Gå til innhold

script med GNU/GPL lisens kan selges?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår det slik ja. Men merk deg disse to sitatene:

But if you release the modified version to the public in some way, the GPL requires you to make the modified source code available to the program's users, under the GPL.

Du mp mao. også release den modifiserte versjonen under GPL.

If I distribute GPL'd software for a fee, am I required to also make it available to the public without a charge?

No. However, if someone pays your fee and gets a copy, the GPL gives them the freedom to release it to the public, with or without a fee. For example, someone could pay your fee, and then put her copy on a web site for the general public.

Lenke til kommentar

vi tenkte å bruke scriptet i eksisterende hjemmesider som vi skreddersyr for våre kunder. Altså, hvis kunden ønsker en type portal på sin side så kan jeg bruke kode fra dette scriptet til å utvikle vår egen type portal.

Jeg har ikke noe imot å dele det modifiserte scriptet eller være redd for at kundene selger det videre.

Dette er lite trolig da våre kunder som regel ikke kan snurten om webdesign.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er moralsk ukorrekt. GPL-lisensiert eller ikke - det er en annes produkt. Dette er selvfølgelig i sammenheng med arbeidsmengden vedkommende har lagt i arbeidet du selger.

Hvis jeg setter sammen en webside til en kunde med hjelp av f.eks Mambo, er det umoralsk?

Når noe legger ut et produkt under GPL så vet de selv konsekvensene over hva de har gjort.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er moralsk ukorrekt. GPL-lisensiert eller ikke - det er en annes produkt. Dette er selvfølgelig i sammenheng med arbeidsmengden vedkommende har lagt i arbeidet du selger.

Hvis jeg setter sammen en webside til en kunde med hjelp av f.eks Mambo, er det umoralsk?

Når noe legger ut et produkt under GPL så vet de selv konsekvensene over hva de har gjort.

Vi snakker jo ikke om å ta betalt for en original Mambo, men å ta betalt for en modifisert utgave. For øvrig syns jeg det også er en smule umoralsk. Spesielt hvis modifikasjonene er minimale.

Lenke til kommentar

det er absolutt ikke noe umoralsk ved å selge modifisert gpl-lisensert programvare. så lenge kjøper har tilgang til kildekoden, så er alt som det skal være. det er heller ikke noe umoralsk ved å ta seg betalt for umodifisert gpl-lisensert produkt, så lenge kjøper får tilgang til kildekode. gpl-lisensen sikkrer retten din til å gjøre det.

modifiserte versjoner av free software bare øker verdien av orginalproduktet

Lenke til kommentar

Hvorfor er det umoralsk å gjøre dette?

Den som har lagt ut et produkt under GPL-lisens har jo ikke gjort dette på gøy. Det er ikke slik at alt som ikke er merket med noe annet, er GPL-lisensiert. Så med andre ord, opphavsmannen har gjort det med vilje og med viten.

Dessuten har GPL-lisensen flere ringvirkninger en at du kan selge det. For det første kan andre(kanskje bedre?) programmerere lese koden, og gjøre om feil eller legge til endringer for så å relansere det, samt bevare opprinnelig opphavsmann. Da får man ofte spredd produktet sitt, og man kan da ta betalt for support.

I bunn og grunn, eg kan selge en orginal vare, og opphavsmann får betalt for support. Vinn-vinn situasjon. :thumbup:

Lenke til kommentar
Med andre ord, det man tar seg betalt for er jobben som er gjort, ikke selve resultatet... Er i alle fall slik jeg har forstått GPL.

Poenget med lisensen er vel å beskytte GPL-lisensierte(?) produkter mot å blu utgitt med lukket kildekode, altså at koden skal forbli åpen - ikke at man ikke skal tjene penger på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...