danielsn Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hvordan kan jeg få php-scriptet til å regne ut f.eks. 2+1? Resultatet skal kun være svaret (3). Lenke til kommentar
magikern Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) $t = 2+1; echo $t; eller enda enklere bare echo 2+1; hovedpoenget er at det blir beregnet som tall så lenge du ikke legger det inni enten double-quotes eller single-quotes... Endret 23. august 2005 av magikern Lenke til kommentar
???????? Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 hovedpoenget er at det blir beregnet som tall så lenge du ikke legger det inni enten double-quotes eller single-quotes... Skjønner hvorfor du antar det, men PHP vil fortsatt klare å beregene det. F.eks.: Både echo "1" + "2"; og echo '1' + '2'; Gir 3. Faktisk så er også alle variabler, også tall, som sendes via f.eks. $_GET en string. Du kan men andre ord ikke bruke is_num($_GET['tall']), men må bruke is_numeric(). Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Her har du et newbie script jeg laget for lenge siden da jeg var helt ny i PHP. Det er noe unødvendig kode der, men det er bare å fjerne litt og rydde opp i koden så den blir bedre og kortere. Jeg gidder ikke å gjøre det nå. kalkulator.php: <form action=regnut.php method=post> <input type=text name=tall1 size=5> <select size=1 class=dropdown name=type> <option name='+'>Pluss</option> <option name='-'>Minus</option> <option name='*'>Ganger</option> <option name='/'>Delt På</option> </select> <input type=text name=tall2 size=5> <input type=submit value='Regn Ut!'> regnut.php: <?php if($_POST['tall1'] == "" || $_POST['tall2'] == "") { echo "Du må skrive inn et tall i begge feltene!"; } else { if($_POST['type'] == "+") { echo "$tall1 + $tall2 = "; print $tall1 + $tall2."\n"; } if($_POST['type'] == "-") { echo "$tall1 - $tall2 = "; print $tall1 - $tall2."\n"; } if($_POST['type'] == "*") { echo "$tall1 * $tall2 = "; print $tall1 * $tall2."\n"; } if($_POST['type'] == "/") { echo "$tall1 / $tall2 = "; print $tall1 / $tall2."\n"; } } ?> Det er kanskje ikke kalkulator du spørte etter, men her har du det ihvertfall. Svaret på spørsmålet ditt blir vel: <?php echo "2 + 1 ="; // Denne linjen KUN hvis du vil at det skal stå 2 + 1 = 3 print 2 + 1."\n"; // Denne linjen viser svaret (i dette tilfellet 3) ?> Endret 23. august 2005 av YaNkEs Lenke til kommentar
PayZ Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 $t = 2+1;echo $t; eller enda enklere bare echo 2+1; det kan være greit å skrive: $t = (2+1); echo $t; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå