Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Går det ann å ringe til vernepliktverket å skifte bataljon ? Fikk ikke akkurat lyst til å være i sambandet nå :p

8586968[/snapback]

Da har du veldig dårlig tid! Selve innkallingen skjer om 1-2 uker. Hvis du ønsker å bytte så må de finne en annen for å ta plassen din i SBBN. For å kunne bytte må du varsle vernepliktsverket samt skrive en skriftlig søknad om hvorfor du har lyst til å bytte. Lykke til :) Endret av euroshopper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det ann å ringe til vernepliktverket å skifte bataljon ? Fikk ikke akkurat lyst til å være i sambandet nå :p

8586968[/snapback]

 

Det skjer ikke om du ikke prøver, i alle fall. Men når dét er sagt, Solefald er ikke signalist, så han har ikke så mye å uttale seg om. Jocke og shadowlands, derimot, har vært i Sambandsbataljonen i snart et år, og selv har jeg vært her i snart to. Tjenesten i Sambandsbataljonen er mye hva du gjør den til, som i alle andre avdelinger. Tjenesten utenom øvelser er nok mye av det samme som i andre avdelinger: Rekruttperiode, fagutdanning der du utdannes på sambandsfag, fysisk fostring, grønn tjeneste, vedlikehold, osv.

 

Som vernepliktig har du stort sett tre muligheter innen type tjeneste: Du kan enten være relé oppsatt på beltevogn, være kommandoplassoldat som etablerer, drifter og sikrer kommandoplasser, eller du kan være i tren-seksjonen (TRansport og EtterforsyniNg)i Kommandotroppen, som kjører Scania lastebil og transporterer og etterforsyner resten av bataljonen.

 

SBBN har kanskje ikke alltid like mye "action" som andre avdelinger, men stort sett nok. Spesielt for Sambandsbataljonen er bl.a. mange feltdøgn, tidvis litt mer behagelig tjeneste og en litt mindre formell hverdag - du vil ikke oppleve befal som strekker deg en halvmeter lenger fordi du ikke hilste til lua.

 

(Jeg vet innlegget er litt rotete, men jeg har det litt travelt. Skal hjem på ferie, hurra!)

 

 

Edit: Delte opp i litt mer spiselige biter

Endret av Lstor
Lenke til kommentar

Skal inn til artilleribataljonen til august, men her er noen spørsmål jeg håper noen kan svare på:

 

1. Hva skjer på rekruttskolen?

2. Hva skjer i helgene?

3. Når får man perm?

4. Er det mye løping og svømming i militæret (artilleribataljonen)?

 

Takker for evt. svar!

Lenke til kommentar

Har ikke direkte erfaring fra art.bn., men har litt peil uansett.

1. Hva skjer på rekruttskolen?

- Du blir introdusert til livet i uniform. Periode der du lærer mange basisferdigheter  (som å sette opp telt, fyre primus, bruke vernemaske, skyte, kamuflasje).

 

2. Hva skjer i helgene?

- Da har du fri (kanskje ikke den første helgen, men), dersom du ikke er på øvelse.

 

3. Når får man perm?

- Permreiser hjem kommer ca. hver 5. uke. Man får 7 hjemreiser i løpet av året, så vidt jeg vet. Disse varierer fra rundt 3 dager til flere uker (juleperm).

 

4. Er det mye løping og svømming i militæret (artilleribataljonen)?

- Løping er det nok en del av, ja. Det er en kombinert idretts-/svømmehall (Barduhallen) 3-4 km unna leiren, og denne brukes av og til av militæret.

8589832[/snapback]

Lenke til kommentar

i rekrutten hadde ikke vi lov til å drikke, heller ikke å faktisk gå ut av leiren...

ellers hadde vi fast fest hver fredag, hvis vi ikke hadde sove-plikt da....

(sove-plikt får man etter øvelser med lite søvn, det lengste vi hadde var vel 20 timer soveplikt, alt i leiren, utenom messa var stengt da, også porten for å komme seg ut)

og sier din tropp-sjef at du ikke skal drikke den helgen, så ikke gjør det.

men utenom festing ble mye av tiden brukt i byen og i messa.

er nok å gjøre når du får masse venner der.

Lenke til kommentar

Nettopp fått varsel om planlagt varsel om innkalling til førstegangstjeneste i januar 2008.

 

Lurer da på om jeg har mulighet til å bli flyttet til høsten 07?

 

Havnet i panserbataljonen, men har mer lyst på infanteriet eller telemarksbataljonen, er det mulig å bytte?

 

Jeg har veldig lyst på utenlandstjeneste (hels i Afghanistan). Er panserbataljonen der?

 

Egentlig tar jeg hva som hels, så lenge jeg kan få kontrakt til tjenestegjøring i A-stan.

Lenke til kommentar
Nettopp fått varsel om planlagt varsel om innkalling til førstegangstjeneste i januar 2008.

 

Lurer da på om jeg har mulighet til å bli flyttet til høsten 07?

 

Havnet i panserbataljonen, men har mer lyst på infanteriet eller telemarksbataljonen, er det mulig å bytte?

 

Jeg har veldig lyst på utenlandstjeneste (hels i Afghanistan). Er panserbataljonen der?

 

Egentlig tar jeg hva som hels, så lenge jeg kan få kontrakt til tjenestegjøring i A-stan.

8594770[/snapback]

Panserbataljonen (PBn) har så vidt jeg vet kun ett innrykk i året, og det er i januar.

 

TmBn er for vervede soldater, så du kan ikke gjennomføre førstegangstjenesten der vil jeg tro.

 

Skulle tro PBn passer bra for deg; de har infanterister i stormeskadronene og de sender også (frivillige) soldater til utenlandstjeneste/Afghanistan. Et alternativ til PBn er jo Bn2, som blant annet har en mekanisert infanteriavdeling. Les mer her:

 

http://www.mil.no/haren/panser/

http://www.mil.no/haren/2_bataljon

Lenke til kommentar

Ringte og hørte med vernepliktsverket igår, og det ser ut til at jeg skal inn til førstegangstjeneste i Januar '08, luftforsvaret. Havner nok på Madla til å begynne med, men hvor kan jeg forvente å bli sendt etterpå? Har man noen anledning til å være med på å bestemme dette selv? Har lite lyst til å tjenestegjøre i det kalde nord ser dere :blush: (selv om jeg helt sikkert havner der uansett forsvarsgren :thumbdown: )

Lenke til kommentar
Varsel om plannlagt innkalling i april 2008

 

Vil dette da si at jeg kan regne med å komme inn tidligere eller senere?

8595572[/snapback]

 

Planlagt innkalling er den datoen de foreløpig har satt av til at kontigenten har innrykk.

 

For å være mer detaljert :

 

4.Gardekompani (MEG :D) dimmer 5. Juli.

(Planlagt var egentlig 9.August, men vi dimmer før.)

2.Gardekompani dimmer da i September 07 en gang.

1.Gardekompani dimmer da i Desember 07 en gang.

4.Gardekompani (de som overtar etter oss i Juli) dimmer i Mars 08 en gang.

Så det vil si at du blir nye Kp4. Altså etter de som er på rekruttskolen nå.

 

Grunnen til at de har en planlagt innkallingstdato er grunnet ressurser og andre viktige faktorer som gjør at datoer blir fremskyvet o.l.

Et godt eksempel er min rekruttperiode på Terningmoen, hvor du sannsynligvis vil havne. Da havner du i Kp.6 som er Gardeskolen. Vanlig rekruttperiode er 3 måneder, men vi var der kun i 7 uker fordi de som dimmet før vi kom inn måtte dimme tidligere, mye pga skole og sånn.

 

Derfor så vil du antageligvis rykke inn i Garden i våren 08 en eller annen gang. Bare å spørre om du har spørsmål angående Garden og om kompaniet du vil tjenestegjøre i. Jeg har nok god kjennskap til alt og alle i det kompaniet vårt.

F.eks så slipper du å få vår nåværende Kp-sjef : Kapt. Gran. Han er 35 år gammel, og kan ikke være i stillingen lenger. Han skal derfor bli Nk Bataljon i 2.bataljon til høsten har han sagt.

 

Men det du lurte på ang. skarpskytterstilling. Det er mulig det ja. Men den treningen du får i akkurat det er varierende fra kontigent (innrykk) til et annet. De som er skarpskyttere nå har kun skutt med riflene 4 ganger tror jeg. Grunn er vel hovedsaklig pengemangel og prioritering av befal osv.. Jeg er f.eks Granatkaster (type HK-79). Og jeg har kun skutt med det én gang på øvelse). Så det er ikke så mye særskilt man får gjort i Garden. Hvis man ser bort ifra de som skyter med kanon og Mg. Men søk deg til Rek-troppen (tr.4) i kompaniet, så får du muligheten til å bli skarpskytter.

Lenke til kommentar
Ringte og hørte med vernepliktsverket igår, og det ser ut til at jeg skal inn til førstegangstjeneste i Januar '08, luftforsvaret. Havner nok på Madla til å begynne med, men hvor kan jeg forvente å bli sendt etterpå? Har man noen anledning til å være med på å bestemme dette selv? Har lite lyst til å tjenestegjøre i det kalde nord ser dere  :blush: (selv om jeg helt sikkert havner der uansett forsvarsgren  :thumbdown: )

8597434[/snapback]

 

Kjevik (Kristiansand) kanskje?

Lenke til kommentar

Det er store kulturforskjeller innad i militæret. Infanteriet er blant de mer strikse, mens Sambandet er mer åpent for påfunn. Dengang jeg tjenestegjorde, traff jeg på adskillige kandidater til byoriginaler, og jeg kunne ha skrevet en hel bok om alt det rare jeg opplevde og hørte om da jeg var inne. Billy kunne godt ha vært en sambandsmann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...