Gå til innhold

Spill- og opplevelsesprogrammering på NITH

Anbefalte innlegg

Altså...man kan ikke ta to utdannelser og si at den ene er bredere enn den andre fordi den har et annet fokus!

Bare for å ha det avklart: Mine argumenter baserer seg hovedsaklig på min egen erfaring fra bachelor-studiet på NITH. Spillstudiet er opplagt nok mer spesialisert. (På spillstudiet er forøvrig matematikk et fag!) ;)

Nå kjenner jeg ikke datateknikk-studiet ved NTNU så det blir vanskelig for meg å sammenligne. Men, om vi ved NITH skulle hatt matematikk, fysikk, ex.phil osv måtte vi fjernet andre fag. Dette vil ikke gitt oss en bredere utdannelse, men en utdannelse med et annet fokus.

Min bachelor-utdannelse har fokus på IT og utvikling av programvare. Etter endt utdannelse kan man jobbe med programmering, databaseadministrasjon, systemutvikling, drifting, nettverk, hardware, web, salg, prosjektledelse, hva det skulle være.

Sammenlignet med studiet ditt vil jeg tro at du er i bedre stand til å løse mer teoretiske oppgaver, mens NITH-folk kan kanskje fortere sette seg inn i en praktisk arbeidssituasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sim: NTNU har gode studium, og er en veldig bra skole. Du har nok gjort et bra valg. Men ikke sammenlign siv.ing studiet du skal gå på (hvis jeg forstod rett hadde du valg dette 5 årige studiet?!) og NITH sitt bachelorstudie. Er rett som du sier at forskjellene er store mellom siv-ing/master og ing/bachelor. De krever noe ganske annet. på Master-nivå holder det ikke bare å løse en oppgave, men må forsvare hvorfor man valgte å løse det på den måten man gjorde. En blir mye mer bevisst på avgjørelser en tar og konsekvensene av dette.

Angående matte og fysikk: Absolutt bra å ha! Og jeg er sikker på at du kommer til å få god bruk for det gjennom studiet og i jobbsammenheng, særlig som programerer. Allikevel tror jeg ikke vi kommer til å jobbe med de samme tingene (i mangel på en bedre måte å si det :)) Du kan f.eks (tatt ut av det blå) jobbe med avanserte grafiske visualiseringer av seismiske brønndata i et oljeselskap, mens dette er noe vi ikke er like bra kvalifisert for. Igjen så er vår utdannelse (bachelor) mer rettet mot løsninger for næringslivet som CRM-systemer, databaser, data-mining osv osv. Utdannelsen retter oss inn mot litt forskjellige segmenter i bransjen er vel konklusjonen.

Lenke til kommentar
Vanskelig å få jobb? Phø! Ikke MYE vanskeligere enn andre IT-studenter ihvertfall.

Uten mye stress? Phø! Altså...jeg kan til dels være enig i at undervisningen, opplagt nok, er tilpasset flertallet av studentene og de flinkeste kan føle det går litt treigt til tider.

Dyrt? Tja...ok da.

Ser du prøver å sitere deler av innlegget mitt for å få det til å se ut som om jeg er enig med deg. For å oppklare kan jeg prøve å omformulere:

Jeg synes ikke det virker som om NITH-studenter har vanskelig med å få jobb sammenlignet med andre IT-studenter!

Jeg vil tro sågodt som alle NITH-studentene som tar utdannelsen seriøst og gir en god innsatts synes studiet er krevende!

Jeg synes ikke NITH er dyrt sammenlignet med andre privatskoler.

Finnes faktisk ting i IT-mijøet som ikkje kan løysast med å være ein god programmerar. Men som sagt, eg tok sjølvkritikk når eg sa at eg kanskje samanligna generelle IT studier med dataingerniør studier.

Det er nok derfor programmering bare er ett av mange fag på NITH! ;)

Lenke til kommentar

Nå er det litt vanskelig for meg å komme med så mye selvopplevde inntrykk fra mitt studium, jeg har jo såvidt startet. Jeg tror dette blir mer som en endeløs krangel, slik som diskusjoner om hvilket OS som er best.

Hvert studium har vel sine fordeler og ulemper, alt etter hvordan man ser på det.

Jeg tror ikke jeg skal begynne å stå hardt på mine meninger osv.. Jeg har for lite kunnskap om studiene ved NTNU og studiene ved NITH til å sammenligne disse (om det i det hele tatt går).

Studieveilederen sa i går at etter tre års utdannelse på Datateknikkstudiet på NTNU var man kanskje ikke like god til å programmere som f. eks. en som har gått på NITH, men man var en mye dyktigere problemløser. Det er jo litt av det du også sier krister461, hvis jeg ikke misforstår deg helt.

Lenke til kommentar
sim: NTNU har gode studium, og er en veldig bra skole. Du har nok gjort et bra valg. Men ikke sammenlign siv.ing studiet du skal gå på (hvis jeg forstod rett hadde du valg dette 5 årige studiet?!) og NITH sitt bachelorstudie. Er rett som du sier at forskjellene er store mellom siv-ing/master og ing/bachelor. De krever noe ganske annet. på Master-nivå holder det ikke bare å løse en oppgave, men må forsvare hvorfor man valgte å løse det på den måten man gjorde. En blir mye mer bevisst på avgjørelser en tar og konsekvensene av dette.

Jeg innser at det kanskje ikke var helt hensiktsmessig å sammenligne studiene, men på den andre siden, så tok jeg bare for meg de tre første årene på datateknikkstudiet. Det tilsvarer vel en Bachelor.

Som sagt tidligere, jeg har for lite kunskaper om studiene til å krangle på det :p

Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig vi er ganske enige sim! :)

Eneste vi kanskje er uenige om er definisjonen på en bred utdannelse. ;)

Litt pizza (nerdemat) hjalp på sulten (og konsentrasjonen) så jeg har vel kommet til samme konklusjon:)

Endret av sim
Lenke til kommentar

Jeg innser at det kanskje ikke var helt hensiktsmessig å sammenligne studiene, men på den andre siden, så tok jeg bare for meg de tre første årene på datateknikkstudiet. Det tilsvarer vel en Bachelor.

Som sagt tidligere, jeg har for lite kunskaper om studiene til å krangle på det :p

Da blir det litt mer hensiktsmessig å sammenligne. Beklager om jeg misforstod :)

Egentlig tror jeg folk forstår de andres argumenter her. Jeg vil bare understreke at man ikke bør dømme NITH som en "lett" utdanning bare fordi den er privat. Man kjøper seg ikke gode karakterer, man må jobbe for disse. Å bestå faga for å få vitnemål er det mange som klarer både ved NITH og andre bachelorlinjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...