Gå til innhold

Nokre erfaringer med Canon S70...

Anbefalte innlegg

Eg vurderte lenge om eg skulle gå for digital speilrefleks eller kompaktkamera.

Punkt eg vurderte var:

Begrensa vidvinkel på kompaktkamera

Begrensa lysstyrke på kompaktkamera

Støy ved høgare ISO-verdiar

Kreative muligheter/ innstillinger

Mulighet for RAW-format

Vekt/transportabilitet

Kompleksitet

Pris

Eg ville ha i pose og sekk, naturligvis.

Eg endte opp med kompaktkamera, foreløpig, mykje med tanke på min bedre halvdel, som gjerne ville ha et enkelt feriekamera. Et speilrefleks er jo litt dillete å drakse på.

Valget av Kompaktkamera endte på S70, då dette gir 28mm vidvinkel, mulighet for RAW-format og mange manuelle innstilllinger.

Etter to månader og like mange tusen bilder, er dette dei vesentligste erfaringane:

-Kameraet (S70) er generelt et veldig bra kamera, med mange muligheter. Det tar generelt veldig gode bilder.

-Kompaktkamera er dritt til å ta bilder av leikande barn. I allefall så lenge belysninga ikkje er topp. Utløyserforsinkelse, lav lysstyrke på objektiv og puslete blitz er hovedankepunkt. At ISO 200 gir synlig støy, og ISO 400 gir fæl støy hjelper ikkje.

-Et lommestativ er uvurderlig om belysninga ikkje er topp.(Om det du skal ta bilde av er relativt rolig) Å bruke 2 sekunder forsinkelse er en god ide,då lukkertida ofte er for lang til å ta skarpe bilder om lyset er svakt.

-Eg er veldig glad for at eg kjøpte kamera med vidvinkel.

~100mm tele er altfor ofte for lite. (Heldigvis er 7megapixler nok til å forstørre deler av bildet opp.)

-Foto med lang lukkertid i godt lys er umulig, då en ikkje kan stille ned blenderåpningen nok.

-Ikkje kjøp mindre enn 2Gb minnekort om du er glad i å ta bilder. (Eg kjøpte dette, og måtte likevel tømme kortet hos en fotograf i løpet av ferien. Han brant bildene på CD, slik at eg kunne slette kortet igjen.)

Samla sett så angrar eg ikkje, men eg ser at eg kjem til å supplere med et speilrefleks. Det er altfor mange bilder eg vil ta, som ikkje går an med et kompaktkamera.

Håpar nokon finn dette nyttig.

Mvh, Erlend

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...