Boye Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det finnes et hav av dårlige CRT skjermer. Jevn fokus over hele skjermen kan være et seriøst stort problem hvis du går Trinitron/aperture grid. Husker jeg kjøpte en Viewsonic P95f 19" til 4500kr i desember 2002. Den var ved første øyekast veldig fin (det viste seg at jeg fikk P95f+, ikke akkurat en fordel der). Gode farger. Men den hadde fokusproblemer over hele skjermen, samt at den var dårlig skjermet. Jeg kunne f.eks. skru på en varmeovn ved gulvet under bordet, og observere flimring på skjermen. Skarpheten var såpass dårlig at 1280x1024 var knapt lesbart. En retur senere går jeg for Eizo T965 til 8500kr, 21". En helt annen verden, og samtidig muligheten til å justere fokus på ~9 punkter på skjermen via USB/Windows (sidene, senter). Skjermet var den også, ingen problemer å ha over varmeovnen på gulvet (det var som sagt desember) og heller ingen problemer å kjøre i dualhead sammen med en annen 19". Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det finnes da flere variabler enn etterslep når man kjøper en LCD skjerm. For å få topp farge og kontrastgjengivelse vil alltid etterslepet øke. For de som er villig til å gi slipp på dette er jo saken biff, men for de av oss som ønsker kvalitet hele veien er LCD fortsatt ikke der. At LCD produsentene i tillegg får lov til å selge "defekte" skjermer hjelper heller ikke. Jeg synes rett og slett det er mye grums omkring LCD skjermene. Støttes. Den eneste LCD-skjermen jeg seriøst vurderer er LaCie Photon Vision II 20". Men alt i alt frister det ikke: noe baklysproblemer ved kantene, ingen garanti mot sjenerende pikselfeil og slørete bilde i lavere oppløsninger enn 1600x1200. I tillegg er jeg usikker på etterslep, kanskje bra nok, kanskje ikke. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Har brukt CRT i 15 år, frem til i fjor.. da kjøpte jeg meg en ViewSonic LCD. Angrer mye på det. Hvorfor er LCD dårligere enn CRT til spilling? Mest fordi oppdaterings frekvensen ligger på 60-75hz. Det vil si at når man har Vsync på, kan man bare ha 60-75 fps, istede for CRT skjermer som klarer oppimot 160 hz @ 160 fps med Vsync på. Skrur man av Vsync, ja da blir bilde skurrete og bildene oppdaterer seg oppå hverandre. FPS blir ugjevn også da. Er du fornøyd med skurrebilde og Vsync av, eller 60-75 fps @ Vsync på, da velger man helt klart LCD. Om du er som meg, må skvise ut rundt 100-120 fps stabilt med Vsync på, da går du for CRT. Dessuten gir CRT mye bedre oppløsnings skalering kvalitet. Man kan bruke all de lavere oppløsningene (f.eks. 320x200) uten ekstra kvalitet tap. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Mykje skjer på 2 år (tråden er frå 2005), denne bumpen var litt unødvendig, tråden stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg