Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Stemmer. I Sjø har vi to idrettsavdelinger: Velferds- og idrettsavdelingen aka Idrettskontoret aka der de fleste i-assene havner. De lå før under RSF, men har nå blitt underlagt Sjøforsvaret og GIS (skjedde vel sist måned). Så er det Senter for fysisk fostring som jeg arbeider i. Vi driver med instruksjon, arrangementer, profilering og promotering av fysisk fostring osv. Jeg er engasjert, men ønsker å ta GBU etter jeg er ferdig med idrett grunnfag neste sommer.

 

Er du kadett siden du nevner KS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer. I Sjø har vi to idrettsavdelinger: Velferds- og idrettsavdelingen aka Idrettskontoret aka der de fleste i-assene havner. De lå før under RSF, men har nå blitt underlagt Sjøforsvaret og GIS (skjedde vel sist måned). Så er det Senter for fysisk fostring som jeg arbeider i. Vi driver med instruksjon, arrangementer, profilering og promotering av fysisk fostring osv. Jeg er engasjert, men ønsker å ta GBU etter jeg er ferdig med idrett grunnfag neste sommer.

 

Er du kadett siden du nevner KS?

8572252[/snapback]

Jepp. Kadett i 1. avd på Linderud.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at hvis man aktivt går inn for å få vite ting man ikke har tjenestemessig behov for å vite, så har man faktisk brutt reglene, og det ganske kraftig.

8570752[/snapback]

Det blir for dramatisk. Faktisk er det ofte summen av sivilt tilgjengelig informasjon som gjør at en kan sette sammen bitene og få frem gradert informasjon.

  • Ett gammelt eksempel er listesaken, som endte med razzia og rettssaker.
  • Fra nyere tid vet jeg av et tilfelle der teknisk kunnskap fra det sivile pluss en stillingsannonse gjorde at en kunne trekke ut kunskap som ikke skulle ha vært kjent.
  • Det var også en sak nylig der en anbudsannonse fra Forsvarets Logistikkorganisajon pluss minimale geografiske kunnskaper ga en sum som var i overkant.
  • I Storbritannia ble det for noen år tilbake bråk da noen leste telefonkatalogen og oppdaget at det var nummerserier som manglet.

Erfaringen er at med nok offentlig kunnskap kan en komme til graderte resultater. For tiden er Google Earth i skuddlinjen nettopp som en kilde til slike puslespillbiter.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg i forsvaret lenger, og er ikke helt oppdatert. Men det jeg skrev var ikke noe jeg tok ut av hodet, dette ble jeg forklart ganske klart og tydelig da jeg var på sikkerhetskurs.

 

Det er jo forskjell på gradert informasjon også, det er f.eks. veldig strengere rutiner for hvordan en skal behandle dokumenter stemplet hemmelig, enn med de som "kun" er begrenset.

Lenke til kommentar

Codename_Paragon:

Stemmer, og det er ett kjent fenomen...

"store summer av informasjon eskaleres til neste sikkerhets-nivå" jobbes det vel ut ifra, dvs summen av masse informasjon om forsvaret som i utgangspunktet er ugradert får en gradering som her høyere(begrenset)

Slik fortsetter det, dette gjelder også på Hemmelig- og NCTS-dokumenter...

Lenke til kommentar
Stilig :) Bachelor eller kvalkurs?

8572465[/snapback]

Bachelor. Operativ. Søkte egentlig KJK-linja på Sjø-KS og fikk plass, men så ble det ikke noe av den linja i år likevel, så jeg og en til i kullet mitt ble tilbudt plass på operativ marine, men vi valgte begge to Hæren heller. Er egentlig Hær-mann fra før også.

Lenke til kommentar
Codename_Paragon:

Stemmer, og det er ett kjent fenomen...

"store summer av informasjon eskaleres til neste sikkerhets-nivå" jobbes det vel ut ifra, dvs summen av masse informasjon om forsvaret som i utgangspunktet er ugradert får en gradering som her høyere(begrenset)

Slik fortsetter det, dette gjelder også på Hemmelig- og NCTS-dokumenter...

8576723[/snapback]

 

Jeg nenvnte vel noe om dette enda lengre opp i denne tråden. Hadde i en av mine tidligere stillinger tilgang på en databse som i hovedsak bestod av åpne kilder, men pga koblingene og summen av info, ble den gradert til hemmelig.

 

Det jeg tror Rakkerunge snakker om er situasjoner der man tilegner seg info som bevist er holdt utenfor en persons rekkevidde. Dvs at personen kan være klarert for samme gradsnivå, men den spesifikke informasjonen er holdt separert. Men da snakker vi uansett urettmessig tilegning av informasjon og faller da inn under spionasje i kombinasjon med grov uaktsomhet i jobben.

Lenke til kommentar

Jeg har endelig fått omfordeling :)

Nå skal jeg inn i Sjøforsvaret 25-26 september i år, i stedenfor mars 2008. Men en ting jeg lurer på, hvor lenge før er det mulig å dimme for å rekke skolestart? Mener å ha hørt 6 uker, kan det stemme? Har et håp om å klare skolestart i midten, slutten av august 2008.

