Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du var gnist på KV Svalbard? Jeg er gnist på KV Ålesund, jeg. Moro. :p

Edit: Du må ha gjort det bra på kurset ettersom du kom på Svalbard, da? :)

5332916[/snapback]

Ah :) KV er en fin tjeneste, men det blir nå litt stusselig i radio til tider. Men har man nok lesestoff klarer man seg nok. Savner spesielt KV nå som det har blitt litt spennende mtp russerne ;)

Fikk 1.018 i karakter, 1097 av 1100 poeng totalt eller noe sånt ;)

5333081[/snapback]

Artig å høre at telegrafien lever i marinen, selv var jeg telegrafist i hæren for mange år siden, det inspirerte meg til å skrive denne artikkelen.

Hvilken hastighet telegraferer dere med (om dere kan/vil si det da...)? I hæren var kravet over 12 speed, men de fleste lå godt over det. De mest intense og durkdrevne jeg var borti lå vel over 30.

Lenke til kommentar
Artig å  høre at telegrafien lever i marinen, selv var jeg telegrafist i hæren for mange år siden, det inspirerte meg til å skrive denne artikkelen.

Hvilken hastighet telegraferer dere med (om dere kan/vil si det da...)? I hæren var kravet over 12 speed, men de fleste lå godt over det. De mest intense og durkdrevne jeg var borti lå vel over 30.

6007253[/snapback]

De har nok ikke peiling på telegrafi, det er det signalmennene som stod for. Dog sluttet man med telegrafi for endel år siden. Men blink lever videre. men der er langt lavere hastigheter enn på telegrafi. Nato kravet er speed 8. Er ganske annerledes å blinke enn å lytte.

Gnistene lærer stort sett publikasjoner, krypto og radiosamband.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Har vært i militæret siden 9. Januar og her er min erfaring…

Når jeg kom inn på Madla for første gang ble jeg fort deppa.. gjorde ikke noe annet en å vente de 2 første dagene..

Kom inn i leieren. og venta i 40minutter.. gikk 10meter.. og venta i 20minutter.. så gikk vi 20 meter til.. og venta i 20minutter til…

Sånn var de første tragiske dagene dagene..

Ble forresten erklært fargeblind av militæret, noe jeg synes er veldig morsomt når jeg har holdt på med bilderedigering i et par år :p

Og når vi (Endelig) kom i gang med ”opplæringen vår” mista militæret al respekten min.. Hvem bryr seg vel om de norske soldatene har T-shortene og resten av skapet brettet 11cm bredt og med brettekant?

Dersom tyskerne skulle bestemme seg for å prøve lykken og starte enda en værenskrig så tviler jeg på at de stopper ved grensen dersom vi stiller opp med ”panzer” brettet undertøy og med speilblank skopuss..

Romvasken er også ganske nazi men det forstår jeg.. når 6-10gutter sover på samme rom så er faren for sykdommer meget store.. men å ligge på gulvet med hvite hansker og dra finger’n langs gulvlistene hver morgen er litt drøyt vel?

Maten på Madla er ganske grei. Ikke no 4Stjærnes restaurant men det går da ned.

Velferden der er også ganske brukbar.. selv om utstyret begynner å bli slitt..

Savna onkelige datamaskiner på velferden.. det eneste de hadde var noen stygge Mac maskiner som kun egner seg som kanonføde.

Sluttet orden (SLO) vil si at vi lærer å sto oppstilt og snu oss i takt og med riktige bevegelser.. noe som er ganske morsomt egentlig. Men jeg ble litt lei etter å stå ute i sprutende regnvær i 2 timer fordi en tulling ikke klarte å løfte benet i riktig øyeblikk.

Det værte jeg var med på var når vi hadde redningstjeneste.. på med en våtdrakt som avr ment for 41gangs bruk men var brukt ca 500. Det vil si at det var flere hull i drakten en i en sil.. vannet holdt behagelige 7 grade.. JA! 4.. Ikke 17 og ikke 27, vi snakker like over frysepunktett her.. halve troppen var satt ut dagen etterpå

Dagene var ganske ensformige og det var vanskelig å se forskjell på en mandag og en Torsdag. Men jeg kom meg da igjennom det.

Etter endt rekruttskole så var jeg så heldig og ble sendt på Sanitetskurs. Noe som er det råeste jeg har vert med på i hele mitt liv. Det er ganske langt( 8uker) og utrolig intensivt, men samtidig lærer vi så skinnsykt mye bra og spennende som vi kan ta med oss senere i livet. Når jeg hadde valget mellom å vaske dekk på et skip eller ta Medic lisens (Som forsovet koster Ca 25’00kr å ta sivilt) var valget enkelt.

Så nå skal jeg på Saniteten og kan smykke meg med tittelen ”Medic”

Vell… Dette er min foreløpige erfaring av militæret.. håper den svarte på noen av spørsmåla dere måtte ha om rekruttskolen og Saniteten

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ja, de er faktisk folk de og utrolig nok:P

6043444[/snapback]

Det nekter jeg å tro.

6043720[/snapback]

Du var jo i garden da...

Lenke til kommentar
...

6042237[/snapback]

Selv om rekruttskolen kan virke kjip, så er et lurt triks å late som det er gøy ;) Se på det som barnehagen på nytt... Leker litt i skogen, blir fortalt når vi skal spise og hva vi skal ha på oss. Leker litt krig, spiser litt mer, og så sover litt. Bekymringsløst og fint :)

Men det morsomme begynner selvfølgelig etter rekrutten... Har du gjort litt innsats, og greier å snakke for deg på intervjuet, er nok sjangsen stor for at du kommer en plass du vil. Det er derfor lurt å ha tenkt litt igjennom hva en kan tenke seg senere. Jeg havnet på båt, i Kystvakten, og hadde en flott tjeneste der :) (Var innom et noe tørt 11-ukers kurs først, men det gikk på et vis ;) )

Lenke til kommentar

Vi som er i HV da, er vi i militæret vi også? Med adgang til tråden?

HV er jo nesten som en halv livstidsdom...bare 10 år igjen....

I området jeg er i har man dimmitert masse mennesker med stor grad av motivasjon, masse hv-kurs og diverse militære grader...mens man truer inn folk som ikke vil eller kan - f.eks. enkelte som sliter økonomisk etter samlivsbrudd og som ikke får lønn under den årlige øvelsen. Samtidig stresser man som faen for å få folk til å ta kurs siden man mangler kvalifisert mannskap, de samme kursene som de dimmiterte allerede har tatt. Forstå det den som kan.

Førstegangstjenesten min ble avtjent i 93-94, med tre måneder på Jørstadmoen og deretter 9 mnd på GP. Var stasjonert over 800 mann der oppe den gangen. Og maten var bæsj.

:!:

Lenke til kommentar
Jeg er da innkalt til Skjoldmilitærleir i indre Troms som ingeniør. Hadde vært allright å møte noe likesinnede nerder der.

6075803[/snapback]

Stormingeniør? En kompis var det, og mente at befalet var kjipe som fortalte hva de skulle gjøre etter perm før de dro... Da gikk han og gledet seg til å komme tilbake mens han hadde perm :) Du kan altså risikere å ha det ganske gøy der ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...