Tja Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Noen som vet hva som bør være riktig idle- og load-temperatur på denne prosessoren ? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Kommer nok helt an på hva slags kjøling man bruker! Lenke til kommentar
Tja Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Kommer nok helt an på hva slags kjøling man bruker! Jeg bruker en Bitspower Silent Storm. Jeg brukte en tilsvarende vifte/kjøler på en Northwood 3 Ghz, og fikk ca 30 grader på idle - nå får jeg 55 !! Er dette normalt pga dobbel prosessor ? Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Har D830, med boxed kjøler ligger den på 33 grader idle, 58-60 load. Mye avhengig av vifteinnstilling, kan få den lavere også men da begynner vifta å bråke tidligere/ved lavere load. Ved vifte på full guffe hele tiden blir idle 25-26 grader. C1E og EIST må være enablet for å få det stillest/kaldest mulig. Merk at disse temperaturene er ved overklokking men default vcore, 234 MHz x 15, altså 3.5GHz. En annen ting som kan spile inn er forskjellige hovedkorts temperaturlesning, hovedkortet mitt er muligens litt på den lavere siden. Mer info i overklokkingstråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=447982 Lenke til kommentar
tbend Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 55grader idle er vel greit på luft... Enn load da? Forresten RÅ cpu du har! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hvordan tester du load temperatur da? Oss med dobbelt kjerne må kjøre 2 stk Prime95 (8K til 1024K) for å maxe ut begge kjernene. Holder ikke med ên Prime95 eller å spille...Så 55 grader load er nok med bare en av kjernene ja. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Min 830 @3.5 kommer opp på 49C med en instans av Prime, da går vifta ganske rolig, fortsatt nesten uhørlig. Hvis jeg så setter affinity til en kjerne på prime går den opp et par grader og vifta høres bedre. Prime er litt oppskrytt hva CPU-bruk angår, stoler ikke på dobbel Prime95, må kjøre superPi eller noe i tillegg for å være sikker på å ha full load. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 th-3 da vet du ikke hvordan man setter opp Prime95 ordentlig for dual core. Du MÅ kjøre 2 stk hvis du skal teste prosessoren(e) skikkelig. Du kan stole på nyeste verson av Prime95 for å teste stabilitet. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hva er nyeste versjon? Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Jo men 2 instanser av prime95 er ikke nok belastende synes jeg, mener man kan tyne enda mer belastning på en dualcore med andre prog i tillegg, Prime er litt for snill selv i 2 instanser. Feks prøv på en vanlig enkelkjerne, kjør Prime på fullt og prøv å gjøre andre ting samtidig, det er langt mere responsivt med Prime enn feks CCE. Prøv selv, http://www.cinemacraft.com/eng/basic.html - ikke bare belaster den CPU bedre men den gjør faktisk noe nyttig også Gjentar gjerne at Prime er oppskrytt, torturtest er det iallfall ikke. Det Prime duger til til er å sjekke minne-stabilitet, for å sjekke CPU max bør det brukes sammen med andre programmer. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hva slags test i prime er det du kjører da? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Noen som vet hva som bør være riktig idle- og load-temperatur på denne prosessoren ? Fant dette på Sharky: At idle, the temperature readings for this reference system exhibited levels in the 40-41 degrees C, but once we loaded them up to full burn, the temperatures jumped to 66-70 degrees Ser også at det fleste anbefaler å bytte kjøler siden boxed kjøleren bråker mye, men faktisk så gjør den jobben ganske bra... Har likevel bestilt en Zalman 7700CU til min Intel Extreme Edition 840 Når det gjelder strøm, bruker den ca 130-150W "idle" og opp i hele 330W(ca) under full load på begge kjerner. Ser at folk med 500+W PSU har hatt problemer, spessielt hvis du f.eks kjører inn 7800GTX eller ett SLI oppsett..... Ha en 680W PSU så hjelper det.... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Hva slags test i prime er det du kjører da? Jeg kjører 'Custom' torture test med 'Min FFT på 8' og 'Max FFT på 1024'. Jeg har også 2 mapper med Prime95 i slik at jeg får kjørt ett program på hver av kjernene. Inne i Prime95 setter jeg 'Affinity' på 0 på det ene Prime95 og 1 på det andre. Da får jeg 100% load. Skal jeg bare teste prosessoren så huker jeg av for 'Run FFTs in-place'. Skal jeg teste mer chipset og RAM så setter jeg det. Jeg sier ikke at Prime95 er det beste og eneste for å teste stabilitet. Men Prime95 tester hvordan din prosessor regner primtall. Får du error så har du faktisk ett hardware problem! Selv om dine spill kjører uten problemer eller ditt video redigeringsprogram funker, så har du fortsatt ett problem. Du kan velge å ignorere det, men da kan du ikke si at din PC er 100% stabil i alle situasjoner! Men noe du ikke får testet med Prime95 er hvordan din PC takler det når skjermkortet også blir stresset. Da stresser man strømforsyninga mer enn det Prime95 kan klare i en torture test. Men i ett