HKRoed Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Hei! Jakter nå på en CD-rom til en stygg gammel laptop. Titter på div webshopper (Komplett, MPX osv) men finner ingen som selger dette. Hva er egentlig betegnelsen på disse CD-rommene??? PS: Den bør ikke være ny. Noen som har noe til overs???? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Om maskina støtter standard drev til bærbare, eller du har adapter slik at den kan bruke standard bærbar cdrom, finner du mye på britiske www.linitx.com, og de er ikke avskrekkende dyre heller selv etter at porto og toll er lagt på. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Så det er ikke en standard her? Som feks 3,5 IDE? Og er det ikke en webshop her i norge som selger dette? Lenke til kommentar
TrashMaster Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 ehhh... 3,5". Med mindre du springer rundt på et stooort kabinett så NEI Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Ja, jeg mente om det finnes en std til laptopper slik som 3,5" til stasjonære. Men utifra hva du skriver, så er det altså ikke det. Jeg skal sjekke hva slags laptop det er snakk om her, så får jeg sjekke om jeg finner noe brukt kanskje.... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 det er en standard for bærbare ja, som nevnt i mitt forrige innlegg: maskina støtter standard drev til bærbare men greia er at ikke alle bærbare, spesielt ikke eldre, bruker denne standarden. en standard bærbar CD-ROM ser slik ut: Enkelte bærbare har adapterrammer som gjør at standard-CD-rom'er passer inn i kabinettet. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hei!Jakter nå på en CD-rom til en stygg gammel laptop. Titter på div webshopper (Komplett, MPX osv) men finner ingen som selger dette. Hva er egentlig betegnelsen på disse CD-rommene??? PS: Den bør ikke være ny. Noen som har noe til overs???? Netshop selger det. Se etter slimline på netshop. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Her er en fra komplett.no, riktignok en dvd brenner... Uansett, ebay.com er vel en plass det er mulig å finne en billig cd-rom. Det er vel neppe noe stort marked for cd-rom lengre. Endret 23. august 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Netshop selger det. Se etter slimline på netshop. http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4470 Lenke til kommentar
qwert Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Som andre har sagt kan det være problemer med monteringsbraketter og slikt for å få dem til å passe kabinettet, selv om stasjonen i seg selv er 'standard'. Dette kommer man ofte rundt ved å kannibalisere den eksisterende stasjonen for skruer og annet rask. Videre kan det hende at frontplaten ikke passer i kabinettet, og at ejectknappen ikke liner opp riktig selv om man bruker fronten fra den gamle enheten, men løse ut stasjonen kan man alltids gjøre via software. Til sist har ikke alle bærbare begge IDE-kanalene aktivert, og mange spillere virker kun i en innstilling, slave eller master. Noen selger forskjellige konfigurasjoner under forskjellige varenummer (kjøp riktig), mens andre kan flashes om/modifiseres (med offisielle eller uoffisielle verktøy) til å passe rett konfigurasjon. De har i 99% av tilfellene ingen jumpere. Det skal dessverre ikke være helt enkelt å bytte ut den optiske enheten på en laptop. Dette er det billigste alternativet jeg fant her til lands (combo CDRW/DVD er ikke mye dyrere), men jeg ville nok, som andre har sagt, sjekket ebay eller utlandet hvis det er en gammel maskin du ikke vil legge alt for mye penger i. Ellers får man jo tak i eksterne slimline, så om den er ny nok til å ha USB2 (evt. med et CardBus kontrollerkort) er nok ikke LiteOn SOSW-852SX til 822,- et dumt valg. Dette er ganske billig, sparer en del bry, og den kan jo brukes til andre ting også. Endret 23. august 2005 av qwert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå