Midnight_walker Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Har blitt innkalt til luftforsvaret (Madla, Stavanger) og må si jeg gleder meg litt... Skal inn 26. Juli... Lenke til kommentar
RIP Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 ARG, jeg må ta sanitetskurs og vakt & sikrings kurs selv om jeg dimmer i august Og vi har så si fri hele sommmerferien. Kom også akkurat hjem fra mestringsøvelsen til befalselevene og jeg kan ikke akkurat si at jeg misunner de hehe. Gøy med 1 uke uten mat og søvn. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Sanitetkurs og vakt & sikringskurs er jo nyttig å ha da... Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 13. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg har også fått innkallelse. Skal til Sambandsbataljonen i Bardufoss, indre Troms. Møter opp den 17. august... Noen som vet hvordan maten er der.....? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Vakt og sikringskurs? Du mener vekterkurs? Sanitetskurs koster over 20k sivilt og vekterkurs koster rundt 10k. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 14. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2006 Vakt og sikringskurs? Du mener vekterkurs? Sanitetskurs koster over 20k sivilt og vekterkurs koster rundt 10k. 6100482[/snapback] Vekterkurs er noe annet, skal se om jeg kan slippe sanitetskurset så jeg kan gå på quarten, men tviler på at jeg kan det :\ Er ikke så viktig å ha sanitet 2, det man lærer der er ganske avhengi av hvilke hjelpemidler du har så man får somregel ikke brukt for det i en reell situasjon. Er ikke alle som går rundt med en sanitetskoffert når de møter på folk som har skadet seg Vekterkurset begynte jeg på men hoppa av etter første dagen, vil ikke jobbe som vekter uansett. Vakt og sikringskurset skal jeg på, virker bare gøy det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2006 Det er ingenting som heter "vakt og sikringskurs". Er vel vaktkurs du mener? Hva skal du med det? Lenke til kommentar
RIP Skrevet 15. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2006 Det heter vakt og sikringskurs, spør noen i vakta der du er utplasert. Iallefall VKen har det kurset :o) Vet ikke helt hva jeg skal med det, med tanke på at jeg har ca 2mnd i igjen av tjenesten. Men det er jo greit å lære litt SIBO og baseforsvar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg har spurt vaktsoldatene her, men kursene har sikkert forskjellige navn rundt forbi. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 15. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2006 Okei, men det er flere kurs tror jeg. Det som går på Madla nå er et V&S kurs kan være de har andre kurs rundt om. VKen vår som gikk på rekrutten samtidig som oss, gikk rett på V&S kurs mens vi gikk rett til tjeneste uten kurs. Og nå skal vi også ta V&S kurs, det kan være at det er et vaktkurs som er "lettere" enn V&S som vaktsoltater kan ta. Men hva vet vel jeg, har iallefall fått beskjed om at jeg skal på V&S kurs neste uke Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 15. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Ingenting som heter vakt og sikring? Det var det hvertfall da jeg var inne... Husker de på troppen som hadde søkt vakt og sikring og kom inn, var storfornøyde og tenkte at de fikk kremjobb. Møtte de ca 1 måned senere, da var de drittlei Mye av tiden går visst med på å gå langs gjerdene på Haakonsvern. Edit: skal du i Marinen, kom deg på båt! Endret 15. mai 2006 av cecolon Lenke til kommentar
toretors Skrevet 20. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2006 Jeg har også fått innkallelse. Skal til Sambandsbataljonen i Bardufoss, indre Troms. Møter opp den 17. august... Noen som vet hvordan maten er der.....? 6094408[/snapback] Sånn midt på treet, du kan bli litt løs i magen fra tid til annen Lenke til kommentar
divad Skrevet 21. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2006 Hvem bryr seg vel om de norske soldatene har T-shortene og resten av skapet brettet 11cm bredt og med brettekant? Føler jeg må svare på denne, du har fremstilt det så latterlig: Det er fordi du skal VITE eksakt hvor du har tingene dine og kunne plukke med deg det antallet du trenger i en fart når du skal ut enda fortere og må pakke sekken i bekmørke fordi fienden har tatt seg av strømmen. You see? Det går kun på materiellkontroll. Bonusen er disiplin - klare å gjøre som du blir bedt om. ...men å ligge på gulvet med hvite hansker og dra finger’n langs gulvlistene hver morgen er litt drøyt vel? Ja, det er drøyt. Det er det TÅPELIGSTE jeg har hørt på lenge. Hater disse useriøse påfunnene til enkelte befal. Hadde sjefen visst om det, da... Lenke til kommentar
2ern Skrevet 21. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2006 Vi hadde en tosk av en løytnant på madla som begynte å demontere senga for å se om det var støv på på noen flater under madrassen. En skam for det norske forsvaret. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 21. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2006 Skam for det norske Forsvaret? Det er veldig vanlig å sjekke langs kanten under sengebunnen, for der samler det seg mye dritt (les: døde hudceller) Lenke til kommentar
