cd32 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Dette har sikkert vert nevnt tidligere, men jeg har problemer med treghet på forumet og tildels sidene til HW.no Er det noen andre som opplever dette? Jeg har bredbånd fra nextgentel men når jeg surfer i forumet her, kan det gå alt fra 1. sekund til 1.minutt! å loade en side. Er det linjene/serverene til HW.no som er blitt flaskehalsen, eller ligger problemet andre steder?.. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Det er nok Hardware.no som blir overbelastet av all trafikken. Veldig populær side vet du Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 har inntrykk av det er spesielt når det lastes fra databasen. nå har jeg ingen teknisk innsikt i hvordan denslags skrammel ( :razz: ) funker, men jeg vil tippe at i bunn og grunn har man ei databasefil, kanskje kryptert, men samma skiten uansett: Code: topic=46079forum=60ID=1text={ blablabla }topic=46079forum=60ID=2text={ jahameisann }topic=45977forum=25ID=1text={ kopp i krystall er noe drit!!!! for jeg har kopp i porselen!!! }topic=46079forum=60ID=3text={ quote litt } siden ID3 kom etter topic=45977 så må databaseprogrammet finne denne, og søke databasen etter ytterligere oppfølgere. -men som sagt: jeg gjetter i fuglekassa! [ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2002-08-09 17:22 ] Lenke til kommentar
cd32 Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 21:17, Spaz skrev:Det er nok Hardware.no som blir overbelastet av all trafikken. Veldig populær side vet du Ja, ser ut til at HW.no har hatt en god økning i brukere den siste tiden.. sjanten: Ble mye å quot'e det der.. Skjønner tilnærmet ingenting av det, men det ser jo fint ut da Har ikke noe særlig greie på database.. Men jeg har bare hatt dette problemet den siste mnd. sånn ca. Så dersom det ikke er gjordt noen endringer i hardware/software den siste tiden, er det nok kanskje brukermassen som er blitt "for" stor.. Noen fra Hardware.no som kan gi et svar på dette? ..klager ikke, bare lurer :smile: Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: cd32 skrev (2002-08-08 21:43):Noen fra Hardware.no som kan gi et svar på dette? ..klager ikke, bare lurer :smile: Eg er berre moderator, så eg veit ikkje så mykje om kva hardware som ligg bakom, men det er eit kjent faktum at det oppstår flaskehalsar i mySQL-system. Det er SVÆRT mange brukarar her, og når mange er på samstundes og postar, kan responsen frå mySQL-databasen vera svært treig. mvh., Vegard Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Jeg har også gjort enkelte observasjoner rundt dette, og har vel kommet frem til at tidspunktet på døgnet ikke spiller noen rolle. Noen ganger kan jeg sitte på midt om natten på en helt normal hverdag og ting går som sirup i noen minutter, men plutselig så "løsner" det og alt går greit igjen. Det plager meg ikke, men jeg har da lagt merke til det. Kanskje det kan ha noe med trafikken generelt på samme serveren? [edit:skrivefeil] [ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-08-10 06:52 ] Lenke til kommentar
amund Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Dan Hansen skrev (2002-08-09 07:14): Det plager meg ikke, men jeg har da lagt merke til det. Kanskje det kan ha noe med trafikken generelt på samme serveren? I juli lå vi i snitt på ca. 130.000 sidevisninger per døgn bare i forumet. Det betyr forholdsvis mange sidevisninger per minutt, og da spesielt på de mest trafikerte tidene av døgnet. Dagens forum-server kjører også noen andre tjenester for nettverket, men vi har planer om å flytte disse vekk fra forum-serveren for å oppnå bedre ytelse. Mvh, Amund [ endret av amund den 2002-08-09 16:17 ] Lenke til kommentar
Zink Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Sjekk nede på statuslinja - om det er zite.nu.html som hemmer lasting av sidene. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Brukte akkurat like under 8 minutter å laste Siste meldinger-siden. Dette er på en 704 adsl-linje. Syns nesten det er litt for drøyt.... Lenke til kommentar
amund Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: smetho skrev (2002-09-10 21:55):Brukte akkurat like under 8 minutter å laste Siste meldinger-siden. Dette er på en 704 adsl-linje. Syns nesten det er litt for drøyt.... Ja, vi er veldig enig i at dette er for drøyt. Problemet vårt i øyeblikket ser ut til at vi ikke har nok serverressurser (eller utnytter dem 100% optimalt om du vil). Har gjort noen forsøk på å omdirigere en del last vekk fra forum-serveren tidligere idag, men dette gav utålelig mye last på en annen server. Jobber altså med saken :smile: Inntil videre er et sterkt tips å bruke sidene litt utenom de "hotteste" tidene (som ifølge statistikken er kl. 12.00-24.00) på døgnet. Mvh, Amund Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Åkei da er det bare en time igjen til vi kan surfe på forumet jippiii? :sad: Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 tenkt på å bruke noe sånt som: http://www.pipeboost.com/ eller? tror det finnes noen for php også eller hva med å cache de mest besøkte forumsidene? tror noe sånt opplegg kanskje kunne hjelpe dere.. :smile: Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 *kremt* Jo det går "litt" tregt her om dagen, ja. Av og til må jeg bare gi opp å komme inn på enkelte sider i forumet....... Sliter med ISDN i tillegg også da *sukk* Akkurat nå går det ikke så værst her :smile: [ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-09-10 23:14 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: amund skrev (2002-09-10 22:54):Inntil videre er et sterkt tips å bruke sidene litt utenom de "hotteste" tidene (som ifølge statistikken er kl. 12.00-24.00) på døgnet. Noe som i teorien vil si at alle skolelever og alle med jobb må sitte på natta å surfe :razz: Huf...håper dere får fikset problemet... Eller kanskje vi skulle lage en innsammlingsting slik OK.no gjorde og kjøpe en server slik at ytelsen blir bedre... Lenke til kommentar
amund Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: blackbrrd skrev (2002-09-10 23:03):tenkt på å bruke noe sånt som: http://www.pipeboost.com/eller? tror det finnes noen for php også eller hva med å cache de mest besøkte forumsidene? Siden vi kjører Apache er det i tilfelle Zend's PHP accelerator som er tingen. Har ikke fått testet denne enda. Mvh, Amund Lenke til kommentar
ponke Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Er deres database slik at dere må gjennom alle poster for å finne de med rett diskusjons-identifikasjonsnummer og post-identifikasjonsnummer (*ler*). For det er ihvertfall tregt.. ;P Eller hvordan gjør dere det? Lenke til kommentar
rLnd Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 For øyeblikket gikk det meget fort her nå. Det spretter opp! Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Det må være for at alle tilfeldigvis er på do eller noe nå! Har merket at forumet har vært sirup i det siste. Dette er utrolig irriterende, men jeg forstår problemet til hw.no også. Det er tross alt svært mange brukere på forumet nå. Men... sort it out... Lenke til kommentar
rLnd Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Nei det har vært sånn nesten hele dagen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå