aklla Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 hehe jeg kommer aldri til å klare måneder med dager som det aklla postet. blir nok dimma lenge før det er over. 9044739[/snapback] det er under rekrutten da, senere fikk vi mer rutine på det, og ett litt mer avslappet forhold... f.eks i starten som var alle utslitte etter å ha gått til skytebanen, og prøvde så klart å ta med minst mulig, senere etter en del trening, så tok vi med telt, liggeunderlag og annet stajs for å ha det godt i pause vi pleide også å slutte ca 16:00(18:00 på torsdag, 2 timers trening), og var vi effektive fikk vi fritid, ingenting er som å legge seg til å sove i snø-fonten en time eller to midt på dagen dette var HV da, det er en av de fysisk hardere tjeneste man kan få ble så avslappet at befalet oftest var å finne på ett av rommene våre, enten så de på film, spillte eller lignende. Dro de også med på fest ca hver fredag, det er ikke så ikke i militæret... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Hvordan synes dere det var i rekrutten? Er det spennende nok? Jeg bekymrer meg for at det blir for kjedelig, slik at tiden går sakte.. Men om man klarer å ha det gøy går vel tiden fort. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 I rekrutten er det viktig å se positivt i ting, dagene går tregt, det er mye FYFO, alt skal være tipp topp, og befalet skal sette seg i respekt, det er den tyngste tiden i førstegangstjenesten, men kommer man seg gjennom den er resten enkelt igrunn! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Det er jeg klar over, og klar for også ;P Jeg er flink til å bite tennene sammen og holde meg, og klarer meg fint gjennom harde tider om det skulle bli så. Fysiske biten skal jeg nok klare enkelt og greit, er over gjennomsnittet når det gjelder fysisk form. En positiv ting er vel også at jeg starter læretiden min i forsvaret kombinert med førstegangstjeneste etter endt rekruttskole også, så er jo en ting å se frem til det også Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) espennyh: hvor i forsvaret skal du starte som lærling da? forresten er lærlingtiden ganske rolig, lite øvelser og lite pes fra befalet... ang det med rekrutten så var det værste at vi ikke fikk tid til mat, hadde maks 5 min til å spise maten, ble til at vi spiste mesteparten i køen, kastet i oss resten når vi satt og løp til oppstilling... Endret 10. juli 2007 av aklla Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Skal være lærling på Gardermoen! Skal møte opp på værnes for rekruttskole først, 3 uker til idag Det blir nok en del millitære ting første året hvertfall, vil jeg tro.. På intervjuet nevnte de at man hadde utplukkede dager i løpet av læretiden man hadde millitærtjeneste.. Ikke sånn plutselig at man får høre på morgenen at man hadde øvelse resten av dagen.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 vi har en lærling der jeg jobber, han har så langt hatt 1 uke i felt og veldig få oppstillinger og slikt... han har vært der 2-3mnd tror jeg. du kan glede deg til Værnes, det er ganske bra der, maten i messa er god, utenom fisk da(er vanligvis glad i fisk), de har fisk stort sett 3 ganger i uken Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Fisk er vel det værste jeg veit... Hvertfall om det er halvdårlig fisk som er dårlig tilberedt. Men er vel kanskje mulighet for å få i seg næring på andre måter om det skulle bli krise. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 tvilsomt, da du knapt har tid til å spise, og ikke lov å gå ut av leiren er det dårlig med alternativer... Selv om det er en helt ok butikk med mat der, så får du nok ikke tid til å dra dit, jeg var verken utenfor leiren eller i bruikken i leiren i rekrutten men som sagt, jeg har ingen dårlige minner utenom maten, så det er ikke så ille Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Ok, skal nok overleve uansett Men, en ting til jeg tenkte på. Fikk soldathåndbok i posten for et par dager siden, der står det mye rart. Både om ting jeg kan, noe jeg kommer til å lære, og noe jeg ikke kommer til å huske med det første. Det jeg tenker mest på er hilsing, forkortelser, ord og uttrykk. Hvordan er det med det i starten? Forventes det at man klarer/husker/veit når og til hvem man skal hilse med en gang? Eller er det noe som går seg til som mye annet rart i millitæret? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) du skal i teorien hilse på alle, men det holder med at du hilser på sersjant og oppover(serjsant har 3 vinkler) TBF`er(Tre Bokstav Forkortelse) kommer du fort inn i, husker ikke helt hva som var viktig... det er ikke forventet at du kan alt med en gang, eller vet at du skal si f.eks "Sersjant, menig XXX.....", og ikke "du" til befal man snakker med, de er veldig folkelige i starten, og kjefter lite... De er ikke så nøye på noe i starten, men dette endrer seg... Hilsninger driller du på så du får det inn skikkelig De forventer ikke at du kan noe i starten, bare gjør som du blir bedt om, og helst ikke prøv å tenk selv under rekrutten, sier du hopp, så ikke spør hvor høyt, bare hopp og hør på befalet hvis de sier at du skal/skal ikke gjøre noe/ha på deg noe, de snakker stort sett av erfaring, hadde en av våre kalleste øvelser, der vi skulle være ute i fjellet i en uke, fikk da beskjed første dagen om at vi bare skulle ha på jakke, jeg tenkte at dette ble kaldt, og hadde på jeg felt-skjorte under, heldigvis så befalet dette, og jeg tok den av... den 5 neste timene svettet jeg pga en laaaang ski-tur og ett lite tips fra meg... ha på/med deg stridshansker ute i felt og når du skyter, de er sinnsykt gode, og tåler mye. mange sliter med at de kutter opp hånda når de tar ladegrep på AG`n, og risper dem opp i skogen, dette slipper du med dem edit: ikke puss skoene utenfor kasera, da blir de støvete når du når messa, og må da pusse dem på nytt der, stikk heller direkte til messa, puss der, så går alt mye bedre (gjelder ihvertfall værnes) Endret 10. juli 2007 av aklla Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Jeg må bare si en ting. Hva er bra med stridshansker? De tiltrekker seg vann bedre enn dopapir og de er rett og slett svinkalde. Jeg anbefaler at du bruker pulsvanter, men det her finner du ut. Hanskene i forsvaret er så skada, det er enten stridshansker(kalde og våte) Permhansker(ybertynne) Pulsvanter(uten noe på fingrene) og vindvotter(du blir ihvertfall varm på henda men da kan du ikke bruke henda dine til noe fornuftig) Og hvis du tar avgjørelser eller viser litt initiativ i rekrutten, selv om det er helt feil så blir du korporal og tjener 16kr mer pr dag. Var hvertfall det hos oss i bardufoss. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Permvanter inni stridshanskene, da er de ihvertfall varm. Selv om de fortsatt suger vann like godt som F1. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Så folk i førstegangstjenesten kan bli befal med en gang? Høres intressant ut. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg har lyst til å ta 2KJ og 3KJ i militæret? Hvor skal jeg henvende meg? Jeg skal inn i artilleribataljonen i august. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Hvordan synes dere det var i rekrutten? Er det spennende nok? Jeg bekymrer meg for at det blir for kjedelig, slik at tiden går sakte.. Men om man klarer å ha det gøy går vel tiden fort. 9045813[/snapback] jeg for min del synes rekrutten gikk ganske raskt i og med at alt er nytt, mange nye mennesker å bli kjent med. utpå året da man "hadde gjort alt før" er det ikke like spennende lengre. 2 ukers mønstring er f.eks ikke spes gøy for andre gang Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg har lyst til å ta 2KJ og 3KJ i militæret? Hvor skal jeg henvende meg? Jeg skal inn i artilleribataljonen i august. 