Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikke at jeg føler meg truffet, men de har vel ikke en egen tropp for "stusselige folk"? isåfall er det jævlig råttent gjort mot folk, og framhever mobbing og erting. kan ikke helt tro på det der men :)

9075675[/snapback]

Jo, det er faktisk slik! :)

Blir litt ''mobbing'' ja, men de blir stuet i de troppene slik at ikke de holder igjen de som kan yte bedre.. Skjønner?

Det er ikke ment som å være noe negativt da.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har nå vært inne siden 24 september. Kom inn på skolen jeg ville før jeg kom inn i militæret og ringte derfor og spurte om det gikk fint å skoledimme. De sa at dette ikke var noe problem. Jeg reserverte skoleplassen og dro inn. Nå er det snakk om at dette kullet med vaktsoldater ikke kan skloedimme siden de ikke har fått inn nok folk. Noen som vet om jeg har noen rettigheter her? Eller om forsvaret bare kan ødelegge 2 år? Har i tillegg skrevet under kontrakt på leie av leilighet før jeg fikk beskjed om dette.

Lenke til kommentar

hvis det er mulig, hva burde jeg søke om for å være på sessvoldmoen i tjenesten etter rekrutten? har forstått det slik at det er vognfører- og hundefører-opplegg der. finner ikke så mye svar på ting jeg lurer på gjennom www.mil.no

Lenke til kommentar
ikke at jeg føler meg truffet, men de har vel ikke en egen tropp for "stusselige folk"? isåfall er det jævlig råttent gjort mot folk, og framhever mobbing og erting. kan ikke helt tro på det der men :)

9075675[/snapback]

Blir litt ''mobbing'' ja, men de blir stuet i de troppene slik at ikke de holder igjen de som kan yte bedre.. Skjønner?

9075692[/snapback]

Jeg er for tiden i Hæren, og den typen opplegg som Rasch beskriver er ikke måten det gjøres på her. Vanlig praksis er at de som har skader eller av andre årsaker er fysisk reduserte, enten blir dimittert i løpet av de første dagene/ukene, eller får tjenestegjøre i stillinger som ikke krever for mye fysisk. Dette kan være alt fra administrasjonsassistenter, skytebaneassistenter, vaktstillinger osv.

At det er en viss intern rivalisering mellom tropper og kompanier skal jeg ikke nekte for. Her er det heller ikke usannsynlig at de forskjellige stempler hverandre som stusselige, på samme måte som en skoleklasse ser på seg selv som bedre enn parallellklassen. Men fra ledelsen i de forskjellige avdelingene blir det ikke opprettet en egen tropp for udyktige soldater. Da blir de heller dimittert.

Jeg vet ikke hvordan det er i HV, men kan godt tenke meg at det Rasch beskriver er et resultat av hva soldatene selv(og kanskje en og annen urutinert UB-korporal) har funnet på.

Lenke til kommentar

9075675[/snapback]

9075692[/snapback]

det er ikke slik nei...

der jeg var ble gruppen delt inn etter når lege-sjekk var ferdig, altså de som var først ferdig med sjekk var tropp 1, når dette var ferdig var veldig avhengig av hvor raskt man kom til leiren og lignende, det hadde ingenting med fysisk/psykisk form

Lenke til kommentar
Nå er det ikke lenge igjen for de som skal inn i sambandsbataljonen til vi skal dra !

Går det an å dra ut på "byen" i rekrutttiden ?

9084385[/snapback]

Tror det er slik at man må ha på uniform og man får ikke gå ut av området på 2 uker, eller noe.

Edit: Bah, ble noe tull her, i-nett cafe, men det gikk vist greit.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Nå er det ikke lenge igjen for de som skal inn i sambandsbataljonen til vi skal dra !

9084385[/snapback]

Du vil nok få fri i de fleste helgene, også i rekrutten, og da vil det være mulig å stikke ut. Men ettersom du har uniformsplikt hele rekruttperioden, blir du nødt til å begrense inntaket litt. Det skjer så å si ved hvert innrykk at en eller annen enten drikker seg full i uniform, eller drar en spansk en og stikker ut i sivil. Dette er sjelden verdt det, da du lett blir refset med bot på en tusing og mer, eller kombinerer boten med en tur i arresten.

Hva Sambandsbataljonen angår, så har de og CSS-bataljonen sin lokale pub "Svingen" et par hundre meter fra leirporten. Der er det som regel greit med liv, om noe dominert av militære. Så har du Arctic Club i Bardufoss sentrum som er mer et typisk utested, med litt mer folk men også et par kilometer unna.

Her er forresten fra Svingen natt til 1. mai:

http://www.nordlys.no/nyheter/article2756452.ece

Lenke til kommentar

9075675[/snapback]

9075692[/snapback]

Jeg er for tiden i Hæren, og den typen opplegg som Rasch beskriver er ikke måten det gjøres på her. Vanlig praksis er at de som har skader eller av andre årsaker er fysisk reduserte, enten blir dimittert i løpet av de første dagene/ukene, eller får tjenestegjøre i stillinger som ikke krever for mye fysisk. Dette kan være alt fra administrasjonsassistenter, skytebaneassistenter, vaktstillinger osv.

At det er en viss intern rivalisering mellom tropper og kompanier skal jeg ikke nekte for. Her er det heller ikke usannsynlig at de forskjellige stempler hverandre som stusselige, på samme måte som en skoleklasse ser på seg selv som bedre enn parallellklassen. Men fra ledelsen i de forskjellige avdelingene blir det ikke opprettet en egen tropp for udyktige soldater. Da blir de heller dimittert.

Jeg vet ikke hvordan det er i HV, men kan godt tenke meg at det Rasch beskriver er et resultat av hva soldatene selv(og kanskje en og annen urutinert UB-korporal) har funnet på.

9081756[/snapback]

er nettopp det jeg ikke vil, å bli dimittert eller havne i noen form for administrajons-og-divere-stilling!

Lenke til kommentar
Hvor fester man når man er i Indre Troms? Tromsø?

9057028[/snapback]

Bardufoss: Svingen, Arctic eller i friluft nede ved elva ;)

Alternativt Tromsø eller Narvik; man får rabatt på hotellovernatting dersom man bestiller gjennom Velferden.

9084385[/snapback]

Som nevnt, ja, men pass på inntaket.

Ved perm, hvordan er det egentlig med flybilletter?

Tar de å bestiller for deg om du trenger?

9084463[/snapback]

Flyreiser slipper du å tenke på ja :)

Jeg dimma fra Sambandsbataljonen 5. juli, men okal opp igjen som grenader i august. Blir gøy, savner faktisk plassen litt, og det blir herlig å slippe å forholde seg til skaporden og romsjekk ;) Så dersom det er flere her som okal inn i samband, er det bare å komme med spørsmål :) Dere kan uansett gleede dere til ett artig år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...