svenni84 Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 hallois eg sniker rundt på forumet her og har enda ikke kjøpt dSLR engang. Har lest en del innlegg her og der, hvor folk klager på, og viser til, dårlige bilder. Eg har jo tenkt å kjøpe dSLR, men har ingen formue å bruke på god optikk. Er det da bedre å kjøpe et bra kompaktkamera? vil eg sitte igjen med et flott kamerahus som bare tar imot dritt fra et billig objektiv, og dermed kjipe bilder (eller tilsvarende som fra mitt powershot a80)? Eg synes det er vanskelig å bedømme folks meninger angående objektiver. Virker som om mange av de billigere, og for meg aktuelle, objektivene er ubrukelige. Dette er kanskje kresene fotografer som uttaler seg, men det er vanskelig for oss nybegynnere å vite. Noen av fordelene med dSLR som eg hadde håpet å få utnyttet ved et kjøp var: -kjapp og treffsikker AF -mulighet for god manuell fokus -mulighet for å ta bilder i "mørke", innendørs uten blitz, nordlys etc (bedre lysstyrke) -bedre bildekvalitet -den gode følelsen av å ha gjort et godt kjøp Er dette bare mulig med utstyr til 20k, eller får de kresne litt for mye spalteplass her i forumet? Eg har fryktelig lyst på dSLR til rundt 10k inkl. optikk, og fryktelig lite lyst å kaste penger ut vinduet. Hva gjør jeg? drømmer videre eller hva.....................................? Lenke til kommentar
El Bajong Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Er nybegynner innen dSLR selv. Bestilte i går et Canon EOS 350D med Sigma 18-125, Hoya Super-HMC polariserings-filter og SanDisk Ultra II Compact Flash-kort (1 gb). Med frakt kom dette på ca. 11400 kroner. Om du greier deg uten filter, blir det i dette tilfellet ca. 900 kroner billigere. Sigma-objektivet har blitt beskrevet som god valutta for pengene (det koster rundt 2300 kroner). Mange nybegynner på dette forumet blir annbefalt denne pakken. Eventuelt kan du spare et par tusen kroner og kjøpe samme kamerahus med kit-objektivet 18-55 fra Canon. Da koster det ca. 7500 kroner, men det er uten CF-kort. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Jeg er selv nybegynner på dSLR, så jeg har ennå ikke fått "feinschmecker"-nykker. Du kan få en dSLR-pakke til under 10k, men du vil ikke få brennvidde-fleksibiliteten til et high-end kompaktkamera. Mitt tips: Canon 300D til 5.555,- hos JapanFoto + Sigma 18-50/f2.8 til ca 4.200,- hos FotoVideo. Jeg kjøpte kamera for å dokumentere mine hobbyer, men med dSLR endte jeg med å kjøpe enda en ny hobby. Med mindre jordrotasjonen endres dramatisk slik at døgnet får flere timer, har jeg fortsatt like lite tid til å dyrke dem. Denne risikoen er mye større med dSLR enn med kompaktkamera. Et (nesten uslåelig) argument for dSLR er oppgraderingsmulighetene. Innen fire år kjøper du garantert et nytt kamera, uansett hva du velger nå. Har du et kompaktkamera kan du nesten kaste det (bruktmarkedverdi tilnærmet 0,-). Har du kjøpt dSLR kan du kjøpe et nytt hus, og beholde investeringen du har gjort i optikk. Fra Nostradamus' verker: "Teknologi og marked vil i starten av det 21 århundre presse prisene nedover slik at et 20k kamera fire år etter teknisk matches av et 8k kamera" Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hei Jeg har både Canon A80 og Canon EOS300D. Bruker kit-objektivet en del, og bildene med dette objektivet blir utrolig mye bedre enn A80. Folk klager fælt på kit-objektivet, men den er god nok for meg og de aller fleste glade foto-amatører. Har 50MM 1.8 objektivet som koster under tusenlappen, denne er meget skarp og god. Dessuten er det jo mange andre ting som er forskjellig mellom kompakt og digitalt, hurtigheten er den viktigste. Autofokusen til A80 kan av og til være utrolig treg, mens på 300D er den nesten alltid meget kjapp og presis. Batterikapasitet er vel også mye bedre på DSLR. Jeg hadde A80 ca et halvt år før jeg kjøpte 300D, og plutselig ble det utrolig mye artigere å ta bilder. Før jeg kjøpte A80 hadde jeg Eos300 (analoge). Det var en real nedtur å gå fra speilrefleks (selv om det var analogt) over til kompaktkamera. AW Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Noen av fordelene med dSLR som eg hadde håpet å få utnyttet ved et kjøp var: -kjapp og treffsikker AF -mulighet for god manuell fokus -mulighet for å ta bilder i "mørke", innendørs uten blitz, nordlys etc (bedre lysstyrke) -bedre bildekvalitet -den gode følelsen av å ha gjort et godt kjøp Er dette bare mulig med utstyr til 20k, eller får de kresne litt for mye spalteplass her i forumet? Eg har fryktelig lyst på dSLR til rundt 10k inkl. optikk, og fryktelig lite lyst å kaste penger ut vinduet. Hva gjør jeg? drømmer videre eller hva.....................................? Jeg kan love deg at et godt at du får gode DSLR uten å bruke 20 lapper! for 10-12000Kr får du et av 2 veldig gode! Canon20d med god linse for 12000 Nikond70s med god linse for 10000 Faktisk er dette også forøvrig priser fra japanfoto! Andre såkalte "billigkjeder" selger dette både 1 og 2000 dyrere.... Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Noen av fordelene med dSLR som eg hadde håpet å få utnyttet ved et kjøp var: -kjapp og treffsikker AF -mulighet for god manuell fokus -mulighet for å ta bilder i "mørke", innendørs uten blitz, nordlys etc (bedre lysstyrke) -bedre bildekvalitet -den gode følelsen av å ha gjort et godt kjøp Er dette bare mulig med utstyr til 20k, eller får de kresne litt for mye spalteplass her i forumet? Eg har fryktelig lyst på dSLR til rundt 10k inkl. optikk, og fryktelig lite lyst å kaste penger ut vinduet. Hva gjør jeg? drømmer videre eller hva.....................................? Jeg kan love deg at et godt at du får gode DSLR uten å bruke 20 lapper! for 10-12000Kr får du et av 2 veldig gode! Canon20d med god linse for 12000 Nikond70s med god linse for 10000 Faktisk er dette også forøvrig priser fra japanfoto! Andre såkalte "billigkjeder" selger dette både 1 og 2000 dyrere.... Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 350D tager stort set ligeså gode billeder men koster en del mindre, og tager efter sigende ligeså gode billeder som 20D jeg har 350d og har lige haft 20d i hænderne. Det er lækkert, men ... når billedekvaliteten er så tæt på med 350D er jeg ikke i tvivl om jeg har valgt rigtigt ... og fået mere optik Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Canon20d med god linse for 12000 Sikter du til kit-objektivet da eller er det et tilbud jeg ikke har fått med meg? Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 ok, takk for svar. Hva skal man så kjøpe? De to alternativene som dukker opp først er nok d50 og eos 350. Føler det er mer muligheter og mindre støy med 350, men det er kanskje bare kødd. Noen som har erfaring med hvilket kamera som gir best bilder rett ut av kamera, med kit-objektiv eller noe som ikke koster mer enn 3k? Må snart se å kjøpe noe før de er foreldet begge to! Blir nok nøgd uansett tipper jeg, men det er jo snakk om mye spenn... Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Du er nu nået til det punkt i processen, hvor du opsøger din kamerapusher og piller ved de to kameraer De er gode begge to og et af succes kriterierne er, at DU føler du har det godt med det (knapperne sidder hvor de skal, at der er en knap til lige nøagtig du skal bruger, om hænderne er for store til det osv.) Når du så vender tilbage og stadig er i tvivl, så kom men nogle flere spørgsmål. vedr. optik så kan du evt. supplere Standard optikken med en Canon 70-300 USM eller Sigma 70-300 APO Makro II er nok en af de billigeste løsninger, der samtidigt giver en fornuftig billedkvalitet. koster begge omkring 2000 Hold dig fra de billigeste linser fra canon - USM linserne er lige trinet over. Du kan evt. erstatte standard optikken med Sigma 18-125 mm eller canon 28-105 mm de koster begge omkring 2000. Sidstnævnte mangler dog lidt vidvinkel i forhold til standardoptikken. Endret 25. august 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Mitt tips: Canon 300D til 5.555,- hos JapanFoto + Sigma 18-50/f2.8 til ca 4.200,- hos FotoVideo. Sigma-objektivet får du til godt under 4000kr hos flere nettbutikker. Kjøpte meg nylig 350D, Sigma 18-50mm f/2.8, 2Gb Kingston Elite Pro CF kort for snaue 13.000kr. Har ikke angret et sekund. Innebildene har gått fra nærmest ubrukelige på mitt gamle kompaktkamera til feiende flotte med nytt utstyr. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Kjøp Canon 350D med 18-55mm kitobjektivet. Dette objektivet er langt ifra så dårlig som det virker som. Sammenlignet med dyrere L-objektiver som f.eks. 17-40L er det kanskje ikke så imponerende, men siden du er nybegynner vil du komme langt med 18-55. Har selv sett mange fantastiske bilder tatt med dette objektivet. Lær deg å utnytte det, og i mellomtiden kan du spare til et dyrere objektiv som dekker samme brennvidde. Bruk heller pengene dine på et teleobjektiv. Det er essensielt dersom du vil bruke kameraet til sportsfoto, naturfoto og ikke minst portretter. Jeg endte opp med 18-55 kitobjektivet og et Canon 70-200 f4 L objektiv. Det eneste jeg kunne ønske meg er bedre lysstyrke på teleobjektivet til innendørs fotografering, men dette er ikke et stort problem når jeg bruker ekstern blitz. Jeg har allerede begynt å spare til nye objektiver, og når jeg får råd kommer jeg til å oppgradere til 17-40L og 70-200f2.8 IS L. Jeg endte opp med Canon 350d, 3x1GB CF, 18-55mm ef-s, 70-200 f4L, UV og CPL filtere, Canon 420EX blitz + diffuser, rc-5 remote, batterigrep og en kamerasekk til all moroa. For dette betalte jeg 13 500 kr hos digitalrev.com inkl porto. For en slik pakke får du nok en like god pris hos en fotobutikk som på nett, men pga. norsk moms ender du nok opp på nærmere 17 000 kr (jeg bor i Australia, så slipper unna slikt tull). Sats på 350d kitet, et 1gb cfkort eller to, en telelinse, et par filtere og en blitz, og du kommer til å bli strålende fornøyd! Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Tviler jeg ikke på! Det dere sier høres bra ut. Tror kanskje det blir kit eller sigma 18-55 med et eos 350. Men disse filtrene, hva godt gjør de? Kan man spare pæng her og heller leke litt i PS? Hadde vært flottis om noen av dere heldigere eiere av disse hadde giddet å slenge ut et par eksempelbilder med og uten filter... Edit: Hva synes dere om dette som startpakke til dSLR verdnen: e0s 350 (hus) 1gig sandisk ultra 2 sigma 18-50 f2.8 dg sum:11 533 +frakt Takk på forhånd, og for alle andre svar! Endret 26. august 2005 av svenni84 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Det der ser flott ut. Ville kanskje vurdert en veske, stativ og eventuelt ekstern blits, men det får du ta etterhvert. Veske er dog noe du burde skaffe fort, men det er jo greit å kjøpe i butikk Angående filter er det vel en del filter som ikke kan fikses i etterkant med photoshop, men ting som fargefilter og lignende er unødvendig. Filter er ikke nødvendig, og når du har bruk for det vet du selv hva du har bruk for Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 ok. Men før jeg tar noen avgjørelser tror jeg jeg må ned i en sjappe og holde litt på de forskjellige modellene. Er jo greit at noe til 10 lapper passer i nevene. Ang. D50, er kit-objektivet der i samme klasse som D70? og er det bedre dårligere enn 350D sitt? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Noen av fordelene med dSLR som eg hadde håpet å få utnyttet ved et kjøp var:-kjapp og treffsikker AF -mulighet for god manuell fokus -mulighet for å ta bilder i "mørke", innendørs uten blitz, nordlys etc (bedre lysstyrke) -bedre bildekvalitet -den gode følelsen av å ha gjort et godt kjøp Er dette bare mulig med utstyr til 20k, eller får de kresne litt for mye spalteplass her i forumet? Eg har fryktelig lyst på dSLR til rundt 10k inkl. optikk, og fryktelig lite lyst å kaste penger ut vinduet. Hva gjør jeg? drømmer videre eller hva.....................................? Innenfor den prisrammen og krav så synes jeg det naturligste er en Nikon D50 kit nikkor 18-55 (Ca 6000) og en sigma 30mm f1/1.4 (ca 4000) Zoomlinsen gir deg fleksibilitet når det er godt lys og koster så lite ekstra at man kan likegodt ta den med. 30mm f1/1.4 er et svært lyssterkt normalobjektiv som hjelper betydelig i lite lys. Siden denne er et normalobjektiv på dette kameraet er den mye enklere å bruke innendørs enn en 50mm. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Kit-objektivet til D50 ser desverre ikke ut til å være det samme som til D70/D70s. 18-70mm som følger med D70 er sannsynligvis et av de beste kit-objektivene du får til digital speilrefleks, men koster jo og litt mer. D50 er et flott kamera, men jeg vil nok vurdert å byttet ut kit-objektivet med et litt dyrere et. Sigma 18-50mm F2.8 er et godt alternativ. Det koster litt mer, men er mye mer lyssterkt og har også bedre optisk kvalitet. Som nevnt før. Både Nikon og Canon vet hvordan de skal sette sammen skikkelige kameraer. Det beste er nok å prøve begge i butikken for å finne det som føles mest naturlig. Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Både D50 og 350D er bra alternativer. Sjekk ut begge i butikken og velg den som virker best for deg. men... Et argument for å velge Canon som få nevner er framtiden. Canon er mye større en Nikon og har mer R&D... de utvikler egne brikker og har større utvalg. Canon har bredere utvalg av objektiver og hus og en raskere syklus (kanskje ikke alltid så positivt). Når du først har valgt et "system" så er man stuck pga investeringene man gjør i dette. Samtidig går Nikon så det suser med store overskudd.. :-) og bra er det.. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Begynn med å investere i optikk som dekker teleområdet, ellers så kommer du nok til å bli skuffet. Man får med et 18-55mm objektiv når man kjøper 350d kitpakken, og dersom du bruker alle pengene dine på et nytt 18-50mm objektiv kommer du før eller senere til å rive deg i håret over at du ikke har et objektiv som dekker >55mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå