Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Mottok idag varsel om planlagt innkalling i mars 2008. Jeg har tidligere utsatt to ganger pga skolegang, og er fortsatt under utdanning. Går nesten ut ifra at jeg får enda et utsettelse, da jeg på innkallingstidspunktet er midt i skoleåret (august -> august).

 

Jeg er nå 22 år, 23 år på innkallingstidspunkt, hva er sannsynlighetene for at jeg kan få fritak fra førstegangstjeneste dersom jeg søker om det? Jeg har egentlig ingen fysiske/psykiske årsaker, og avtjener plikten min dersom jeg må, men jeg er i en fase av livet hvor jeg er i slutten av utdanningen, skal flytte ut og begynne en karriere. Føler at førstegangstjenesten kræsjer veldig med min "livsplan" nå ... :S

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også fått planlagt innkallelse, panserbataljonen.

 

Har noen spørsmål ang. dette;

 

1: Hva menes det med planlagt? Er det 50\50 sjanse for at jeg kommer inn til den datoen?

2: Hvordan er det å være i panserbataljonen? Er det mye tempo?

3: Hvordan er det å kjøre opp under førstegangstjenesten nå, er det billigere å kjøre opp under førstegangstjenesten?

4: Hva lyder dagpengene på?

 

Takk. :)

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Kan bare svare på et av punktene dine.

 

4. Dagpengene er på 126 kr/dagen (pluss evt korporaltillegg på 16 kr).

 

Angående oppkjøring (regner med du mener klasse B), så dekkes ikke dette så vidt jeg vet av Forsvaret med mindre Voksenopplæringen har satt opp dette som kurs. Er vel godt mulig du kan få ta kjøretimer i tjenestetid. Snakk med befalet ditt når du har kommet inn.

Lenke til kommentar

Er vel 15kr/dagen korporaltillegget er på?

 

Uansett, klasse B dekkes ikkje av forsvaret lengre. I noen stillinger/spesielle tilfeller, dekker forsvaret klasse BE, da det kreves for å kjøre MB med henger. Det kan hende Voksenopplæringa kjører kurs på klasse B, men har selv ikkje sett dette i kursoversikten på VO'en der jeg tjenestegjør. Uansett må du belage deg på en egenandel på noen lapper.

 

Lastebil, minibuss, og andre lapper, kjøres det kurs på.

 

Uansett, har du påbegynt øvelseskjøring, skal begynne, eller skal ta oppkjøringa, pleier man som regel å få fri fra tjeneste til å gjøre dette, så fremt det finnes kjøreskoler i nærheten av leir. En på rommet mitt har nesten tatt alle kjøretimene sine mens han har vært inne til førstegangstjeneste.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Jeg barer lurer på noe ang. artilleribataljonen:

1. Kan man dra til utlandet med artilleriet (libanon)?

2. Hva skjer på helgene (tid for å stikke ut på byen)?

3. Er det tøft?

4. Hva gjør man i artilleriet? Skyter med kanoner som alle andre tror når de hører ordet "artilleri"? Er det ingen gåing?

5. Hvor likt/ulikt er artilleriet tegneserien "Billy"? (spurt tidligere, morsomt :) )

 

Takker for evt. svar

Lenke til kommentar
Men det du lurte på ang. skarpskytterstilling. Det er mulig det ja. Men den treningen du får i akkurat det er varierende fra kontigent (innrykk) til et annet. De som er skarpskyttere nå har kun skutt med riflene 4 ganger tror jeg. Grunn er vel hovedsaklig pengemangel og prioritering av befal osv.. Jeg er f.eks Granatkaster (type HK-79). Og jeg har kun skutt med det én gang på øvelse). Så det er ikke så mye særskilt man får gjort i Garden. Hvis man ser bort ifra de som skyter med kanon og Mg. Men søk deg til Rek-troppen (tr.4) i kompaniet, så får du muligheten til å bli skarpskytter.

 

Når og hvordan kan jeg søke meg inn der da? Snakke med dem når jeg kommer frem?

Lenke til kommentar

er ikke mye nei...

f.eks å bli lagfører eller nestlagfører gjør at du blir korporal, vi hadde 6 korporaler i troppen.

er bare å være litt ivrig i tjeneste, så kan du bli det.

 

regelen er vel at når man får litt ansvar blir man korporal

 

shadowlands: det var på 15kr før(i fjor), men har sikker økt med 1 krone nå...

ofte kalt brus-tillegg, da 15kr holder til 1 brus på automaten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
De kan ikke kreve at du skal stoppe skolegangen din for å gjøre som de vil.

8600130[/snapback]

 

Selvsagt kan Forsvaret gjøre det. Det er en grunn til at det kalles verneplikt. Det man imidlertid har krav på er skoleplassen man eventuelt hadde før verneplikten.

Lenke til kommentar
De kan ikke kreve at du skal stoppe skolegangen din for å gjøre som de vil.

8600130[/snapback]

 

Selvsagt kan Forsvaret gjøre det. Det er en grunn til at det kalles verneplikt. Det man imidlertid har krav på er skoleplassen man eventuelt hadde før verneplikten.

8609680[/snapback]

Nå pressiserer de selv da (for de som leser varselet de får), om at hvis man allerede er under høyere utdanning så blir førstegangstjenesten utsatt. Dvs såfremt man allerede er et år inne i utdanningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det perm den første tiden? De første 6 uker er det vel...

8610106[/snapback]

 

Kommer litt an på hvor du havner. På Madla kan man søke om helgeperm allerede to uker ut i rekrutten.

Lenke til kommentar
Er det perm den første tiden? De første 6 uker er det vel...

8610106[/snapback]

 

Kommer litt an på hvor du havner. På Madla kan man søke om helgeperm allerede to uker ut i rekrutten.

8610636[/snapback]

 

Man blir vel strengt tatt tildelt perm, hvis man ikke har vakt.

 

Perm kan man for øvrig søke hele tiden, hvis f.eks dødsfall i familien så får du reise hjem.

Lenke til kommentar
er ikke mye nei...

f.eks å bli lagfører eller nestlagfører gjør at du blir korporal, vi hadde 6 korporaler i troppen.

er bare å være litt ivrig i tjeneste, så kan du bli det.

 

regelen er vel at når man får litt ansvar blir man korporal

 

shadowlands: det var på 15kr før(i fjor), men har sikker økt med 1 krone nå...

ofte kalt brus-tillegg, da 15kr holder til 1 brus på automaten.

8608400[/snapback]

 

Kan man bli korporal under førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...