Jannis-15 Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Amund: hva er det egentlig som er for tregt på serveren deres? HD, Ram, CPU eller rett og slett linjen (som er på 100Mbit etter hva jeg vet..)? Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Jannis-15 skrev (2002-09-11 20:05):Amund: hva er det egentlig som er for tregt på serveren deres?HD, Ram, CPU eller rett og slett linjen (som er på 100Mbit etter hva jeg vet..)?Mvh, Jan Erik Hvis du leser tråden så ser du at det er SQL-serveren som er flaskehalsen.... Quote: kilogram sker:Eg er berre moderator, så eg veit ikkje så mykje om kva hardware som ligg bakom, men det er eit kjent faktum at det oppstår flaskehalsar i mySQL- system. Det er SVÆRT mange brukarar her, og når mange er på samstundes og postar, kan responsen frå mySQL-databasen vera svært treig. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 "Hvis du leser tråden så ser du at det er SQL-serveren som er flaskehalsen...." jaha, og hva er så det? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 "Det er det samme hvor mye data du har som skal gjennom når flasketuten er dårlig" =dårlig SQL server Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 her Jesus...man er vel på et dataforum...hva gjør man da, jo man bruker søk Lenke til kommentar
smetho Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Er det selve maskinvaren i serveren som er flaskehalsen, eller tabellene (er de normalisert/optimalisert på andre måter), eller er hvordan SQL-setningene er skrevet (blir det brukt mye join f.eks (som er treeeeigt i store databaser))? REDIGERT: skriveleif er på ferde igjen... [ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-09-11 21:47 ] Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 kan være at databasen sliter pga størrelse og antall connections, er ikke alle databaser som skalerer bra nok... Er ikke bare hw.no som sliter da.. på forumet til hardocp fjerna de noen populære kategorier fordi det brukte for mye ressursjer! Bruker dere mysql? har hørt at postgresql kanskje skalerer bedre... jaja... litt interessant å vite hva dere har tenkt å gjøre med det, er jo endel som driver med web-stash fra serversida som bruker forumet :smile: Lenke til kommentar
zup Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Slett alle poster som er 3mnd gammel, eller flytt de over på en back up. Lag så priotitering på de postene som er under 24 timer gammel. Burde løsne litt på farten :smile: Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 I kveld er det iallfall helt håpløst hos meg! Kan jo være noe med ADSL-forbindelsen min, men da burde jo alle sider gå tregt! 3 minutter brukte jeg på å få fram siste meldinger! Gud forby om jeg skulle prøve å skrive et innlegg... Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: smetho skrev (2002-09-11 21:46):Er det selve maskinvaren i serveren som er flaskehalsen, eller tabellene (er de normalisert/optimalisert på andre måter), eller er hvordan SQL-setningene er skrevet (blir det brukt mye join f.eks (som er treeeeigt i store databaser))? Var det Amund som sa at det er 2 MP1200-CPUer i den serveren? Ikkje veit eg. Om du vil sjekke korleis forumet er bygd opp, sjå phpBB.com, sidan det er dei som har laga forumet. Amund har ikkje så mange modifikasjonar på det, trur eg, så det skal vere omtrent som det som du finn på deira sider. mvh., Vegard, moderator Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Nå blir eg galen. Hva f*** skiver jeg nynorsk noen venligst få fart på dette forumet. Det går snart rundt for meg. HJELP Det er jo bare posetivt hvis det skyldes stor trafikk, men det varer ikke lenge hvis alle må vente i 1-5 min på hver side. Lenke til kommentar
amund Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Det er rett og slett for mange samtidige brukere som lager problemer for serveren vår. Når vi har veldig mange samtidige brukere betyr det også veldig mange databaseoppslag. Litt data fra mySQL: Code: Uptime: 252817 Threads: 33 Questions: 125070979 Slow queries: 2157 Opens: 13490979 Flush tables: 1 Open tables: 64 Queries per second avg: 494.710 Spesielt den siste er litt interessant. Serveren vår kjører altså nesten 500 spørringer mot databasen hvert sekund. Og det er i gjennomsnitt. Tidvis kjører den sannsynligvis minst det dobbelte... Serveren er en Dual MP 1200, men det holder tydeligvis ikke. Den skal oppgraderes til 1800 MHz ved anledning, men jeg tror vi har langt mer å hente på å gå over til et bedre forum. Problemet er at phpBB2 visstnok skal kreve enda mer serverressurser. Har derfor veldig lite lyst til å oppgradere til denne. Om vi skal gå for en annen løsning vil det kreve masse programmering for å videreføre dagens tråder og brukerinformasjon. Mvh, Amund Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Amund, les denne tråden på vbulletin.com Så å konvertere fra phpBB til burde gå greit :smile: Den tråden gjelder riktignok phpBB -> vBulletin, men de har nok fra phpBB 1.3(?) -> vBulletin også :smile: Om konverteringa viser seg å ikke gå greit :smile: Steng dettte forumet for nye poster og sett opp et nytt forum basert på vBulletin (ja jeg digger vBulletin :smile:) så får heller vi brukere registrere oss på nytt. Sist gang Hardware Norge skifta fra delphi til dette gikk det jo ganske greit, er endel flere brukere nå, men noe må gjøres. Å stadig vekk har <1kB/s mot forumet er ********* (<-- sett inn stygge ord) plagsomt :wink: edit: se også her [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-09-12 14:45 ] Lenke til kommentar
whoi Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Hadde vært kjekt hvis det var mulig å fikse litt på hastigheten på forumet, for vanligvis så tar det rundt 3-8 minutter å åpne en post i forumet. Og det er rimelig lang tid synes nå jeg. Virker som det blir værre og værre for hver uke som går. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Blurpy: Ehh.. ja, det virker som om de er klar over saken. Men det er ikke noe de kan knipse med fingrene for å ordne opp i. Vi får bare smøre oss med tålmodighet og håpe det beste. Tror nok de ansvarlige oxo har lyst på et forum som faktisk fungerer... Lenke til kommentar
Converse Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 er d noen som hvet om de har tenkt å gjøre noe med det eller? eventuelt når Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Jeg har observert at spesiellt søkefunksjonen tar fryktelig laaang tid. Ellers er hele forumet veldig tregt! Har Telenor 704/128 så det er ikke linja mi i hvertfall! Hmm... Hva er resten av serveren da? Hva med HDD'ene og RAM osv.. ? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 edit: feil [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-09-12 16:04 ] Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 jeg trodde dette forumet lå på en offentlig server? dual 1200 er jo elendig jo, dere må oppgradere til noe større, få alle de som reklamerer på hw.no til å sponse dere med noe kjappere, jeg kjøper aldri noe uten å konferer meg med forumet, og hvis forumet ikke virker så blir det ikke noe kjøp. Så LØØØP OG KJØØØØP(noe raskere that is) Lenke til kommentar
tfheen Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Problemet har vært en treg reklameserver, flaskehalsen der er nå fikset og såvidt jeg kan se går ting bedre nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå