Gå til innhold

tregt forum..


Anbefalte innlegg

Dette har sikkert vert nevnt tidligere, men jeg har problemer med treghet på forumet og tildels sidene til HW.no

 

Er det noen andre som opplever dette? Jeg har bredbånd fra nextgentel men når jeg surfer i forumet her, kan det gå alt fra 1. sekund til 1.minutt! å loade en side.

 

Er det linjene/serverene til HW.no som er blitt flaskehalsen, eller ligger problemet andre steder?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har inntrykk av det er spesielt når det lastes fra databasen.

 

nå har jeg ingen teknisk innsikt i hvordan denslags skrammel ( :razz: ) funker, men jeg vil tippe at i bunn og grunn har man ei databasefil, kanskje kryptert, men samma skiten uansett:

Code:


topic=46079
forum=60
ID=1
text={ blablabla }

topic=46079
forum=60
ID=2
text={ jahameisann }

topic=45977
forum=25
ID=1
text={ kopp i krystall er noe drit!!!! for jeg har kopp i porselen!!! }

topic=46079
forum=60
ID=3
text={ quote litt }

 

siden ID3 kom etter topic=45977 så må databaseprogrammet finne denne, og søke databasen etter ytterligere oppfølgere.

 

-men som sagt: jeg gjetter i fuglekassa! :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2002-08-09 17:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 21:17, Spaz skrev:

Det er nok Hardware.no som blir overbelastet av all trafikken. Veldig populær side vet du


 

Ja, ser ut til at HW.no har hatt en god økning i brukere den siste tiden..

 

 

sjanten: Ble mye å quot'e det der.. Skjønner tilnærmet ingenting av det, men det ser jo fint ut da :grin:

 

Har ikke noe særlig greie på database.. Men jeg har bare hatt dette problemet den siste mnd. sånn ca.

Så dersom det ikke er gjordt noen endringer i hardware/software den siste tiden, er det nok kanskje brukermassen som er blitt "for" stor..

 

Noen fra Hardware.no som kan gi et svar på dette? ..klager ikke, bare lurer :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


cd32 skrev (2002-08-08 21:43):

Noen fra Hardware.no som kan gi et svar på dette? ..klager ikke, bare lurer :smile:


 

Eg er berre moderator, så eg veit ikkje så mykje om kva hardware som ligg bakom, men det er eit kjent faktum at det oppstår flaskehalsar i mySQL-system. Det er SVÆRT mange brukarar her, og når mange er på samstundes og postar, kan responsen frå mySQL-databasen vera svært treig.

 

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Jeg har også gjort enkelte observasjoner rundt dette, og har vel kommet frem til at tidspunktet på døgnet ikke spiller noen rolle. Noen ganger kan jeg sitte på midt om natten på en helt normal hverdag og ting går som sirup i noen minutter, men plutselig så "løsner" det og alt går greit igjen.

 

Det plager meg ikke, men jeg har da lagt merke til det. Kanskje det kan ha noe med trafikken generelt på samme serveren?

 

[edit:skrivefeil]

 

[ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-08-10 06:52 ]

Lenke til kommentar

Dan Hansen skrev (2002-08-09 07:14):

Det plager meg ikke, men jeg har da lagt merke til det. Kanskje det kan ha noe med trafikken generelt på samme serveren?

 

I juli lå vi i snitt på ca. 130.000 sidevisninger per døgn bare i forumet. Det betyr forholdsvis mange sidevisninger per minutt, og da spesielt på de mest trafikerte tidene av døgnet.

 

Dagens forum-server kjører også noen andre tjenester for nettverket, men vi har planer om å flytte disse vekk fra forum-serveren for å oppnå bedre ytelse.

 

Mvh,

Amund

 

[ endret av amund den 2002-08-09 16:17 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


smetho skrev (2002-09-10 21:55):

Brukte akkurat like under 8 minutter å laste Siste meldinger-siden. Dette er på en 704 adsl-linje. Syns nesten det er litt for drøyt....


 

Ja, vi er veldig enig i at dette er for drøyt. Problemet vårt i øyeblikket ser ut til at vi ikke har nok serverressurser (eller utnytter dem 100% optimalt om du vil).

 

Har gjort noen forsøk på å omdirigere en del last vekk fra forum-serveren tidligere idag, men dette gav utålelig mye last på en annen server.

 

Jobber altså med saken :smile: Inntil videre er et sterkt tips å bruke sidene litt utenom de "hotteste" tidene (som ifølge statistikken er kl. 12.00-24.00) på døgnet.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Quote:


amund skrev (2002-09-10 22:54):

Inntil videre er et sterkt tips å bruke sidene litt utenom de "hotteste" tidene (som ifølge statistikken er kl. 12.00-24.00) på døgnet.


Noe som i teorien vil si at alle skolelever og alle med jobb må sitte på natta å surfe :razz:

 

Huf...håper dere får fikset problemet...

 

 

Eller kanskje vi skulle lage en innsammlingsting slik OK.no gjorde og kjøpe en server slik at ytelsen blir bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...