9048561[/snapback] da henvender du deg til VO (Voksenopplæringa), der får du all info du trenger om kurs utover året, samt info om skolefag. VO er noe man burde utnytte maksimalt, det er en svært bra ordning, selv tok jeg kurs for goldt over 50 000 i mitt vernepliktsår (kranfører, truckfører osv.......). hold deg oppdatert, kurs som er værd å ta: Lastebil, truck, jakt/jegerprøven, vekter og mange andre. begynn gjerne tidelig å ta kurs. kjipt å sitte igjen på sluten av året å det ikke er noen kurs igjen. Lenke til kommentar
Djengo^^ Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 så hvordan fungerer det med FYFO ang. ballspill og lignende? blir man tvunget til det, eller kan man jogge og trene på andre måter hvis man vil? ballspill og meg = bad Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) du skal i teorien hilse på alle, men det holder med at du hilser på sersjant og oppover(serjsant har 3 vinkler)TBF`er(Tre Bokstav Forkortelse) kommer du fort inn i, husker ikke helt hva som var viktig... det er ikke forventet at du kan alt med en gang, eller vet at du skal si f.eks "Sersjant, menig XXX.....", og ikke "du" til befal man snakker med, de er veldig folkelige i starten, og kjefter lite... De er ikke så nøye på noe i starten, men dette endrer seg... Hilsninger driller du på så du får det inn skikkelig De forventer ikke at du kan noe i starten, bare gjør som du blir bedt om, og helst ikke prøv å tenk selv under rekrutten, sier du hopp, så ikke spør hvor høyt, bare hopp og hør på befalet hvis de sier at du skal/skal ikke gjøre noe/ha på deg noe, de snakker stort sett av erfaring, hadde en av våre kalleste øvelser, der vi skulle være ute i fjellet i en uke, fikk da beskjed første dagen om at vi bare skulle ha på jakke, jeg tenkte at dette ble kaldt, og hadde på jeg felt-skjorte under, heldigvis så befalet dette, og jeg tok den av... den 5 neste timene svettet jeg pga en laaaang ski-tur og ett lite tips fra meg... ha på/med deg stridshansker ute i felt og når du skyter, de er sinnsykt gode, og tåler mye. mange sliter med at de kutter opp hånda når de tar ladegrep på AG`n, og risper dem opp i skogen, dette slipper du med dem edit: ikke puss skoene utenfor kasera, da blir de støvete når du når messa, og må da pusse dem på nytt der, stikk heller direkte til messa, puss der, så går alt mye bedre (gjelder ihvertfall værnes) 9047206[/snapback] Har vært på værnes selv, og det virker som om det er annerledes der nå.. Befalet er mere folkelig etter hvert og veldig streng i begynnelsen! Messa var de egentlig streng på hele tiden da, kjipt å løpe tilbake til Agdenes etter at skopussen ikke var godkjent (spesielt i lunsjen da køen er sykt lang) så da ble det burger på Soldatheimen! Hvordan man klarer å rispe opp ehnda på ag'en når man tar ladegrep aner jeg ikke, men man skal blø litt for ag'en sånn at man kan gi den navn.. Dette skal helst skje under demontering/montering da! .. Djengo^^: De kjører fyfo minst 2-3 ganger i uka (litt ut i tjenesten, rekrutten er det nesten hver dag) og sier de skal ha ballspill og jogging om en annen, men det blir som oftest med jogging .. Er du heldig å har et bra befal inngår også nærkamp i FYFO .. Nærkamp er det morsomste! Endret 11. juli 2007 av Rasch Lenke til kommentar
Djengo^^ Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 hehe nærkampstrening ja... hadde vært interessant. har ikke mye erfaring der, bortsett fra litt knuffing på byen er to uker til jeg skal til Madlaleiren, så har litt nerver serru angående det med treningstvang osv. jeg er i god form, og har normal kropsbygning. men har ikke tatt armhevinger eller jogget siden ungdomskolen. det er jo cirka 5 år siden. men blir nok bra og komme i enda bedre form litt uti tjenesten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå