Gå til innhold

Hviket yrke for 1.000.000kr året?

play`ern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må nesten legge inn en ørliten protest mot de som mener det bare er å finne seg en jobb på en oljeplattform, for så å tjene en million eller mer. Jeg har meget god oversikt over mye i den bransjen, og selv om lønningene absolutt er gode -- spesielt sett i forhold til utdannelsen til en del -- så er de ikke så fantastiske at det gjør noe.

Det finnes rundt 10000 ansatte mennesker i Norge med bruttolønn på over én million kroner årlig. Enkelt forklart betyr dette at det ikke finnes enkle løsninger eller utveier, med mindre du er villig til å jobbe deg mot toppen og har de evnene som skal til, eller har en god idé og klarer å starte for deg selv (bedriftsetablering handler minst like mye om evner som ideer, jfr. microsoft), bør man ta sikte på noe annet først som sist.

Lenke til kommentar
Jeg må nesten legge inn en ørliten protest mot de som mener det bare er å finne seg en jobb på en oljeplattform, for så å tjene en million eller mer. Jeg har meget god oversikt over mye i den bransjen, og selv om lønningene absolutt er gode -- spesielt sett i forhold til utdannelsen til en del -- så er de ikke så fantastiske at det gjør noe.

Det finnes rundt 10000 ansatte mennesker i Norge med bruttolønn på over én million kroner årlig. Enkelt forklart betyr dette at det ikke finnes enkle løsninger eller utveier, med mindre du er villig til å jobbe deg mot toppen og har de evnene som skal til, eller har en god idé og klarer å starte for deg selv (bedriftsetablering handler minst like mye om evner som ideer, jfr. microsoft), bør man ta sikte på noe annet først som sist.

Med tillegg, kurslønn, dobbel overtid und so weiter blir det masse penger til slutt.

Faren min jobber på oljeplattform (riktignok med feit ansiennitet (?)), og vi har tre biler, to feriehus, båt og det meste vi trenger av materielle goder.

Lenke til kommentar

Med tillegg, kurslønn, dobbel overtid und so weiter blir det masse penger til slutt.

Faren min jobber på oljeplattform (riktignok med feit ansiennitet (?)), og vi har tre biler, to feriehus, båt og det meste vi trenger av materielle goder.

Vil dere adoptere meg?

Lenke til kommentar

Jeg ha hørt at Chip-designere er godt betalte mennesker. Jeg sikler litt på en slik jobb. Riktignok kommer utdannelsen opp i 100k eller no, men med de lønningene går det fort. Dessuten har man mulighet for å bli kjøpt opp av store og annerkejnte firmaer. Er visst mangel på slike folk nå.

Jeg tenker nå ikke på folk som designer prossorene til AMD, Intel og VIA, men mindre, som kalkulatorer, kjøleskap osv...

Lenke til kommentar

Nå aner jeg ikke hva slags stilling faren din innehar, potensialet for forholdsvis gode lønninger er absolutt tilstede dersom du har de rette forutsetningene. Men, det betyr ikke at det er veldig lett for alle og enhver å komme opp i slike posisjoner. Langvarig praktisk erfaring er generelt satt veldig stor pris på i oljebransjen, og her kommer potensialet for opprykk.

Om jeg skal kjøre samme argumentasjon som deg så er min kjære far sjefen til de som er sjefen til de som er sjefen til de som er sjefen (legg til noen ledd til her, jeg begynner å bli lei) til de som har jobber ute på oljeplattformer, så jeg vet faktisk et og annet om det jeg snakker om.

Thomasr, det er som du sikkert vet mange som tjener over millionen brutto, men som tar det ut på annen måte enn lønn.

Selvfølgelig er jeg klar over dette, og tok derfor en del forbehold i det forrige innlegget mitt -- det er jo vesentlig mer enn 10 000 personer i Norge med en reel inntekt på mer enn en million.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tror ikke mamma har helt roen på den regelen, men hun er direktør/regionbanksjef i Sparebank 1, så det du sier er ikke helt riktig.

En banksjef som ikke kan barneskole norsk ville jeg ikke ansatt :p

Nå er ikke du i den posisjonen der du kan ansette folk heller da. Takk Gud for det. Dessuten er direktør en høyere stilling enn banksjef, ergo: det kan hende at du har pengene i en bank styrt av ei som kan matte, økonomi og ledelse bedre enn norsk. :ohmy:

Lenke til kommentar
Nå er ikke du i den posisjonen der du kan ansette folk heller da. Takk Gud for det. Dessuten er direktør en høyere stilling enn banksjef, ergo: det kan hende at du har pengene i en bank styrt av ei som kan matte, økonomi og ledelse bedre enn norsk. :ohmy:

Ikke ta det personlig, white. Når man er bankdirektør, noe som jo er ganske høyt i gradene, bør man kunne norsk skikkelig. Det er et minstekrav, etter min mening. Han/hun må ta tunge beslutninger, skrive mange brev og være i kontakt med omverden på en seriøs måte. Når man ikke kan norsk blir helhetsinntrykket betydelig lavere og useriøst. Sorry, men jeg ville ikke ansatt en person i en så viktig stilling som ikke kan norsk basics. Og der tror jeg de aller aller fleste ledere og styremedlemmer er enige med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ikke ta det personlig, white. Når man er bankdirektør, noe som jo er ganske høyt i gradene, bør man kunne norsk skikkelig. Det er et minstekrav, etter min mening. Han/hun må ta tunge beslutninger, skrive mange brev og være i kontakt med omverden på en seriøs måte. Når man ikke kan norsk blir helhetsinntrykket betydelig lavere og useriøst. Sorry, men jeg ville ikke ansatt en person i en så viktig stilling som ikke kan norsk basics. Og der tror jeg de aller aller fleste ledere og styremedlemmer er enige med deg.

Nå vet jeg ikke hvordan mamma er på jobb, men jeg har inntrykk av at jeg mestrer norsk bedre enn henne. Hun sender ikke brev i det hele tatt, mail sender hun av og til. Jeg tror det er stillingene under henne, banksjef osv, som gjør mest av det der, uten at jeg vet sikkert. Hvorvidt man er dyslektiker eller ikke (snakker ikke om mamma nå, for det er ikke hun) så tror jeg styrer landet rundt driter i det, så lenge stillingen ikke innebærer mye skriving. Og som de fleste av oss vet handler administrative stillinger om evnen til å lede og delegere oppgaver.

Tar ingenting personlig, mamma kan norsk, jeg kan det bare bedre. Jeg er ikke et språklig geni, men er fortsatt bedre enn mange voksne i høye stillinger.

Jeg skal ikke begynne på hvor elendige mange ledere er i engelsk en gang. Har du sett BI-reklamene på tv? De hvor styrer/ledere fremstilles som avdankede. Det er faktisk ganske nær sannheten.

Sorry, men jeg ville ikke ansatt en person i en så viktig stilling som ikke kan norsk basics.

Hva med en journalist som er matte-inkompetent da? Eller redaktør for den saks skyld.

Og bare for å avskrive min mors antatt dårlige norskkunnskaper så gikk hun ut som èn av de to beste i klassen hennes på BI.

Det koker vel egentlig ned til at man ikke trenger å kunne alt for å sitte i en høy stilling, noe vi to er litt uenige om.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...