Gjest Slettet+918234 Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Når jeg overklokker mim P4 3,2Ghz som sitter på et MSI 915p Neo2 Platinium HK så blir strømforsyningen på hovedkortet fryktlig varm. Jeg har montert vannkjøling på cpu,gpu og chipsett så alle de ligger på rundt 30/40 grader. Hvor varm tåler den powerene på HK og bli? Min ble 90 gr og da skrudde jeg. Hang en liten vifte som blåser opp dit nå og da falt tempen til 65 grader... Er dette farlig? Hvordan løser dere andre dette problemet? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 har du en gammel cpu-kjøler, baufil/dremel og termisk lim? (=kjøling i massevis!) Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Strømforsyningen på hovedkortet? Er det mosfets du mener? Iallefall er det ikke værre enn å montere en vifte som blåser mot de når du bencher.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hvor varm tåler den powerene på HK og bli? Min ble 90 gr og da skrudde jeg. Hang en liten vifte som blåser opp dit nå og da falt tempen til 65 grader... Er dette farlig? Vet ikke akkurat hvor mye disse delene tåler jeg heller, men 65 grader er ikke farlig. Men som de andre sier, er det lurt og sørge for en bris i området. Strømforsynings delen med sine Mosfet, transistorer, spoler og elektrolytter blir jo normalt inndirekte kjølt av cpu viften. Så når denne fjernes blir det gjerne ekstremt varmt i området. Og en overklokket (og gjerne v-core øket) Prescott er jo ganske glupsk på strøm, faktisk så glupsk at det gjerne kan være nettopp de nevnte delene som stopper overklokken når det ikke vil mer. Med den viften og 65 grader vil jeg si du er trygg Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hmm.. akkurat samme problem her med Abit AS8-V (Intel 865). Her går den fort opp mot 100 grader. Har ganske lav temperatur inni kabinettet, selv om eneste luftsirkulasjonen i kabinettet er fra en "undervoltet" PAPST-vifte i PSUen. Jeg har noen minnekjølere fra Zalman liggende som jeg kan bruke.. men hva skal jeg sette dem på? Kan jo ikke sette en slik på hver eneste chip, kodensator, osv. på hele hovedkortet Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Nei, jonepet det er ikke helt enkelt. Det som er lager mest varme er jo da transistorer, og siden ditt hk ikke har noe kjøling i området i det hele tatt er det ikke så greit og forbedre heller. Hvis jeg skal få gjette hva som er "problem- området" blir de de jeg har ringet med grønt på bildet. Det er de som for meg ser ut til å ha med strømtilførsel å gjøre. Men du kan jo kjenne hvilke som blir varmest, hvis du har tenkt å prøve og forbedre dette. Ellers er det vel greiest og sørge for en vifte som blåser mot området rundt cpu. Syns det er litt rart at det ikke er noe kjøling der, i alle fall om kortet skal ha brukbare klokkeegenskaper. As8 bilde Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234 Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Ja, er mosfetene jeg mener. Jeg satte en 80x80 vifte til å blåse opp mot de 3 små kjøleribbene som sitter er. Da falt tempen ifra 90 til 60 grader plutselig. Det bør jeg kunne leve med. Tusen takk for svarene, bli litt klokere idag også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå