Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Så folk i førstegangstjenesten kan bli befal med en gang?

 

Høres intressant ut.

9048500[/snapback]

Hvis du tenker på Korporal, så er ikke det en befalsgrad. Det er på en måte en "ledende menig".

Noen kan bli sersjant (laveste befalsgrad) uten befalskole/befalskurs, men man må uansett ha fullført et år med førstegangstjeneste.

 

Nøyaktig en uke til jeg dimmer i dag :)

Endret av e-banez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

I sjøforsvaret kan man bli kvartermesteraspirant etter 4 måneder uten befalskurs og etter 6 måneder med befalskurs. Forskjellen er at ved grad uten kurs så blir du skrevet ned før du dimmer, dvs at du ikke "eier" graden.

Lenke til kommentar

Er det med kvamasp etter 4 mnd. mest utbredt på båt?

 

Bare så det er avklart: Det er et spørsmål, ikke en kommentar.

 

Jeg er klar over det med at du kan ta 6 mnd. befalskurs, bare tok det ikke med i beregningen. Befalskurs kan også tas over 3 mnd., men da med litt andre forutsetninger, som for eksempel hvilken spesialisering du går gjennom etter befalskurset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det med kvamasp etter 4 mnd. mest utbredt på båt?

9051283[/snapback]

 

Nei, det forekommer ikke på båt, men blant instruktører på land. FSR- og røykdykkerinstruktører er typiske kvm.asper, eller M/KVM som det egentlig heter. BKMA tar tre måneder, ja, sett bort i fra FOS.

Lenke til kommentar
Dere som har dimma nå i sommer, hvordan og når får dere dimmepengene?

 

 

De er skattefrie ja?

9041613[/snapback]

 

 

Får det ikke før 1.august fordi dimmedatoen vår er 19.juli.. Selvom vi reiste hjem 5. juli :thumbup:

9056033[/snapback]

Aha, jaja, det er jo ikke så fryktelig ille. Hva får dere i år?

 

Hører noe om at det blir 23.994 til neste sommer :innocent:

Lenke til kommentar
Nei, det forekommer ikke på båt, men blant instruktører på land. FSR- og røykdykkerinstruktører er typiske kvm.asper, eller M/KVM som det egentlig heter. BKMA tar tre måneder, ja, sett bort i fra FOS.

9051350[/snapback]

Jeg har egentlig ingenting å si til dette, tenkte bare jeg måtte bekrefte at jeg fikk det med meg :p

Lenke til kommentar
Hvor fester man når man er i Indre Troms? Tromsø?

9057028[/snapback]

Litt slitsomt å måtte dra så langt for litt festing da. Må i så fall søke perm og bo på hotell en helg i Tromsø. Nei, festing foregår på Svingen og på Arctic Club i Bardufoss. Forferdelig svette steder begge to, men som alle vet: "Svingen er tingen", som Radio Bardufoss så fint sier det ;)

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å spare opp dagpengene?

 

Ser for meg at å ta en kinotur av og til og kjøpe mat evt. ei og annen helg på fylla må til, men sånn hovedsaklig?

 

Vil prøve å spare :)

9064060[/snapback]

 

det spørs på deg da, du kan jo gå gjennom hele førstegangstjenesten uten å bruke en krone, det er alltid en del som drar på kino, fest, bowling osv.

det er stort sett alltid noen som ikke blir med også, men jeg vil anbefalle deg å dra på fest en gang i blandt, og være litt sosial med de andre i troppen

Lenke til kommentar
Dere som har dimma nå i sommer, hvordan og når får dere dimmepengene?

 

 

De er skattefrie ja?

9041613[/snapback]

 

 

Får det ikke før 1.august fordi dimmedatoen vår er 19.juli.. Selvom vi reiste hjem 5. juli :thumbup:

9056033[/snapback]

 

 

Regner med du var i samband, går ut i fra det iaf.

Eldstekontigent dimmet vel sånn rundt den 17. desember, såvidt jeg vet. Og de fikk pengene på dagen. Er ikke snakk om en liten transaksjon for bataljonen det her, er tross alt over 5mill kroner.

Lenke til kommentar
jeg sliter med skulderlukasjon, og skal opereres mot dette i august/september. har blitt innkalt til panserbataljonen til januar, men vet ikke hvordan det blir med tanke på skulderen min. noen som har noen erfaring når det kommer til skader/operasjon og militæret? jeg håper å klare å bli rehabilitert før jeg skal inn i januar, men ingenting er jo sikkert.. og jeg har heller ingen planer om å fortelle militæret om skaden min/operasjonen jeg skal ha heller..

9040575[/snapback]

 

noen som vet noe om dette? får bare smerter hvis jeg gjør "plutselige" bevegelser som f.eks hoppe opp og slå en vollyball/basketball eller gjør vridninger med skulderen med vekta på (som f.eks breakdance-spins) og uforutsette fall.. hadde vært fint om noen vet om jeg kommer til å klare meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...