Dj Charlie Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Sitter og titter litt på noen prosessorer ettersom jeg skal kjøpe meg en ny snart. Har ikke bestemt meg for hvilket hovedkort enda, men det som er sikkert er at det blir 955x chipset og Socket 775. Har forstått det slik at jeg da står fritt for å velge hvilken 775 cpu jeg vil? Så spørsmålet blir da: Har hørt mye positivt om Dual-Core og funderer på å kjøpe meg en sånn, men jeg synes de kan virke trege… og da mener jeg Hz. (tar jeg helt feil?) F.eks: Intel Pentium D 830 3.0GHz (er ikke 3GHz litt lite i dag) Er det da bedre å kjøpe Intel Pentium 4 660 3.6GHz (prisen er den samme) Jeg sitter nå med en P4 2,6GHz og når jeg skal kjøpe nytt hadde jeg egentlig ønsket meg noe merkbart bedre. 400MHz er jo ikke mye, med tanke på hva jeg må betale for de Hz’ene. Så egentlig for meg en økning med minst 1GHz (til 3,6- 3,8GHz), men det har kanskje ikke så mye å si? Endret 23. august 2005 av Dj Charlie Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Det er alt avhengig av hva du skal bruke dataen din til. Skal du bruke programmer som støtter dual-core, så vil en Pentium D 830 yte bedre enn en 660 feks. (Som regel). Dersom du ikke skal bruke den til det, men bare til "vanlig" databruk, så vil en 660 være bedre. Jeg selv ser ikke på dual-core som en nødvendighet nå. 660 har også HT, som hjelper litt fleretrådsprogrammer. Ja du kan velge fritt fra alle prosessorer som er LGA775. Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Så om jeg kjøper en Pentium 4 3,6GHz, kan jeg senere oppgradere til en Pentium D (f.eks. 3,6--> 4,0GHz) ved en senere anledning? Har tenkt på disse hovedkortene Liten sammenligning mellom Intel og Asus fra prisguiden Endret 23. august 2005 av Dj Charlie Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Ser du har DDR1 RAM brikker, så da må du kjøpe ny RAM også. Siden du har 2 stk 1024MB brikker blir vel det litt dumt...? AGP skjermkort også... Eller skal du bygge en helt ny PC? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Er du Intel fan og det er det eneste du vil kjøpe? Jeg er ikke fan av noe som helst jeg. Men spiller du for det meste spill, så er det ingen hemmelighet at AMD Athlon64 er raskest til spill. En annen mulighet er at du kjøper deg en slik socket 478 til 479 konverter og kjøper deg en Pentium-M prosessor og overklokker denne. Da får du spill ytelse som er like bra eller bedre enn AMD. Men socket 775 og Pentium4 Prescott burde du ikke kjøpe. Hverken singel core eller dual core versonene. Endret 23. august 2005 av Betroz Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Spiller du mest, så ikke kjøp dual core uansett. Å kjøpe noe som holder til fremtidens spill er tåpelig fordi utviklingen går så fort at det folk tror i dag kan kanskje ikke stemme i morra. Sjefen i Valve som lager Half Life 2 og CS har sagt rett ut at singel core vil være best leeenge enda fordi det er ofte komplisert å kode for dual core. Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Glemte kanskje å si det, men JA! jeg holder på å bygge ny pc... Skal ha alt nytt av komponenter, men nå er spørsmålet om CPU. Jeg spiller noe, men bygger ikke pc for spill. Jeg jobber mest med DAK (AutoCAD) og musikkprogrammer. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Jeg spiller noe, men bygger ikke pc for spill.Jeg jobber mest med DAK (AutoCAD) og musikkprogrammer. Da burde du velge Pentium D - altså dual core. Husk kjøp god kjøling da. Boxed saken bråker på full hastighet. Hva med ThermalRight XP-90C eller XP120 hvis de passer til det hovedkortet du velger. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Jepp en D820 til 2250 kr er ikke dumt. Kan nevne i samme slengen at disse ytelsesforskjellene i spill er tildels sterkt overdrevet. Har testet dette selv på spillere og ingen klarte å skille amd og intel i blindtest :-) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Jepp en D820 til 2250 kr er ikke dumt.Kan nevne i samme slengen at disse ytelsesforskjellene i spill er tildels sterkt overdrevet. Har testet dette selv på spillere og ingen klarte å skille amd og intel i blindtest :-) Enig, men det kommer an på hvilket skjermkort du har også. 7800GTX krever rask CPU for å bli utnyttet til max. Dvs at en Pentium4 3.0 Ghz vil henge etter og skjermkortet må 'vente'. Det betyr ikke at spill går dårlig, men med en slik CPU så kan du da klare deg med ett Geforce 6800GT kort for å si det sånn! Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Kan nevne i samme slengen at disse ytelsesforskjellene i spill er tildels sterkt overdrevet. Har testet dette selv på spillere og ingen klarte å skille amd og intel i blindtest :-) Mener jeg har lest dette tidligere her på forumet (tror det var du som skrev dette) og det har jeg en stor tro på. Men et lite spørsmål: En pentium D830 3,0GHz, er den like rask som en Pentium 4 3,0GHz eller raskere i spill? Edit: Tror jeg kommer til å kjøpe den nye ATI skjermkorte (520??) Endret 23. august 2005 av Dj Charlie Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Spiller du mest, så ikke kjøp dual core uansett. Å kjøpe noe som holder til fremtidens spill er tåpelig fordi utviklingen går så fort at det folk tror i dag kan kanskje ikke stemme i morra.Sjefen i Valve som lager Half Life 2 og CS har sagt rett ut at singel core vil være best leeenge enda fordi det er ofte komplisert å kode for dual core. Snakker vi så langt inn i fremtiden her? Fotball Manager 2006 vil så langt jeg vet ha støtte for Dual Core. Og Duel Core er i ferd med å bli "dagligdags" og prisene levelige. Hva sjefen i Valve mener om dette blir irrelevant, han må vel uansett rette seg etter markedet? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) ATI sin kommende R520 som sannsynligvis vil være raskere enn 7800GTX, vil ikke kreve noe mindre CPU for å si det sånn. Trodde du ikke skulle spille noe særlig jeg...skal du med så raskt kort da. Endret 23. august 2005 av Betroz Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Men et lite spørsmål:En pentium D830 3,0GHz, er den like rask som en Pentium 4 3,0GHz eller raskere i spill? Det vil jeg tro den er, dog har jeg ikke testet dette . Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Trodde du ikke skulle spille noe særlig jeg...skal du med så raskt kort da. Finnes vell ingen lover for hva man skal ha av skjermkort og jeg ønsker ingen redusert grafikk selv om jeg bare spiller av og til. Dessuten får jeg vell gleden av et raskt skjermkort når det gjelder DAK. Hadde et "Matrox Parhelia", men byttet til "Radeon X850XT PE" og merket stor forskjel på 3D applikasjoner i DAK. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) ATI sin kommende R520 som sannsynligvis vil være raskere enn 7800GTX, vil ikke kreve noe mindre CPU for å si det sånn. Trodde du ikke skulle spille noe særlig jeg...skal du med så raskt kort da. Jeg spiller heller ikke mye, men kjøpte likevel 7800GTX..... er jo greit å ha når man først SKAL spille. Men igjen, vurderinger man må ta hvis man har budsjett å følge..... Tror nok at Dual Core er i den tidlige fase, og derfor vil man nok ikke få helt den store ytelsesøkningen. Men når først programvaren blir optimalisert for dual core, så har jeg stor tro på dette. Men regner nok med å bytte ut CPU min om ett år ca, hvis ikke programvaren faktisk får utnyttet all kraften til en "tråd" slik at man egentlig har en 6,4 Ghz cpu, for da snakker vi jo greie hastigheter en stund til. Er vel i den retningen man går, siden både Intel og AMD ser ut til å stoppe rundt 4 Ghz for Intel og AMD på ca 3 Ghz (de har vel ikke nådd sin topp enda) Andre faktorer som minne hastighet og busshastighet vil jo også ha mye å si. Ser at noen tester Corsair har utført, vil en økning i frontsidebus gi gode ytelsesøkninger. Så ren Ghz kraft spiller vel en mindre rolle fremover.... Endret 23. august 2005 av myhken2 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Edit: Tror jeg kommer til å kjøpe den nye ATI skjermkorte (520??) Det er lenge til du skal ha PC'en altså! Hvis du vurderer en Pentium D 830 ville jeg heller sett på en Athlon 64 X2 3800+. Den yter bedre i omtrent samme prisklasse, både i spill og i DAK. Windows er støtter dual-core, og progammene kjører mye mer effektivt, særlig når du har ting i bakgrunnen mens du jobber. Tviler på at R520 (når det kommer i oktober, hvis ATi klarer å holde det de lover) bil så mye raskere enn 7800GTX. Programmer som AutoCAD bruker vel fremdeles OpenGL? Der er også tradisjonelt nVidia bedre enn ATi Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Hmmm! Blir ikke akkurat mindre forvirra... Hvor store cpu’er støtter de hovedkortene jeg har satt opp? med tanke på oppgradering siden. Ser kanskje for meg en slik løsning: Kjøper en Intel Pentium 4 660 3.6GHz nå og oppgraderer til Intel Pentium D 3.8/ 4.0GHz når den” kommer om 1år” Endret 23. august 2005 av Dj Charlie Lenke til kommentar
mar Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Ser kanskje for meg en slik løsning:Kjøper en Intel Pentium 4 660 3.6GHz nå og oppgraderer til Intel Pentium D 3.8/ 4.0GHz når den” kommer om 1år” Ikke for å skuffe deg, men Pentium D 3.8-4.0 GHz blir det nok aldri noe av. Vet jo aldri, men jeg tviler sterkt. Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Ser kanskje for meg en slik løsning:Kjøper en Intel Pentium 4 660 3.6GHz nå og oppgraderer til Intel Pentium D 3.8/ 4.0GHz når den” kommer om 1år” Ikke for å skuffe deg, men Pentium D 3.8-4.0 GHz blir det nok aldri noe av. Vet jo aldri, men jeg tviler sterkt. Men hvorfor tør jeg spøre? Er ikke dette fremtiden da? Om det er tilfelle, kommer jeg nok aldri til å kjøpe en Dual-Core. Da kan jeg jo kanskje smelle til med en Intel Pentium 4 670 3.8GHz med det samme? Endret 23. august 2005 av Dj Charlie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå