Skandinav Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Som sagt, hovedkortet har tatt kvelden, men det er en annen historie. Saken er at jeg har 2 st WD 80 Gb og en Seagate B 160 Gb. WD-diskene er satt i RAID portene, men kjøres ikke i RAID. Begge diskene er synlige som RAID disker. Seagate'n er en S-ATA, også denne synlig som RAID disk. Nytt hovedkort med WD Raptor er kjøpt inn. Spørsmålet er da hvordan jeg får tilgang til all data på de andre diskene uten å gjøre feil. Jeg vil nødig gjøre feil da diskene bærer på timesvis med DV-film som er uerstattelig. Er det bare å innstallere RAID ved nyinnstaleringen av Windows, å så plugge i diskene? Slik jeg husker det så er det å skape en RAID array det samme som å slette hele disken. Hva gjør jeg? Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Du motsier deg selv litt. Du sier at diskene er synlige som RAID-disker, men du sier også at de ikke kjøres i RAID. Hva mener du egentlig med det? For hvis diskene ikke er satt i RAID i det hele tatt, så fungerer de som helt vanlige disker selv om de står koblet til RAID-portene. Og da er det ikke noe problem å flytte dem over i en annen maskin. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Er litt uklart for meg, men hvis alle diskene i MIn Datamaskin hadde sin egen stasjonsbokstav så skal du ikke montere dem i raid på det nye kortet. Glem hele raidet til du ser at det funker, og du må ta backup før du setter opp raid, vis du skal det. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Takk for svar, jeg ser at jeg er litt uklar. Jeg har satt HD på RAID portene fordi HK bare har 2 IDE porter, siden jeg har 4 optiske enheter så ble de plassert i IDE-portene. HD ble da satt på RAID portene. Jeg skrev at de var synlige som RAID disker, det er di på den måten at under enheter er de synlige som SCSI-disker. De har sin egen stasjonsbokstav, de er ikke satt i egentlig RAID 0, 1, 2 0+1 eller JBOD, men jeg husket at jeg var nødt til å legge inn RAID driver ved windows innstalasjon for å få diskene synlige. Diskene er også synlige i oppstarten av systemet, dvs i RAID-BIOS. Men som Mr Floppys skriver at diskene kan flyttes over til annet HK fordi de i utgangspunktet stod i RAID-portene så kan jeg prøve det. Jeg ville i bare være sikker før jeg startet med denne operasjonen. Håper jeg er litt klarer i mitt spørsmål nå. Takk igjen for hjelp på forhånd. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Jeg kan også klargjøre litt bedre RAID-kontrolleren på hovedkortet ditt støttes ikke direkte av operativsystemet ditt. Derfor måtte du legge inn drivere for å kommunisere med kontrolleren. Greit nok, dette har ingen betydning i denne sammenhengen. At diskene dukker opp som SCSI har heller ingen betydning. Det at hver disk har hver sin stasjonsbokstav betyr i hvert fall at de ikke er koblet i samme RAID. Så for hver enkelt disk som er tilkoblet RAID-portene er det nå to muligheter: 1. RAID-kontrolleren har ikke lagt den inn i et RAID-sett. I dette tilfellet er det ikke noe problem å flytte disken til en annen IDE-kontroller. 2. RAID-kontrolleren kan ha lagt disken inn i et RAID-1 oppsett. Det vil i så fall være et ufullstendig RAID-1 ettersom du bare har én disk tilkoblet, men siden RAID-1 kan kjøres med bare én disk i funksjon, så er det mulig. I dette tilfellet kan du ikke flytte disken over til en annen kontroller uten videre. Så det du må gjøre er å gå inn i RAID-BIOS og finne ut om kontrolleren har satt opp ett eller flere RAID (med bare én disk i hvert). Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Takk for svar Mr Floppy. Jeg skulle gjerne ha gått inn i BIOS å sjekket dette, men siden HK er gåent så fungerer pc'n ikke i det hele tatt, (slik går det når man skifter til passiv kjøling på North-bridge), men det var jo en annen historie. Jeg har bare å prøve meg frem etter beste evne å håpe på litt flaks, som om det finnes noe som heter flaks i den digitale verdenen. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Men det dreier seg her om 2x80GB, ikke sant? Hvis innholdet er viktig nok, så ville jeg kjøpt en, tja, 200GB disk for under en tusenlapp, for deretter å legge en dump av begge 80GB-diskene over på den nye disken. Bare for å sikre seg i tilfelle det skulle skje noe med 80GB-diskene når du skal prøve-og-feile. Stol aldri på lykken... Bare sørg for en eksakt dump, for eksempel med 'dd' fra en live Linux-CD. (Koble diskene til en vanlig, ikke-RAID, kontroller når du gjør dette for å være sikker på at det ikke iverksettes noen tiltak av en RAID-kontroller. Og ikke start Windows for å unngå at diskcheck kjøres på diskene.) Når alt kommer til alt, så holder jeg en knapp på at diskene er formatert på helt vanlig måte, og ikke lagt inn i RAID. Men er innholdet viktig er det ikke noen vits i å ta noen sjanser, ikke sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå