Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må nesten få sitere et av mine gamle befal:

 

"Til alle som påstår at rekruttskolen på madla er militæret så har menig Osen nettopp motbevist det!"

 

 

Krigens krav? Hva faen, slik holdt vi på med i vanlige fyfo-økter i førstegangstjenesten vår :p

Jeg var til å begynne med enig med deg, men etter å ha sett episoden, ser jeg at det fremstår som enda slappere enn det faktisk er.

 

Ja, Madla-rekrutten er den letteste av alle rektrutter i landet, men det er ikke enkelt som det fremstår i videoen.

 

Seriøst, de hadde aldri forventet KTS flere uker ut i rekrutten? Vi hadde 5+ de første tre ukene, sammen med et utall brannalarmer. De fleste KTS ledet også til mini-øvelser over et par timer, før vanlig arbeidsdag.

 

Makkerløp og Krigens Krav er mye mer enn det som vises, og for oss var det ikke en avsluttende øvelse. Det var fortsatt et relativt kort løp med grei intensivitet. Dessuten, ingen i vårt kompani fikk lov å plukke med seg en så liten pinne som de hadde i episoden. Et lag prøvde seg, det endte med at de ble beordret til å ta den aller største og tyngste.

 

Den avsluttende øvelsen er selvsagt 5-dagersøvelsen på Evjemoen. Ikke at den er noe stress, to dager er tross alt i lagstelt og består av skyting, oppsett av telt, graving av stillinger og lignende "chill" arbeid. Likevel, rett skal være rett.

 

Det er også enorm forskjell på troppene og kompaniene. Der noen tropper var ferdig etter middag hver eneste dag og var nesten ikke ute i skogen, hadde f.eks. vår tropp tjeneste nesten hver dag til mellom 20 og 23.

 

Kort sagt, Madla-rekrutten er sannsynligvis den letteste rekrutten i Norge, men fremstillingen i episoden er veldig lite representativ for de faktiske forhold. :)

Endret av ChrisReeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, noe du lurer på?

 

Hvis du sitter på noe generell info nå før opptak, eller info generelt, siden nettsidene deres er under oppbygging :)

 

Vet svært lite, men det lille jeg har hørt er interessant.

Hva det går ut på, hva som står i kontrakten, opplæring, antall dager/år, gjerne bare pøs på hvis du gidder og har noe på hjertet ;)

Har kun vært med siden i høst, så jeg kan kun svare ut fra mitt lille inntrykk fra opptak, en fellesøvelse og en samling.

 

Det heter seg at "tjensten normalt ikke skal overskride 25 dager pr år", men i tillegg til dette kommer kursdager, så det blir vel totalt nærmere 30-35 sier de jeg er inne sammen med. For neste år er det satt opp fire fellesøvelser, altså hvor alle møter samtidig. I tillegg kommer da øvelser/samlinger for de enkelte grenene, gjerne 1-2 stk ila. året. Øvelsene legges stort sett til slutten av uka og helger for å skåne arbeidsgivere og de som ikke får lønn fra arbeidsgiver under øvelser.

 

Man signerer kontrakt for tre år, men man kan når som helt si opp denne eller fryse den hvis det kommer ting i veien. Etter tre år på kontrakt får man en sluttbonus på 30.000 forutsatt min. 75% oppmøte. Denne har de snakket om å fjerne, men disse planene er lagt på is enn så lenge. Lurt å signe nå med andre ord ;) Det er også en signeringsbonus på 5.000 som utbetales etter et visst antall tjenestedøgn eller antall mndr på kontrakt (avhengig av hva som oppfylles først).

 

Hva det går ut på generelt er tradisjonelle HV-oppgaver som objektsikring, styrkebeskyttelse, bekjempelse av fiendtlige styrker o.l., men med høyere intensitet enn i vanlig HV, samt at man har beredskapstid på 24timer. Litt TTT blir det jo siden det er Forsvaret det er snakk om, men det er generelt lite dødtid og ganske høyt trykk igjennom øvelsene. Kjedelig vil jeg i hvert fall ikke kalle det ;) Akkurat hva man gjør spesifikt handler jo veldig mye om hva slags tropp man er i.

 

Opplæring skjer i de enkelte grenene. Man har en kort repetisjon av basiskunnskaper (sanitet, skyting o.l.) etter opptak, men så er det ut og trene i sine respektive avdeligner. Man fordeles i all hovedsak etter kompetanse fra 1.gangstjenesten, men jeg fikk inntrykk av at det er litt fritt frem om man vil i I-tropp eller Jeger, selv om man har bakgrunn fra det ene eller det andre. Folk med mer spesialkompetanse som MP, Samband, CBRN, o.l. må nok forvente å bli "tvunget" inn i slike stillinger siden det er mangel på folk med slik kompetanse og HV selv har begrensede muligheter til å etterutdanne her.

 

Hmm, kontrakten sitter jeg ikke med her og nå. Mener å huske at den er ganske standard. Eneste jeg ikke likte helt med den er at det står at Forsvaret når som helst kan si opp kontrakten dersom deres behov for personell endres. I lys av diskusjonen rundt HV-05 sin fremtid kan man jo bli litt usikker ift. hva som vil skje. Menmen, slikt må man vel leve med og ikke bra å ta sorgene på forskudd.

 

Ellers er dette en kjempegreie synes jeg. Mye mer meningsfylt enn vanlig HV, mye motiverte og kompetente folk, og veldig bra sosialt miljø. Så jeg kan ikke annet enn å anbefale det for alle som trives i grønt.

 

Største minuset jeg har opplevd til nå er egentlig mengden utstyr man får. Vi har utdelt både standard HV-sats og HV-I-sats, samt evt. egen sats for de ulike grenene. For min del vil det si at jeg har en Ludvik og en pakksekk fulle av skrot (les vanlig HV-sats), en reconpack, to bagger og en tom stridssekk jeg må finne plass til hjemme. Så du bør ha tilgang på et loft eller et kott, samt at det er lite aktuelt å kjøre kollektivtransport til og fra øvelse.

 

Ellers har GREBE en egen facebookgruppe hvor det legges ut bilder og info om øvelser og andre aktiviteter, og denne er åpen for alle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må nesten få sitere et av mine gamle befal:

 

"Til alle som påstår at rekruttskolen på madla er militæret så har menig Osen nettopp motbevist det!"

 

 

Krigens krav? Hva faen, slik holdt vi på med i vanlige fyfo-økter i førstegangstjenesten vår :p

 

Og overraskelsen er? De fleste som har vært på madla visste jo dette, fikk ikke bruk for noe utenom hvordan kleskapet skal se ut, lærte særdeles lite under rekrutten skjøt (f.eks 60 skudd med agen), og måtte egentlig lære alt på nytt eller nye ting under ett mye hardere kurs etter rekrutten. Vi hadde en halvtimes kurs med samband snakk, greit nok det hadde dette så blitt brukt i en mini øvelse eller noe, men nei da var det middag og EET eller noe.

 

Under kurset som hundefører fikk vi ett kvarters kurs i samband igjen og ingen kunne en drit, før vi ble pisket ut i skogen og lete etter soveposene halve natta, som hadde blitt tatt av "fi". Fant aldri mer enn 3-4 soveposer. Vil dessuten aldri annbefale og plumpe ut i ei myr like før du skal legge deg uten sovepose i Oktober og med gore tex uniformen. Fikk aldri varmen i meg igjen før vi var ferdig 2 dager etterpå.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Takk for særs god informasjon Hugo_Hardnuts!

 

Dette frister veldig, men er nå student. Redd for å gå glipp av mye der, men også å binde meg over lang tid. Men det høres jo ut som en grei løsning, med at det går mye i helger og ikke hele uker, og at kontrakten kan fryses. Får sikkert mer info opptaksdagen selv.

 

Opptakskrav/intervju - stress?

Har man plikt på å melde fra når man drar ut av landet? Hvordan vil dette bli med evt studering ett semester i utlandet?

 

Ikke sikkert du kan svare på det, men er ikke mange dagene til jeg får litt mer info selv :)

Bør man ta med tjenesteuttalelse og FDID osv?

Lenke til kommentar

Takk for særs god informasjon Hugo_Hardnuts!

 

Dette frister veldig, men er nå student. Redd for å gå glipp av mye der, men også å binde meg over lang tid. Men det høres jo ut som en grei løsning, med at det går mye i helger og ikke hele uker, og at kontrakten kan fryses. Får sikkert mer info opptaksdagen selv.