divad Skrevet 21. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2006 Nå ska jeg veie ordene mine forsiktig: Klart døde hudceller er uønskelig da det er mat for småkryp som midd og det er ikke morsomt for noen å bo i underkøya når det regner den slags... Personlig mener jeg det er riktig tid og metoder for å gjøre det som må gjøres. Nå var jeg ikke tilstede når dette skjedde med løytnanten og deg, om det var forventet og oversett eller ikke, etc, etc, etc. Men: Jeg mener man skal behandles med den respekten man fortjener og at soldater ikke skal bli marionette i en imaginær Hollywood film... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Hvem bryr seg vel om de norske soldatene har T-shortene og resten av skapet brettet 11cm bredt og med brettekant? Føler jeg må svare på denne, du har fremstilt det så latterlig: Det er fordi du skal VITE eksakt hvor du har tingene dine og kunne plukke med deg det antallet du trenger i en fart når du skal ut enda fortere og må pakke sekken i bekmørke fordi fienden har tatt seg av strømmen. You see? Det går kun på materiellkontroll. Bonusen er disiplin - klare å gjøre som du blir bedt om. Dengang jeg var i militæret lå alt en trengte for utrykning i sekken som skulle ligge oppå skapet, med unntak av våpen innlåst i skapet. Går ballongen opp, er det ikke tid til å plukke klære fra skapet, da må alt være ferdig på forhånd. Er dette endret? ...men å ligge på gulvet med hvite hansker og dra finger’n langs gulvlistene hver morgen er litt drøyt vel? Ja, det er drøyt. Det er det TÅPELIGSTE jeg har hørt på lenge. Hater disse useriøse påfunnene til enkelte befal. Hadde sjefen visst om det, da... 6144628[/snapback] Jeg hørte om et tilfelle der rekruttene på et rom skulle ha inspeksjon for første gang. Slikt pleier å være grei skuring for befalet når det gjelder å finne feil. I dette tilfellet hadde en stor gjeng veteransoldatene rykket inn og gjort rommet kjemisk rent for rekruttene for å gi befalet en liten overraskelse. Under inspeksjonen ante sersjanten etterhvert uråd da ALT var i skjønneste orden. Tilslutt skrudde han opp den elektriske sokkelen til taklampa, fant støv, og krevde da omvask. Det er mulig sersjanten følte dagen var reddet, men jeg er ikke sikker på at dette var spesielt positivt for respekten. Lenke til kommentar
MentosTFM Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg hørte om et tilfelle der rekruttene på et rom skulle ha inspeksjon for første gang. Slikt pleier å være grei skuring for befalet når det gjelder å finne feil. I dette tilfellet hadde en stor gjeng veteransoldatene rykket inn og gjort rommet kjemisk rent for rekruttene for å gi befalet en liten overraskelse. Under inspeksjonen ante sersjanten etterhvert uråd da ALT var i skjønneste orden. Tilslutt skrudde han opp den elektriske sokkelen til taklampa, fant støv, og krevde da omvask. Det er mulig sersjanten følte dagen var reddet, men jeg er ikke sikker på at dette var spesielt positivt for respekten. Hehe, sykeste jeg har hørt var når befalet inspiserte hele rommet men ikke fant en eneste støvflekk. Så skrudde de ned et av speilene over vasken og tittet på baksiden, men fant ingenting der heller. Men da de snudde speilet ble det selvfølgelig omvask... nå var det fullt av fingeravtrykk Lenke til kommentar
diversity Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg har også fått innkallelse. Skal til Sambandsbataljonen i Bardufoss, indre Troms. Møter opp den 17. august... Noen som vet hvordan maten er der.....? 6094408[/snapback] Haha.. der skal jeg også Lenke til kommentar
divad Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) (...) Det er fordi du skal VITE eksakt hvor du har tingene dine og kunne plukke med deg det antallet du trenger i en fart når du skal ut enda fortere og må pakke sekken i bekmørke fordi fienden har tatt seg av strømmen. Dengang jeg var i militæret lå alt en trengte for utrykning i sekken som skulle ligge oppå skapet, med unntak av våpen innlåst i skapet. Går ballongen opp, er det ikke tid til å plukke klære fra skapet, da må alt være ferdig på forhånd. Er dette endret? 6152655[/snapback] Det er meg ukjent hvorfor det ble praktisert slik der du var og jeg ser ikke umiddelbart læringsevnen i å alltid ha en sekk i beredskap. Det finnes forskjellige beredskaper/alarmer/utrykkninger som krever forskjellige oppakninger, også etter årstider. Ulempene er mange ved å oppbevaring i sekken: Er det ikke låsemuligheter for sekken (oppå skapet) og den eller gjenstander inni forsvinner koster det penger. Ligger klær lenge i sekken blir de luktende deretter. Man kan miste oversikten - å stole blindt på at alt er tilstede i pakningen når man har komt seg ut i felten kan skjære seg. Hva med når soldaten har klær i sekken, halvfull skittentøysnett og klær til tørk? Fint for soldaten - da er det ikke mange plaggene å stille i skapet! Du får vurdere selv om det er en ulempe eller ikke EDIT: Ang tiden: Man er drillet til dette, hvis ikke blir man det! Endret 22. mai 2006 av divad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå