Gå til innhold

HJELP - Hvordan berge NTFS data fra Linuz?

Anbefalte innlegg

La inn dette emnet under tittel i går kveld, uten å få særlig hjelp. Prøver å være mer konkret.:

Finner plutselig ikke lenger min harddisk nr. 3 i windows.

Jeg ser den i Bios og når jeg starter maskinen med en tysk Knoppix (Linux) boot CD.

Hvis jeg bare kunne klart å kopiere data fra en harddisk til en annen i Linux ville dagen vært reddet, men det ser ikke ut til å gå.

Hva kan jeg gjøre i windows? Kan det ha skjedd noe med FAT'en slik at den har blitt slettet.

Problemet oppsto etter at maskinen hadde hengt seg, slik at jeg måtte resette maskinen uten å få logget ut eller avsluttet noe som helst. Hadde forresten en P2P klient gående som sannsynligvis drev på og skrev/leste data helt til det øyeblikket jeg trykket på reset knappen.

Finnes det måter å få kopiert dataene til en annen HD fra Linux eller ev. et Linux CD-brenner program, slik at jeg kunne få brent kopi av det jeg ikke finner igjen i WIndows.

At jeg ev. mister en haug med filmer er ikke så farlig. Verre er det med "Mine dokumenter" som det selvfølgelig ikke har blitt tatt backup av de siste ukene... (ja jeg vet er idiotisk, men med sol og fint vær så...)

P L E A S E!!!! Håper at det er mange hardware.no brukere online akkurat nå - for jeg har endel arbeid i mine dokumenter som burde vært gjort ferdig til i morgen.

SyrinxGC

Endret av SyrinxGC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel enten låne deg ein harddisk eller benytte anledninga til å kjøpe ein

ny ein og formatere denne med FAT32 for å kunne kopiere over frå den ødelagte

NTFS partisjonen din.

Edit:

Litt om skrivestøtte for NTFS i Linux om du vil forsøke den vegen.

(Kun mogeleg å skrive over ei eksisterande fil slik eg forstår det.)

http://bisqwit.iki.fi/story/howto/ntfs/

Endret av bentose
Lenke til kommentar

Tusen takk - det ser ut til at det er akkurat dette svaret jeg var på jakt etter.

Jeg har en ekstern harddisk med USB 2.0. Mener at denne er FAT 32..

Å skrive over eksisterende filer er ingen løsning for meg når jeg skal kopiere data fra en partisjon til en annen.

Igjen takk!

Forresten - er jeg i feil forum for å spørre etter CD brenner software for Linux her? (ferdig kompilert)

SyrinxGC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...