 

Opptakskrav/intervju - stress?

Har man plikt på å melde fra når man drar ut av landet? Hvordan vil dette bli med evt studering ett semester i utlandet?

 

Ikke sikkert du kan svare på det, men er ikke mange dagene til jeg får litt mer info selv :)

Bør man ta med tjenesteuttalelse og FDID osv?

Er mange studenter som er inne, noe som har medført at årets hovedøvelse flyttes fra våren til høsten for å lette trykket i eksamensperioden. (Var stor applaus da dette ble kunngjort :)) Jeg har inntrykk av at dette har vært den største klumpen om foten for de som er studenter.

 

Jeg kan forstå at treårskontrakt kan virke avskrekkende, men det er viktig å huske at den kan sies opp eller fryses når som helst. Klart, hvis man sier den opp går man glipp av sluttbonusen, men man har uansett ikke tapt noe.

 

Ift. studier i utlandet vet jeg ikke, det må du nesten spørre om på opptaket. Vil tro studier i utlandet vil medføre at du må fryse kontrakten, skjønt det kanskje kan la seg løse hvis det er i nabolandene.

 

Intervju og opptak er ikke noe stress, så fremt du er i OK fysisk form, er oppegående og motivert, og ikke har mye rusk på rullebladet.

 

Lov å spørre om hva slags kompetanse du har?

 

Edit: Jeg hadde ikke med noen papirer, og det ble heller ikke etterspurt.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

I norge er det nok ikke prioritert så veldig, kanskje foruten HMKG, men når dem gjør det slik som på filmene vist hær er det ekstremt kult.

Men riktig prioritering av tid? Sikkert ikke.

 

Tror ikke de nevnte avdelingene du sikter til bruker særlig med tid på slo.

Lenke til kommentar

I norge er det nok ikke prioritert så veldig, kanskje foruten HMKG, men når dem gjør det slik som på filmene vist hær er det ekstremt kult.

Men riktig prioritering av tid? Sikkert ikke.

 

Tror ikke de nevnte avdelingene du sikter til bruker særlig med tid på slo.

 

Det var vel egentlig en liten kommentar om at det å marsjere ser jo kult ut når det gjøres sånn, men er jo egentlig helt og holdent ikke det man drar i militæret for å drive med da viss man ikke er spesielt interessert, som pilotene du ser osv.

 

OG det med avdelingene jeg nevnte er jo som du sa egentlig også en kommentar til prioritering av tid.

Lenke til kommentar

Høres ut som gode saker!

Militær kompetanse er kun ett år i HMKG.

Flere jeg var på opptak med som også kom fra Garden. De havnet vel i enten Jeger eller I-tropp, så vidt jeg husker. Blir kanskje et gledelig gjensyn med Terningmoen også da? Alltid like festlig å sitte i messa der og kikke på garderekruttene som blir piska rundt :D

 

Husker etter 6 måneder etter rekrutten at jeg måtte gjøre noe mer avansert enn det å stå i rett jeg skulle faktisk tre av det gikk jo ikke.

Prøv oppkledningsøvelse i HV du. Da befalet sa "tre av" ble det helt stille i noen sekunder. Endelig var det et et par stykker som delvis husket hva man skal gjøre og begynte å kløne, mens resten bare begynte å le.

 

Mest imponerende jeg har vært med på for min egen del fordet, var dimmisjonen etter KFOR. En hel KFOR-kontigent hvor så og si ingen hadde hatt SLO på ett år og hvertfall aldri samtrent, men allikevel var det helt synkront da vi trådte av. Utrolig imponerende :) Kanskje det hadde noe med motivasjonen å gjøre - ingen hadde lyst på noe "prøv igjen" for å si det sånn :p

Lenke til kommentar

Hei. Har eit spørsmål som kanskje nokon kan svare på:

 

Har planer om å søke grenaderstilling i TMBN, for å komme til Afghanistan. Spørsmålet er om eg vil "rekke" å komme dit?

Eg dimmar 22. Juli, og slik eg har forstått det, må ein ha gjennomført fgtj før ein evt kan søke som grenader.

 

Regnar med at det er ein slags "bootcamp", før ein evt kan trene seg opp til tjeneste i Afghanistan?

 

Om det er nokon som har vore i utlandstjeneste, eller har greie på det, hadde eg satt stor pris på svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...