Jorek Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Ok, denne posen er egentlig litt gammel, men jeg skrev den så dårlig, så jeg prøver å omformulere meg litt: Har fått meg nytt tråløst nettverkskort(D-Link DWL-G520). Hvilke driver trenger jeg for å få dette til å funke? Jeg har hørt om to hovedtyper WIFI drivere: madwifi NDISWRAPPER Jeg tenkter jeg skal prøve med madwifi først, siden kortet er støttet(i følge denne linken: http://madwifi.sourceforge.net/dokuwiki/do...patibility_list ) DWL-G520 Chipset: AR5212 (b/g) URL: http://www.dlink.com/products/?pid=12 URL: http://www.dlink.com.au/products/wireless/dwlg520/ URL: http://tsd.dlink.com.tw/ModelDocuView.asp?...ocuSno=HIFHEHKP Interface: Native PCI interface. Antenna Connector: No connector, but ~0.1m of cable. Antenna Connector: B3/4.11:External connector and aerial, no cable. Antenna Connector: Dipole with detachable reverse SMA connector. Device Information: PCI ID 168c:0013 (rev 01) Notes: B2/3.1.6:Master mode tested and verified as working Hardware Firmware Status B2 3.1.6 Works B3 4.11 Works Men ossen går jeg frem nå? Jeg trur at madwifi følger med i VectorLinux, Jorek:# slapt-get --search madwifi madwifi 20050216-i586-4vl5 [inst=no]: madwifi package madwifi 20050707_2.6.12-i486-1 [inst=yes]: Jeg ser her at det er en litt eldre versjon, men det gjør vel ikke noe? Uansett, når jeg prøver å installere den nye så får jeg bare dette: Jorek:# slapt-get --install madwifi Reading Package Lists... Done madwifi is up to date. 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Done HVilke moduler må jeg modprobe,og ossen får jeg kobla meg på nettet med det nye kortet? På forhånd takk; .:Jorek:. Endret 14. september 2005 av Jorek Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Tror modulen heter ath_pci, så modprobe ath_pci skulle i teorien gjøre susen. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 http://ndiswrapper.sf.net (?) Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Jada hotstian, jeg har vært der, men det stod at med kortet mitt, så var av og til noen buger som fikk kernel til å crashe... Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve madwifi først Ok, skal prøve modprobe ath_pci strax, kommet tilbake med status etter det Endret 14. september 2005 av Jorek Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Status: Denne feilmeldingen skjønner jeg ikke helt... Jorek:# modprobe ath_pci FATAL: Module ath_pci not found. Noen som har noen smarte innspill? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Status: Denne feilmeldingen skjønner jeg ikke helt... Jorek:# modprobe ath_pci FATAL: Module ath_pci not found. Noen som har noen smarte innspill? du må bygge kernelen med det (?) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Status: Denne feilmeldingen skjønner jeg ikke helt... Jorek:# modprobe ath_pci FATAL: Module ath_pci not found. Noen som har noen smarte innspill? du må bygge kernelen med det (?) Den drivaren er nok ikkje i kjerna, og hadde den vore det, så hadde den allereie vore satt opp. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Ok, hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Ossen får jeg lagt drivern inn i kjerna? BTW: Sorry hvis jeg maser, men har lissom litt akutt mehov for å få detta til å funke Endret 15. september 2005 av Jorek Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Prøv å kompilere den? Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Ja. Lasta ned ned madwifi-20050707.tar.gz fra denne URL'n: http://www.slackware.com/~alien/slackbuilds/madwifi/build/ Jorek:~$ mv madwifi-20050707.tar.gz Tar.gz\ files/ Jorek:~$ cd Tar.gz\ files/ Jorek:Tar.gz files$ tar xvvzf madwifi-20050707.tar.gz Jorek:Tar.gz files$ cd madwifi Jorek:madwifi$ su Passord: Jorek:# make Checking if all requirements are met... ok. mkdir -p ./symbols for i in ./ath_hal ath_rate/onoe ./net80211 ./ath; do \ (cd $i; make) || exit 1; \ done make[1]: Entering directory `/home/jorek/Tar.gz files/madwifi/ath_hal' cp ./../hal/linux/ah_osdep.c ah_osdep.c uudecode ./../hal/public/i386-elf.hal.o.uu cp ./../hal/public/i386-elf.opt_ah.h opt_ah.h make -C /lib/modules/2.6.12/build SUBDIRS=/home/jorek/Tar.gz files/madwifi/ath_hal MODVERDIR=/home/jorek/Tar.gz files/madwifi/ath_hal/../symbols modules make[2]: Entering directory `/usr/src/linux-2.6.12' make[2]: *** No rule to make target `files/madwifi/ath_hal'. Stop. make[2]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.6.12' make[1]: *** [all] Error 2 make[1]: Leaving directory `/home/jorek/Tar.gz files/madwifi/ath_hal' make: *** [all] Error 1 root@vector:# make install for i in ./ath_hal ath_rate/onoe ./net80211 ./ath; do \ (cd $i; make install) || exit 1; \ done make[1]: Entering directory `/home/jorek/Tar.gz files/madwifi/ath_hal' test -d //lib/modules/2.6.12/net || mkdir -p //lib/modules/2.6.12/net strip -S ath_hal.ko strip: 'ath_hal.ko': No such file cp ath_hal.ko //lib/modules/2.6.12/net cp: cannot stat `ath_hal.ko': No such file or directory make[1]: *** [install] Error 1 make[1]: Leaving directory `/home/jorek/Tar.gz files/madwifi/ath_hal' make: *** [install] Error 1 root@vector:# modprobe ath_pci FATAL: Module ath_pci not found. Har jeg gjort alt feil? Endret 15. september 2005 av Jorek Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Prøv modprobe -f bane/til/ath_pci.o eller noe slikt.. Lenge siden jeg drev med det, så du får ha meg unnskyldt om jeg har gjort noe feil Edit: Det ser ikke ut til at kompileringen din gikk så bra.. masse errors der. Endret 15. september 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Ser ut som du manglar kildekoden til kjerna? (Skal ligge i /usr/src) Har ikkje peil korleis du i så fall får den inn i Vector... Lenke til kommentar
krigun Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 VEctorLinux, ubuntu, Fedora... Its all the same. Kompiler egen kernel er nå mitt tips iallefall. Last ned fra www.kernel.org, legg i /usr/src pakk ut med tar xfz kernel-2.6.13.tar.gz så cd kernel-2.6.13 Da må du konfigurere det du vil ha med i kernelen make menuconfig Når du er ferdig med det, så må du sette igang kompilering make clean && make bzImage && make modules && make modules_install Deretter er det bare å kopiere den nye kernelen til /boot cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.6.13 cp System.map /boot/System.map-kernel-2.6.13 Så må du legge til den nye kernelen din i bootloaderen, vet ikke om du bruker lilo eller grub. Enkel sak, uansett. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Lite nødvendig å anbefale ein stakkar å kompilere kjerne når han berre treng kildekoden til den køyrande kjerna som heilt sikkert bør finnest som ein pakke. Har ikkje Vector eit eige forum elns? Trur ikkje det er mange Vector-ekspertar her inne. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Vector er basert på Slackware så det aller meste Slack skal fungere på Vector også. Men i de tilfeller hvor Vector er annerledes prøv å få svar her: Vector Linux forums EDIT: Hmm, ser ut som slapt-get er standard pakke-manager for Vector ...? Som objorkum har sagt trenger du kildekoden til den kjørende kjerna for å kompilere madwifi riktig. Skjekk med uname for å finne ut hvilken kjerne versjon du kjører. uname -a Prøv å søke etter kildekoden til kjerna di med slapt-get. slapt-get --search kernel-src Eller noe liknende skulle finne kildekode pakka til kjerna di. Innstaller kildekoden med slapt-get og rekompiler madwifi driveren som du prøvde på tidligere. Hvis du ikke finner kildekoden for den versjonen du kjører ta en tur innom Vectors forumsider for mer hjelp Endret 16. september 2005 av olefiver Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Vector er basert på Slackware så det aller meste Slack skal fungere på Vector også.Men i de tilfeller hvor Vector er annerledes prøv å få svar her:Vector Linux forums Men i Slackware ligg kildekoden til kjerna inne... Har vanskeleg for å forstå kvifor ikkje alle distroar har kildekoden til kjerna inne med ein gong... Stort sett alle feil under kompilering av drivar har med at den pakken ikkje er inne. Endret 16. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Har vanskeleg for å forstå kvifor ikkje alle distroar har kildekoden til kjerna inne med ein gong... Stort sett alle feil under kompilering av drivar har med at den pakken ikkje er inne. Sant nok. Jeg ville teste MiniSlack på den bærbare, MiniSlack har ReiserFS-4 støtte ut av boksen, tøft tenkte jeg. Men innstallasjonen la ikke inn kildekoden til kjerna, jeg trengte den av akkurat samme grunn som Jorek. OK, annen maskin titte innom MiniSlack sidene, fant ikke en pakke ute på nettet. Jeg kunne ikke bruke pakkesystemet til MiniSlack fordi Atheros kortet som trengte madwifi driver'n er det eneste nettverkskortet i pc'n. Jeg nuket MiniSlack og la inn Slackware igjen. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 Nå begynner jeg å skjønne litt her Jeg vil også si at jeg faktisk har prøvd VectorForumet, men søkfunksjonen der funker ikke, og siden jeg allerde hadde denne tråden, så bare fortsatte jeg på den. Jeg prøvde slapt-get -search kernel-src, men jeg fant ingen pakker. Skal gå gjennom Vector sidene og se om jeg finner ut av det med kildekode. Men tusen takk så langt Allright gjeng her på Linux/Unix forumet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå