Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Er det mulig at jeg sender legeerklæring til (?) slik at jeg slipper oppmøte på sesjon? Har nemlig ikke lyst å få "meg" arkivert.

9212571[/snapback]

Det spørs hva det gjelder. Om det er alvorlig nok, kan du sikkert slippe.

Og forresten, de aller fleste menn innruleres, så du er nok delvis "arkivert" allerede. Forsvaret får nok tak i det de vil ha av info om deg - enten på sesjon eller via erklæring fra lege.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Er det mulig at jeg sender legeerklæring til (?) slik at jeg slipper oppmøte på sesjon? Har nemlig ikke lyst å få "meg" arkivert.

9212571[/snapback]

Du blir nok arkivert uansett, gitt.

Lenke til kommentar
Det meste av ski fungerer så lenge bindingen er relativt stabil (ikke løsner etter 5min og sånt). Dessuten har jeg fått med meg at forsvaret har vært med i forbindelse med utvikling av Åsnes Combat Cap, en ski jeg har siklet etter lenge. Blir den skien brukt i stor grad i Forsvaret, eller er det stort sett gammel nato-plank?

9210908[/snapback]

På GSV har de faktisk ordentlig ski og slikt, men slitasjenivået er ganske høyt da, så du kan jo være uheldig. Blir mest bortover, Øst-Finnmark er stort sett ganske flatt. Klart, er jo småfjell og åser og slikt, men toppturer er bare å glemme.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg bare si sånn generelt at mange av svarene her ikke gjelder for alle avdelinger! Så hvis noen sier at man får fisk i messa 7 ganger i uka og sånn, så gjelder ikke det over alt...

Men jeg er jo ferdig med alt det der så hvorfor gidde

Lenke til kommentar

Siste kveld før første dag på ny jobb. Er ansatt som grenader i Sambandsbataljonen. Avslutta førstegangstjenesten i starten av juli, men nå er jeg tilbake og "rollene er snudd" ;) Ser fram til dette året, og jeg er veldig spent på hvoran det blir. Fortsetter i TREN-seksjonen i SBBN og har stortrives med tjenesten så langt. Får håpe det blir minst like bra nå som jeg blir litt sjef.

Er for tiden innlosjert på Målselvkroa, tidenes mest råtne "hotell". Er en herlig eim av godt stekt Grandiosa i veggene her, og det som kan lekke på badet mitt - det lekker... Rommet er så lite at jeg kan gå gjennom det på tre skritt og det er forferdelig nedslitt. Heldigvis tyder det på at dette bare er midlertidig, så jeg håper på å bytte til et messerom i en annen bygning imorgen.

Lenke til kommentar
ang hvor man går, så gikk vi opp i fjellet, hadde med tau(for å finne igjen personer under raset) og sendere, det sier litt om forholdene vi gikk i, det var lite rett frem.

9211760[/snapback]

Blir mest bortover, Øst-Finnmark er stort sett ganske flatt. Klart, er jo småfjell og åser og slikt, men toppturer er bare å glemme.

9214425[/snapback]

:huh:

Nå er jeg litt forvirret. Var aklla grensevakt i Finnmark?

Vi fikk kliss nye åsnes combat rett før vi dimma for et halvt år siden. Det var på GSV. Mulig det fortsatt henger igjen litt natoplank i andre avdelinger.

9211793[/snapback]

Kult! Det går altså an å være heldig. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Nå vil jeg bare si sånn generelt at mange av svarene her ikke gjelder for alle avdelinger! Så hvis noen sier at man får fisk i messa 7 ganger i uka og sånn, så gjelder ikke det over alt...

Men jeg er jo ferdig med alt det der så hvorfor gidde

9215311[/snapback]

Det jeg hørte fra lærlingen på messa var at det var likt over hele landet når det kom til oppsettet for maten. Fisk to ganger i uka var et av kravene, i tillegg til dessert lørdag og fredag o.l

Lenke til kommentar
ang hvor man går, så gikk vi opp i fjellet, hadde med tau(for å finne igjen personer under raset) og sendere, det sier litt om forholdene vi gikk i, det var lite rett frem.

9211760[/snapback]

Blir mest bortover, Øst-Finnmark er stort sett ganske flatt. Klart, er jo småfjell og åser og slikt, men toppturer er bare å glemme.

9214425[/snapback]

:huh:

Nå er jeg litt forvirret. Var aklla grensevakt i Finnmark?

9215483[/snapback]

beklager, jeg som leste litt feil tror jeg, jeg var ikke grensevakt i finnmark, jeg snakker om HVUV...

aner ikke hvordan det er i finnmark

Lenke til kommentar

Jeg skal inn i artilleribataljonen og har noen spm:

1. Jeg har litt langt hår for øyeblikket, må jeg klippe dette? Skal jeg være helt skinhead når jeg komme inn?

2. Jeg har tenkt å ta oppkjøringa et sted i nærheten av setermoen pga jeg ikke rekker å ta oppkjøringa her i kr.sand før jeg skal inn. Vil militæret dekke dette for meg i og med at jeg ikke har jobb eller noen annen form inntekt?

3. Hvis jeg en dag våkner opp med feber eller noe, hva skjer med meg da?

Lenke til kommentar
Jeg skal inn i artilleribataljonen og har noen spm:

1. Jeg har litt langt hår for øyeblikket, må jeg klippe dette? Skal jeg være helt skinhead når jeg komme inn?

2. Jeg har tenkt å ta oppkjøringa et sted i nærheten av setermoen pga jeg ikke rekker å ta oppkjøringa her i kr.sand før jeg skal inn. Vil militæret dekke dette for meg i og med at jeg ikke har jobb eller noen annen form inntekt?

3. Hvis jeg en dag våkner opp med feber eller noe, hva skjer med meg da?

9224861[/snapback]

2. De betaler nok ingenting, men du kan kanskje få permisjon til å ta oppkjøring.

3.Da sier du til befalet at du har feber og ikke kan delta i tjenesten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ingen kan tvinges til og klippe seg, hvis befalet sier det så gå til tillitsvalgt eller henvis til soldathåndboka du får utlevert i starten. Der står alt. Men i GSV mener jeg reglene er annerledes.

9225318[/snapback]

I visse deler av Garden er også regelen annerledes. I drilltroppen for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...