Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

På informasjonsbrevet jeg fikk, ber de meg ta med en hel masse informasjon om meg og adresser, familie etc.

Det er jo greit, men de ber og om 2 referansepersoner på over 25 år. Dette kan bli litt vanskelig, for min del, da de eneste jeg kjenner over 25 år er broren min og en kompis av han.

Hva er det de egentlig kommer til å gjøre med slik informasjon om de to? Tar de kontakt å spør spørsmål om meg, eller sjekker de bakgrunnen deres? Hvis noen av de har noe på rullebladet, kan det gjøre noe med hvilken hemmelighetsgrad jeg får?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det de egentlig kommer til å gjøre med slik informasjon om de to? Tar de kontakt å spør spørsmål om meg, eller sjekker de bakgrunnen deres? Hvis noen av de har noe på rullebladet, kan det gjøre noe med hvilken hemmelighetsgrad jeg får?

9206987[/snapback]

Ved innrykket skal du fylle ut et ganske stort og omfattende skjema med informasjon om deg selv, dine nærmeste, familie, hvilke forhold du har til narkotika/alkohol, osv. Denne informasjonen skal brukes til å klarere deg til den aktuelle avdelingen. Alle som skal inn, må minimum klareres til Begrenset. Finnes riktignok avdelinger hvor hele bataljonen må klareres til andre nivåer, f.eks. Samband, hvor du må klareres til Hemmelig.

Referanseperson er ikkje det viktigste. På mitt innrykk var det flere som ikkje hadde, og de fikk bare beskjed om at det var greit. Imidlertid, dersom det mot formodning skulle dukke opp noe i etterkant som må "etterforskes" nærmere, og f.eks. ikkje har oppgitt referansepersoner, kan du bli kontaktet for å oppgi referansepersoner eller liknende. Normal prosedyre innebefatter riktignok at ingen blir kontaktet. Grunnen til at du oppgir informasjonen, er bare for å forenkle prosessen. Er ganske mange som skal bli prosessert, og samme firmaet som har ansvaret for å klarere folk, har også ansvaret for å fornye klareringer, så de har relativt mye å gjøre. Jeg leverte inn skjemaer på innrykket 17.aug 06, og ble klarert og autorisert til Hemmelig i April 07 engang.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

standard klarering sist jeg sjekket var Hemmelig for menige i førstegangstjenesten.

samband og slikt skal vel ha CNTS-klarering, det er forresten NSM som tar seg av alle klareringer(ikke for de på REP da, de blir klarert av HV-Nemda)

men nei, de kommer nesten garantert ikke å kontakte dine referanser, jeg har sendt inn 4 eller 5 søknader det siste året, ingen av referansepersonene har blitt kontaktet

Lenke til kommentar

nei, men når du snakker med befal skal du starte med f.eks:

"fenrik, menig co2, kan jeg....."

senere blir det mer på etternavn, utenom på oppstillinger og sermonier da

edit: du lærer alt slikt når du kommer inn

edit2: SvennAndre: ikke for å skremme deg, men beregn mil-lange jogge turer, 3-mils masjer med sekk...

vi hadde fast joggetur på ca 1 mil en gang i uken

du kommer til å hate stridsvesten første ukene, men etter en stund elsker du den(befalet sa det til oss også, ingen trodde på det før noen uker etter).

det er fisk i messa minst 3 ganger i uken

bare spør om det er noe mer du lurer på

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du skremmer ikke meg, egentlig :) Jeg vill inn, så np. Det du sier om marsjer og slikt, er jo såklart ikke noe jeg blir "glad" for, men innerst inne vet jeg at det er bare godt for meg. Trenger virkelig å komme i form, og skal bruke dette året maksimalt til å gjøre nettop det. Har fin fin plan om trening på fritiden. Blitt altfor mye pc det siste året, og det blir enklere å gjennomføre en slik plan i militæret(vil jeg hvertfall tro, sett folk som har gått ned masse masse kg feks).

Lenke til kommentar
Javell, nå er jeg også i militæret,

går befalskole, eller begynner 8 august (etter 3 ukers perm)

kjente hvor fysisk og psykisk felt uka var :p det var ganske hart ja.

Går BY Bravo klasse på Luftforsvarets befal skole kjevik.

noen andre her som gå der nå?

9123651[/snapback]

Går du UB-kurset med lederutdanning? Skal søke meg inn på det, valgte vakt og sikring.

9126412[/snapback]

hehe hadde glemt å sjekke denne posten :p

Nei jeg går BY Lederutdanning (Yrkesfaglig)

søkt? skal du der neste år eller er du inne?

Lenke til kommentar
Får man stå mye på ski hvis man er grensevakt i Finnmark?

9051839[/snapback]

Du får ikke stått mye på ski, men du får gått en del på ski, if you take my meaning. ;)

9052003[/snapback]

Skigåing kan være minst like gøy som alpint. Det var egentlig skigåing jeg siktet til.

Men innebærer skigåingen bare trasking over endeløse vidder, eller er det litt toppturer her og der også?

Lenke til kommentar

god gammel nato-plank er det som gjelder...

jeg knakk 2 par nato-plank, så jeg har gjort mitt for å bli kvitt dem :)

ang hvor man går, så gikk vi opp i fjellet, hadde med tau(for å finne igjen personer under raset) og sendere, det sier litt om forholdene vi gikk i, det var lite rett frem.

Lenke til kommentar

Var da veldig diffust spørsmål. En jeg sov på rom med hadde kraftig støvallergi, han var ganske syk store deler av tiden pga det. Det skal det vel være mulig å dimme på. Men jeg som har litt rennende nese pga pollenallergi hadde nok ikke fått dimmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...