden), betydde alarm at vi rykket ut og ble orientert i felt hva som skulle skje videre.
Ulempene er mange ved å oppbevaring i sekken: Er det ikke låsemuligheter for sekken (oppå skapet) og den eller gjenstander inni forsvinner koster det penger.
Det kunne nok være en fare, men jeg opplevde aldri å høre om tyverier fra sekkene.
Ligger klær lenge i sekken blir de luktende deretter. Man kan miste oversikten - å stole blindt på at alt er tilstede i pakningen når man har komt seg ut i felten kan skjære seg.

Hva med når soldaten har klær i sekken, halvfull skittentøysnett og klær til tørk? Fint for soldaten - da er det ikke mange plaggene å stille i skapet! Du får vurdere selv om det er en ulempe eller ikke  ;)

Vi levde under beredskap, og hadde selv ansvar for at sekken ikke var full av skittentøy. Sekkene ble også inspisert.

EDIT: Ang tiden: Man er drillet til dette, hvis ikke blir man det!

6154551[/snapback]

Vi hadde også drill. Slikt begynte gjerne med at sjefen sa "alarm". Jeg opplevde en NATO-alarm, da ble beredskapen i store deler av NATO gjennomgått.

 

Tidene har endret siden den gangen, ikke minst at muren falt, så jeg har ingen problemer med å forstå at ting har endret seg for vernepliktige soldater.

Lenke til kommentar

Jeg er blitt kalt inn i luftforsvaret 26. juli. Skal da på rekruttskole. Tenkte og få litt ut av førstegangstjenesten, og titta litt på Uskrevet befalkurs. Er det vanskelig og komme inn?(Er i bra fysisk form) Må jeg ha generell studiekompetanse?( Er faglaborant). Noen som har noen tips til en utfordrende og spennende tjeneste? Har veldig lyst på F-16 Crew chief assistent, men det står at de ønsker tenknisk bakgrunn så det er vel ikke så lett og bli for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er blitt kalt inn i luftforsvaret 26. juli. Skal da på rekruttskole. Tenkte og få litt ut av førstegangstjenesten, og titta litt på Uskrevet befalkurs. Er det vanskelig og komme inn?(Er i bra fysisk form) Må jeg ha generell studiekompetanse?( Er faglaborant). Noen som har noen tips til en utfordrende og spennende tjeneste? Har veldig lyst på F-16 Crew chief assistent, men det står at de ønsker tenknisk bakgrunn så det er vel ikke så lett og bli for meg.

6158994[/snapback]

 

UB-kurs er ikke veldig krevende. De fleste kommer igjennom det, men du bør selvsagt være over normalen hvis du vil bli beholdt av befalet. Jeg vil anslå at du må løpe på rundt 11 på 3000 meter, ta over 30 push ups, 50 sit ups og 6 - 10 hang ups. Det er selvsagt folk som kommer igjennom kurset med dårligere fysisk form, men de er gjerne dyktige på andre ting. Du må ha fullført grunnskolen, du trenger altså ikke generell studiekompetanse. Skal du i Luftforsvaret hadde jeg definitivt søkt UB.

Lenke til kommentar
Jeg er blitt kalt inn i luftforsvaret 26. juli. Skal da på rekruttskole. Tenkte og få litt ut av førstegangstjenesten, og titta litt på Uskrevet befalkurs. Er det vanskelig og komme inn?(Er i bra fysisk form)

6158994[/snapback]

 

UB-kurs er ikke veldig krevende. De fleste kommer igjennom det, men du bør selvsagt være over normalen hvis du vil bli beholdt av befalet.

6159795[/snapback]

 

:nei: Det er individuelt krevende. Det er langt i fra en dans på roser. Praksisperioden likedan. Jo flere søkere, jo mer kreves det av søkeren da det er rift om plassene.

 

Ønsker du en innholdsrik førstegangstjeneste med gode papirer med lederskapsutdannelse anbefales UB-kurs. Ønsker du å satse på befalsutdanning etter førstegangstejenesten anbefaler jeg personlig IKKE UB-BF der en ender opp som hjelpeinstruktør på rekruttskolen, med mindre det er det som virker appellerende. Da hadde jeg heller satset på UB innenfor Vakt og Sikring, Sanitet, MP, etc., men det er på rekruttskolen det som regel er flest plasser...

 

:thumbup: Men du er på rett spor, det er VIKTIG å få mest mulig ut av førstegangstjenesten og ikke sitte å surmule i ett helt år. For mer info klikk HER

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

divad: Nå kjenner jeg folk på både BS og UB, og det virker som om det går løs på motivasjonen heller enn det fysiske. På BS er det ikke seleksjonsøvelse en gang. Går man MP som førstegangstjeneste, har man nesten samme aspirantperiode som UB, og i følge flere befal finnes det førstegangstjenester som er like hardt som UB.

Lenke til kommentar
Jeg har også fått innkallelse. Skal til Sambandsbataljonen i Bardufoss, indre Troms. Møter opp den 17. august...

Noen som vet hvordan maten er der.....?

6094408[/snapback]

Maten i Heggelia er på det jevne ganske god. Eneste problemet er frokosten som består av loff og ymse pålegg.

Lenke til kommentar
Det fysiske skal jeg klare uten større problemer. Da får jeg prøve og satse på UB. Takk for info.

6166875[/snapback]

 

Bare sånn at du er klar over det så har ikke ub-gutta det like lett over alt. Da jeg var inne slet de som var UB, siden de ikke ble sett på som fullverdig befal av sersjanter osv og alle gutta hadde 0 respekt for de. Sier ikke at det er sånn over alt, men det var sånn der jeg var inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...