Gå til innhold

1 pc, 2 skjermkort, 2 systemer - mulig?

stoney

Anbefalte innlegg

Håper ingen har blitt helt forvirret av overskriften min...

Det jeg lurer på er om det er mulig å ha to separate systemdisker,

med "hvert sitt skjermkort" - fx et AGP og et PCI.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg bygger en pc til et hjemmestudio,

og da vil jeg helst ikke ha noen spill eller en internettilgang på det systemet,

men samtidig hadde det vært greit å ha muligheten til å boote på et annet system som jeg kunne koblet til internett og evt til spilling.

Skjermkortet jeg har sett meg ut er et AGP-kort med Dual-DVI, for å kunne bruke 2 skjermer, men dette kortet har ikke 3D-støtte. Dette kortet har også passiv kjøling som er med på å holde støynivået nede i en studiosetting.

Hadde det vært mulig å koble til et PCI-kort i tillegg, til spilling, som kun ville vært i bruk på det ene systemet?

Evt. andre forslag til løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

tror ikke dette går, men uansett bruk 1 data til studio som ikke er i kontakt med noen som helst som ikke angår studio, internett og annet dill. man kan vell på virus i hardware også igjenom internett? eller er jeg helt på jorde nå?

og 1 annen til lek.

Lenke til kommentar
Håper ingen har blitt helt forvirret av overskriften min...

Det jeg lurer på er om det er mulig å ha to separate systemdisker,

med "hvert sitt skjermkort" - fx et AGP og et PCI.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg bygger en pc til et hjemmestudio,

og da vil jeg helst ikke ha noen spill eller en internettilgang på det systemet,

men samtidig hadde det vært greit å ha muligheten til å boote på et annet system som jeg kunne koblet til internett og evt til spilling.

Skjermkortet jeg har sett meg ut er et AGP-kort med Dual-DVI, for å kunne bruke 2 skjermer, men dette kortet har ikke 3D-støtte. Dette kortet har også passiv kjøling som er med på å holde støynivået nede i en studiosetting.

Hadde det vært mulig å koble til et PCI-kort i tillegg, til spilling, som kun ville vært i bruk på det ene systemet?

Evt. andre forslag til løsninger?

Høres ut som om at du trenger to pc'er. Blir vanskelig å måtte fysisk ta ut og inn PCI skjermkortet hver gang du vil spille. Om du ikke bruker det, så går viften på det så lenge det står i PCI sporet.

Det går jo å ha to forkjellige operativ system på en pc, på f.eks to disker. Men lydnivå osv blir jo det samme da. Og hvorfor ikke koble pc'en til studio på nett? Hvis det er virus osv du er redd for, vil du uansett ikke løse dette ved å ha to operativ systemer på en pc. Får du virus vil det nå alle diskene i pc'en, hvis ikke du bruker harddiskskuffer som denne og denne og eventuelt slår av de diskene du ikke skal bruke når du f.eks er på nett og spiller.

Kjøp deg en Shuttle eller lignende til spill/internett osv. Har du en skjerm med en DVI og en analog inngang kan du jo ha en ledning til hver pc (eller bruke overgang) og så bytte på skjermen. Blir billigere enn å bruke PC switch (eller hva det nå heter)

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

grunnen til at studio pcer ikke skal kobles til internett eller spilles med osv er fordi det kommer mye krapp og legger seg inni systemet som gjør at det går tregere osv, man skal ha så rein windows man overhodet klarer. du kan jo lkøpe en Mac til dette forbuket og en data til spilling, men det blir en smule dyrt

Lenke til kommentar

Riktig Nird,

det er tanken bak å separere studio-pc'en fra internett.

Det var derfor jeg tenkte at hvis jeg hadde et eget system for studioet ville dette "Windows-systemet" være rent for shit...

Det var bare en tanke jeg lekte litt med, og som jeg ville høre om var en mulighet

i det hele tatt, men jeg antok at det kunne bli vanskelig. Takk for oppklaringen! :)

Jeg har nok droppet tanken om to skjermkort, men om det er noen som har noen gode forslag til Dual-DVI kort som funker til spilling så er det bare å tipse meg.

Men for å få den opprinnelige tanken på det rene:

Hvis jeg har to fysiske harddisker, med to separate operativsystemer,

- Vil det da være et problem at en av dem er koblet på nettet?

Er det noe annet å bekymre seg over enn virus som spesifikt angriper hardware -

og er det en realistisk trussel ved vanlig forsiktig internettbruk?

Lenke til kommentar

Du kan ikke få i "pose og sekk" her. Tenker du at du kan ha startet begge operativsystemene på en gang? Og så bare bytte over med noen knappetrykk?

Da måtte du hatt spesiell programvare (den finnes, men koster sikkert en del)

Bl.a Wmware kan fikse dette. Her er en link, koster ca $189 for Workstation utgaven, som lar deg kjøre flere ulike operativ system på en pc. Men husk: ha MASSE ram.....

Du kan gjøre dette på flere måter:

1. Den letteste og billigste:

Del harddisken i flere partisjoner, installer os på to av partisjonene. Vet ikke om du får installert to helt like windows versjoner på samme system, men f.eks winXP og Win2003/Win2000 osv på en og samme maskin går fint.

På det operativ systemet du ikke vil ha på nett: Deaktiver nettkortet i kontrollpanelet, og vips da er den uten netttilgang.

Du deaktiverer selvsagt ikke kortet i det os der du skal ha internett.

Løsning 2:

Litt sikkrere, men samme prinsipp. Kjøp to disker. Vet ikke hvor stor diskbelastning du får på et slik studio program. Ellers gjør det samme som over

Løsning 3

Helt sikker ved virus angrep:

Kjøp en slik harddisk skuff jeg har linket til i første innlegg. Da skrur du bare av strømmen på disken med en "nøkkel" og vips får du virus er disken(e) til studiobruken helt ute av fare. Har du SATA og kjøper Chieftech kabinettet, kan du faktisk slå av og på diskene mens pc'en står på. Det kan du ikke med vanlige ATA disker.

Ellers samme prinsipp med deaktivering av nettkort i ett av operativ systemene, og ikke i det andre.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...