Lenke til kommentar
Jeg skal inn til Artilleribataljonen i august, men jeg veldig gjerne lyst til å studere noen visse fag.. Som å ta 2KJ og 3KJ om igjen.

Er det mulig å studere slike fag i militæret?

8578698[/snapback]

Hvilke kurs Voksenopplæringen tilbyr varierer nok noe, men jeg tror kjemi er mulig å ta.

 

 

Jeg er kalt inn til SBBN i august. Er det madla jeg skal til først?

8579526[/snapback]

Madla tilhører jo Sjøforsvaret, så det tviler jeg på. Vil anta at du blir sendt til Sessvollmoen ved Gardermoen først for å ta helsesjekk osv., og sendt opp til Bardufoss samme dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg har endelig fått omfordeling :)

Nå skal jeg inn i Sjøforsvaret 25-26 september i år, i stedenfor mars 2008. Men en ting jeg lurer på, hvor lenge før er det mulig å dimme for å rekke skolestart? Mener å ha hørt 6 uker, kan det stemme? Har et håp om å klare skolestart i midten, slutten av august 2008.

8579280[/snapback]

 

Septemberkullet får dimme til skolestart, ja.

 

 

Er i ekstase nå, er kommet inn på Forsvarets Flyskole! Begynner befalsskole på Kjevik i august, og uttaksflyging i januar. Rastløs...  :D

8581081[/snapback]

 

Gratulerer :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er kalt inn til SBBN i august. Er det madla jeg skal til først?

 

 

[Edit] Jeg har fått varsel om innkalling.

Selve innkallingen skjer om ikke så lenge tenker jeg. (2 uker?)

8579526[/snapback]

 

Jeg tjenestegjør i Sambandsbataljonen idag, og kan bekrefte at det som ble sagt litt lenger opp stemmer. Rekrutperioden gjenomføres i og rundt Heggelia leir og du kommer til å få mange bra feltdøgn! Gled deg til et bra år. Det har i alle fall jeg hatt.

Lenke til kommentar

Takker Wh1te. Det var glimrende nyheter. Min erfaring med Forsvaret til nå er at det lønner seg å ta initiativ selv til ting, i stedenfor å forvente at ting skjer automatisk. Jeg har ringt 3-4 ganger, sendt søknad om omfordeling og purret ekstra pr. telefon for å få viljen min. Og det hjalp, inntakk i septemberkullet passer meg perfekt, da får jeg en fin sommerferie først også :)

Lenke til kommentar
Samtidig veier de nye tjenestebevisa litt mer opp iht arbeidsgivere, da det er utviklet i samarbeid mellom VPV og forskjellige arbeidsgivere, etc.

 

Vil svært gjerne at du utdypper på denne. Hvordan har Vernepliktsverket samarbeidet med "forskjellige arbeidsgivere" rundt omkring i Norges land?

 

Du er vel rundt 18-25 når du går inn i førstegangstjeneste. Når du er ferdig så fortsetter de fleste med en utdannelse. Etter endt utdannelse begynner søken på jobb, om du ikke får en før du fullfører de siste eksamene. Her går det på kvalifikasjoner direkte basert på hvilken jobb du søker på, mao, om du var flink i militæret for fem år siden, spiller dette svært liten rolle når du søker jobb som f.eks Kiropraktor.

 

Er mildt sagt lei av folk som sier at du øker sjangser på jobb fordi du vifter med et tjenestebevis. Om jobben du søker på har sammenheng med den aktive tjenesten du hadde i militæret, så kanskje det kan spille en rolle, men til de aller fleste er dette et glemt papir.

8568980[/snapback]

Mente på ingen måte at tjenestebeviset er "like bra" som en utdanning direkte innenfor fagfeltet jobben er i, men jeg kan med stor sikkerhet påstå at et militært tjenestebevis vil telle positivt for unge jobbsøkere, spesielt de som "nettopp" har gjennomført førstegangstjenesten, fremfor om de har skippa det, eller søkt sivilarbeid.

 

Tjenesteuttalsen er utarbeidet av Forsvaret og NHO;

http://www.mil.no/haren/start/article.jhtml?articleID=129986

 

Slik jeg har skjønt det, er det bare soldater som har rykket inn etter 1. januar 07 som får dette beviset. Det vil si at de som dimmer til sommeren mottar det gamle beviset.

8569184[/snapback]

Etter slik jeg har forstått det, vil de som dimmiterer etter 1. januar 07 få det nye tjenestebeviset.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Fikk varsel om innkalling i dag.

Hærens styrker, Sambandsbataljonen. Noen som vet hva jeg kan forvente meg? =)

8300240[/snapback]

 

 

Fikk varsel om innkalling i akkurat sambandstjenesten jeg og oppi heggelia leiren i Bardufoss!

 

Hva gjør man når man er i sambandsbataljonen?

8341914[/snapback]

 

heggelia ja. i bardufoss.. der kjem du til å kjede deg.. =)

8343849[/snapback]

 

 

Går det ann å ringe til vernepliktverket å skifte bataljon ? Fikk ikke akkurat lyst til å være i sambandet nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...