Gå til innhold

Akam.no: Sene nyheter på akam

Anbefalte innlegg

Som bruker av akam hadde det vært interessant å få vite hvordan og når akam mottar pressemateriell ang. nyheter. Som i tilfelle med Canon's store "høstslipp" i går. Når sperrefristen var nådd dukket "alt" opp på dpreview, mens akam (og digit) slipper ut litt etter litt. Dette betyr at nyhetene er gamle og alt lest på andre nettsteder når de når akam's sider.

Er dette bevisst politikk, eller får akam pressemeldinger m.m. først på pressekonferansen, slik at nyhetene må skrives etter at de er presentert? Er manglende info om f.eks. nye Powershotkameraer samt Pentax nye DSLR kanskje et tegn på at akams redaktør alt har fått låne ett EOS 5D? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok en uttalt politikk fra akam.nos side.

Det har vært oppe tidligere, og begrunnelsen er den uregelmessige nyhetsflommen i digitalkameramarkedet. Det går lange stunder uten særlige bevegelser, så kommer det plutselig 30-50 produkter på få timer tidlig på høsten og tidlig på våren (gjerne ifbm. Photokina og PMA).

At man fordeler disse mengdene med informasjon i mindre doser gjør det lettere å få med seg alt, siden hver nyhetssak får litt tid på forsiden. Jeg synes det er en helt grei måte å gjøre det på.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg varierer litt hvordan jeg gjør dette, alt avhengig av stoffmengde, andre arbeidsoppgaver osv.

I dette tilfellet med Canon, så er nok saken den at Digit og Akam, og alle andre untatt dpreview får informasjonen når sperrefristen faller. Det betyr at vi er innestengt på en pressekonferanse, og først når den er slutt kan vi begynne å skrive artikler og publisere dem.

dpreview blir forfordelt, og ingen andre enn dpreview er særlig glade for det. Phil Askey som driver nettstedet pleier å ha mange produkter, og ikke minst Canonprodukter i flere uker før vi andre får vite noe som helst. De av dere som reagerte på at hans preview av 5D var bedre en akam sin har en forklaring her. Han fikk flere uker på seg, jeg fikk 15 minutter.

Denne gangen gjorde jeg det jeg kunne for at dere skulle ha nyhetene tidlig. Det nye objektivet 24-105mm, hadde vi ute flere dager før dpreview (og de aller fleste andre). 5D hadde vi ute 2 minutter etter sperrefristen, og alle skriverne i det sperrefristen utløp. Så vit at jeg jobber hardt for at dere skal få de heteste nyhetene så fort som mulig :-)

Jeg prøver å pushe Canon til å gi oss informasjon i forkant, men de er så redde for lekkasjer, sier de, at det er vanskelig å få til. Litt synd, for det gir oss et vanvittig arbeidspress når de på én dag lanserer 40 nye produkter.

I dag fikk dere 5 saker om nye Olympusprodukter det øyeblikket sperrefristen utløp.

Men av og til tar det litt mer tid.

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...