Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

har sjekket deg ut litt...

ser ingen grunn til at du skal sitte med masse info om hva som skjer i norge...

8564727[/snapback]

 

Du kan ikke sjekke ut litt av det jeg vet en gang :)

8564907[/snapback]

 

Uten å gå inn på detaljer, hva er det man vet som idrettsbefal som er strengt sikkerhetsklarert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Uten å gå inn på detaljer, hva er det man vet som idrettsbefal som er strengt sikkerhetsklarert?

8565413[/snapback]

 

Jeg har ikke tenkt å gå inn på noe som helst, men det har jo slettes ingenting med stillingen min å gjøre. Er man interessert og kreativ, så får man vite ting og tang. Det er en grunn til at samtlige i Forsvaret har skrevet under på en taushetserklæring, uten at jeg skal gå nærmere inn på det. Hvis du har vært i Forsvaret, så er det lettere å forstå. Ting vi som tjenestegjør i Forsvaret vet og ikke vet er helt irrelevant for sivile og det samme er mengden og innholdet :)

Lenke til kommentar
Uten å gå inn på detaljer, hva er det man vet som idrettsbefal som er strengt sikkerhetsklarert?

8565413[/snapback]

 

Jeg har ikke tenkt å gå inn på noe som helst, men det har jo slettes ingenting med stillingen min å gjøre. Er man interessert og kreativ, så får man vite ting og tang. Det er en grunn til at samtlige i Forsvaret har skrevet under på en taushetserklæring, uten at jeg skal gå nærmere inn på det. Hvis du har vært i Forsvaret, så er det lettere å forstå. Ting vi som tjenestegjør i Forsvaret vet og ikke vet er helt irrelevant for sivile og det samme er mengden og innholdet :)

8565662[/snapback]

 

 

enig :)

ikke bare er det taushetsplikt, men man må også sikkerhetsklareres...

i mange tilfeller får man ikke komme på jobb hvis man mister klareringen eller lignende...

Lenke til kommentar
126,-/dagen, eventuelt 15,-/dagen i tillegg dersom du er/blir korporal.

 

20.000,- pluss/minus i dimmepæng.

8558937[/snapback]

Må jo ta utdanning imens for at det skal lønne seg...

8559689[/snapback]

Er man aktiv på voksenopplæringa, litt avhengig av hvor man tjenestegjør, kan man "lett" få med seg kurs til verdier opp till 200.000,-. Så er absolutt ikkje fullt så "ulønnsomt" som folk skal ha det til. Samtidig veier de nye tjenestebevisa litt mer opp iht arbeidsgivere, da det er utviklet i samarbeid mellom VPV og forskjellige arbeidsgivere, etc.

Lenke til kommentar
Samtidig veier de nye tjenestebevisa litt mer opp iht arbeidsgivere, da det er utviklet i samarbeid mellom VPV og forskjellige arbeidsgivere, etc.

 

Vil svært gjerne at du utdypper på denne. Hvordan har Vernepliktsverket samarbeidet med "forskjellige arbeidsgivere" rundt omkring i Norges land?

 

Du er vel rundt 18-25 når du går inn i førstegangstjeneste. Når du er ferdig så fortsetter de fleste med en utdannelse. Etter endt utdannelse begynner søken på jobb, om du ikke får en før du fullfører de siste eksamene. Her går det på kvalifikasjoner direkte basert på hvilken jobb du søker på, mao, om du var flink i militæret for fem år siden, spiller dette svært liten rolle når du søker jobb som f.eks Kiropraktor.

 

Er mildt sagt lei av folk som sier at du øker sjangser på jobb fordi du vifter med et tjenestebevis. Om jobben du søker på har sammenheng med den aktive tjenesten du hadde i militæret, så kanskje det kan spille en rolle, men til de aller fleste er dette et glemt papir.

Endret av jvik
Lenke til kommentar
Dokumentet som soldater vil få etter endt førstegangstjeneste, vil gi arbeidsgivere en bedre forståelse av den enkelte soldats tjeneste i tillegg til en vurdering av soldatens evner innenfor områder som ansvar, initiativ, samarbeid og selvstendighet.

 

Er dette papiret jeg sitter med. "De som har vært på GP har vært gjennom en unik selektiv prosess..." etc. Så en vurdering på samarbeidsevne, tilpasning osv.

 

Sitter du som arbeidsgiver er du ute etter den personen som har best mulig kvalifikasjoner med direkt tilknytning til jobben som skal gjøres. Ikke hva personen gjorde for fire, fem, seks eller syv år siden i en helt annen sammenheng.

 

Jeg tipper slike bevis er for de som ikke har så mye annet å vise til, med tanke på utdannelse og kompetanse. Securitas? Vakt på utesteder?

 

Kommer ikke langt med tjenestebeviset ditt når du søker jobb som krever en reell utdannelse.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at hvis man aktivt går inn for å få vite ting man ikke har tjenestemessig behov for å vite, så har man faktisk brutt reglene, og det ganske kraftig.

 

Jeg var på sambandssenter i 1.gangstjenesten og hadde daglig mulighet til å lese diverse etteretningsrapporter og andre hemmeligheter, det var bare for meg å ta de ut av hylla, men selvom vi kunne, så var det faktisk ikke tillatt. Det er jo strengt tatt ikke noe jeg hadde noe med.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at hvis man aktivt går inn for å få vite ting man ikke har tjenestemessig behov for å vite, så har man faktisk brutt reglene, og det ganske kraftig.

 

Jeg var på sambandssenter i 1.gangstjenesten og hadde daglig mulighet til å lese diverse etteretningsrapporter og andre hemmeligheter, det var bare for meg å ta de ut av hylla, men selvom vi kunne, så var det faktisk ikke tillatt. Det er jo strengt tatt ikke noe jeg hadde noe med.

8570752[/snapback]

 

Som befal ved en avdeling/garnison får man innemellom briefer om ting som skjer andre steder hos andre avdelinger, eller egne avdeløinger som tjenestegjør utenlands. Blant mange årsaker til dette er også den at ett befal/offiser ikke skal bli i samme stilling til evig og alltid. Så for å motivere til videre avansement i systemet blir man innemellom informert om ting som rent tjenestemessig ikke betyr noe for den spesifikke personen der og da. Og siden dette er info gitt av den som "eier" infoen er det ikke å bryte regler. Veldig mye av den informasjonen som er gradert er ikke nødvendigvis i seg selv hemmelig, men mengden av informasjonen som er samlet kan tilsammen utgjøre en fare i feil hender. Mesteparten bygger jo på åpne kilder.

 

For å ta ett eksempel på hvordan man kan få info som ikke er nødvendigvis relevant er det jo bare å ta den uken jeg var på Rena hos HJK og fikk fallskjermkurs. Vi fikk samtidig en brief om FSK og tjenesten der. Eneste årsaken var for å motivere oss til å muligens senere søke opptak som spes-jeger. For vår nåværende situasjon var infoen uten praktisk verdi. Kun veldig interessant for nysgjerrigehetens skyld.

 

Så ting er nok noe mer nyansert enn at man bryter regler når man ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at hvis man aktivt går inn for å få vite ting man ikke har tjenestemessig behov for å vite, så har man faktisk brutt reglene, og det ganske kraftig.

 

Jeg var på sambandssenter i 1.gangstjenesten og hadde daglig mulighet til å lese diverse etteretningsrapporter og andre hemmeligheter, det var bare for meg å ta de ut av hylla, men selvom vi kunne, så var det faktisk ikke tillatt. Det er jo strengt tatt ikke noe jeg hadde noe med.

8570752[/snapback]

 

vel...

"tjenestemessig behov" er det som gjelder her, men hva som er det behovet er jo litt difust..

er ikke slik at man BARE skal vite det man trenger for å klare jobben sin, men også ha innsikt i hvordan man kan gjøre jobben bedre osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Poenget mitt er at hvis man aktivt går inn for å få vite ting man ikke har tjenestemessig behov for å vite, så har man faktisk brutt reglene, og det ganske kraftig.

8570752[/snapback]

 

Selvfølgelig har man ikke det. For å gjøre en best mulig jobb må man motivere seg selv og informasjon om hva som bedrives i andre avdelinger i Forsvaret er langt på vei inspirerende. Å prøve å få et visst begrep om hva det vil si å være i strid synes jeg nesten burde være obligatorisk for en soldat. Det å gjennomføre verneplikten med en horisont som avgrenses ved egen avdeling må være vanvittig kjedelig å uinspirerende. Jeg jobber i Forsvaret fordi jeg interesserer meg for det. Selv om jeg jobber i idretten, betyr det ikke at mine interesser stopper der.

 

 

Er det mulig å skaffe seg en bukse av typen M98 (det den het?)

8569195[/snapback]

 

NFM eller Miltrad.

 

Men hva skal du med en M-98? Det er jo bare en pysj-bukse og i tillegg skal M-98 utfases.

8571124[/snapback]

 

Sjøforsvaret utfaset M-98 i 2005. M-2000 er vanvittig mye bedre. Selv om jeg aldri personlig har prøvd M-2004 så ser det ut som de fleste foretrekker M-2000.

Lenke til kommentar
Sjøforsvaret utfaset M-98 i 2005. M-2000 er vanvittig mye bedre. Selv om jeg aldri personlig har prøvd M-2004 så ser det ut som de fleste foretrekker M-2000.

8571520[/snapback]

Foretrekke og foretrekke... Det kommer vel strengt tatt ut på hva du får utdelt. Nå blir jo også dessverre ripstoff-uniformen utfaset også. I Hæren i hvertfall. M-2004 skal jo erstatte den.

 

Her på KS får vi ikke akkurat utdelt top notch for å si det sånn. Men så må vi jo gå i sommer-sevice nå når det er varmt så det spiller ikke stpre rollen for oss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Sjøforsvaret utfaset M-98 i 2005. M-2000 er vanvittig mye bedre. Selv om jeg aldri personlig har prøvd M-2004 så ser det ut som de fleste foretrekker M-2000.

8571520[/snapback]

Foretrekke og foretrekke... Det kommer vel strengt tatt ut på hva du får utdelt. Nå blir jo også dessverre ripstoff-uniformen utfaset også. I Hæren i hvertfall. M-2004 skal jo erstatte den.

8572065[/snapback]

 

I Sjø er det ikke veldig mange som går i grønt, og operative avdelinger som MJK, MDK og KJK (i hverfall de to førstnevnte) får nok stort sett velge sin arbeidsuniform. De får utdelt stort sett alt, vil jeg tro.

 

På vår avdeling går vi kun i M-2000.

Lenke til kommentar
Sjøforsvaret utfaset M-98 i 2005. M-2000 er vanvittig mye bedre. Selv om jeg aldri personlig har prøvd M-2004 så ser det ut som de fleste foretrekker M-2000.

8571520[/snapback]

Foretrekke og foretrekke... Det kommer vel strengt tatt ut på hva du får utdelt. Nå blir jo også dessverre ripstoff-uniformen utfaset også. I Hæren i hvertfall. M-2004 skal jo erstatte den.

8572065[/snapback]

 

I Sjø er det ikke veldig mange som går i grønt, og operative avdelinger som MJK, MDK og KJK (i hverfall de to førstnevnte) får nok stort sett velge sin arbeidsuniform. De får utdelt stort sett alt, vil jeg tro.

 

På vår avdeling går vi kun i M-2000.

8572084[/snapback]

Det er den blå ripstopp-modellen? Har sett ett par av de vernepliktige i-assene her som kommer sjø som har sånne blå pysjer de dagene de ikke går i i-antrekk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er den blå ripstopp-modellen? Har sett ett par av de vernepliktige i-assene her som kommer sjø som har sånne blå pysjer de dagene de ikke går i i-antrekk. :)

8572102[/snapback]

 

Jeg går i grønt :) 0509-kontigenten var den første i Sjø som fikk utdelt M-2000 og 0507 ble de som måtte utfase den ved bytte. Nå får alle rekrutter i Sjø M-2000 (blå) på rekruttskolen.

Lenke til kommentar
Det er den blå ripstopp-modellen? Har sett ett par av de vernepliktige i-assene her som kommer sjø som har sånne blå pysjer de dagene de ikke går i i-antrekk. :)

8572102[/snapback]

 

Jeg går i grønt :) 0509-kontigenten var den første i Sjø som fikk utdelt M-2000 og 0507 ble de som måtte utfase den ved bytte. Nå får alle rekrutter i Sjø M-2000 (blå) på rekruttskolen.

8572118[/snapback]

 

Skjønner skjønner.. Du er i-befal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...