slikt tilfelle, så burde du da vite hva som er galt. Enten at skjermkortet er overklokket for høyt eller at du har for svak strømforsyning. Endret 23. august 2005 av Betroz Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Ha en 680W PSU så hjelper det.... En PSU på 500W kan faktisk være bedre enn en på 680W! Kommer an på kvaliteten det og hvor mye ampere den leverer stabilt på railene. OCZ PowerStream 520W er bra Endret 23. august 2005 av Betroz Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Som Betroz sier må man for all del ikke la seg blende av Watt på psu, det er enorme forskjeller i merking og ytelse. Men til stabillitets og torture test vil jeg anbefale og prøve utOCCT, det er etter min mening et veldig enkelt og fint program. Hos meg varmer det faktisk cpu betydelig mer enn superpi på torture full effekt (singelcore A64). Og testen stopper hvis det blir varmere enn innstilt temp, sier i fra ved feilregning. Men det jeg syns er litt interessant, er at man får utskrift hvis man kjører en halvtimes stabillitets test, man får da kurver av alle temperaturer, og av alle spenninger mens testen har kjørt. Så gir i alle fall en liten indikasjon på psu'en evner ved last. Er psu på grensen synker jo gjerne spenningen. Man får også ripple verdier på de forskjellige spenningene. Men har ikke testet den på dual, så vet ikke hvordan det er og kjøre 2x. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hva slags test i prime er det du kjører da? Bruk Prime95 for å teste, den sjekker jo for errors, men bruk gjerne tilleggsprogrammer for å sikre maks belastning, feks 2x prime + noe annet eller samtidig med 3DMark. Det hjelper lite med stabilitet på ful load hvis PC'n ikke kan håndtere den ekstra varmen og strømforbruket fra skjermkortet. Det med problemer med 500W PSU må være en spøk eller rent sprøyt. Har ingen problemer med å kjøre prime + CCE + 3DMark samtidig med 350W PSU, og har også flere ganger kjørt CPU-intensive programmer i bakgrunnen mens jeg har spilt NFSU på max i timesvis. Har 6600GT i kassa, det bruker iallfall ikke 150watt mindre enn 7800-serien. Hvis noen uten SLI mener at de har problemer med Pentium D og 500W PSU så må de innse at de har en møkka-PSU. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Ikke verst det OCCT-programmet, men det klarer ikke belaste begge kjerner, og får heller ikke startet flere instanser fra samme eller forskjellige program-kataloger. Lot det kjøre sammen med Prime mens jeg tok et par runder spill, merket nesten ingen forskjell. Men CPU-vifta kjører brukbart nå =) Får nok mer bruk for det der ja, takk for tipset PCP. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Jo men 2 instanser av prime95 er ikke nok belastende synes jeg, mener man kan tyne enda mer belastning på en dualcore med andre prog i tillegg, Prime er litt for snill selv i 2 instanser. Feks prøv på en vanlig enkelkjerne, kjør Prime på fullt og prøv å gjøre andre ting samtidig, det er langt mere responsivt med Prime enn feks CCE. Prøv selv, http://www.cinemacraft.com/eng/basic.html - ikke bare belaster den CPU bedre men den gjør faktisk noe nyttig også Gjentar gjerne at Prime er oppskrytt, torturtest er det iallfall ikke. Det Prime duger til til er å sjekke minne-stabilitet, for å sjekke CPU max bør det brukes sammen med andre programmer. Prime95 er vel "de facto".. om ikke det beste.. programmet till å teste stabilitet for ett klokket/uklokket system.. Og selvsagt teste om kjøleløsning er god nok.. Programmer som også belaster UI/grafikk-ytelse vil selvsagt virke "tyngre".. men det er mest pga. hvordan Windows er kodet (dvs. "dårlig"). Prime95.. eller f.eks. SP2004... i to instanser belaster begge kjerner maximalt, men på ett dual-system (eller med HT) så vil likevel UI være responsivt. Dette er programmer som "kverner tall" og gjør ikke kall mot funksjoner som belaster UI. Men det er nok korrekt at ett testprog som både "kverner tall".. *og* belaster grafikk-delen av systemet nok vil gi en høyere totalbelastning (og dermed varme/effektbruk). On topic: Hva som er "riktig" temperatur på en 840D EE kommer helt an på kjøle-løsning. Boxed Intel, eller tilsvarende, vil gi en temp på max.load (begge kjerner) på over 70 grader (i ett "normalt" kabinett med gjennomsnittlig "lufting"). De aller beste heatpipe-løsningene.. sammen med god nok sirkulasjon (ut med varmluft/inn med kaldluft) vil senke temp. 15 grader i forhold tl boxed. Det er ihvertfall det jeg har funnet ut ved testing på mitt dual system (830D).. og som bekreftes av det jeg har funnet av tester på nett om temaet.. Sålenge man kjører prosesser/programmer som kun belaster en kjerne er Pentium D faktisk mer effektiv/genererer mindre varme enn tilsvarende klokkede single cores. Th-3 (bl.a) har redegjort for dette i andre tråder, men C1E gjør også at 8nD-serien legger seg på mye lavere temp idle/lett belastning enn det som er tilfellet for singel core Prescott's.. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Vi har vært inne på det før at hovedkort rapporterer forskjellige temperaturer, med en kabvifte kjørende gir boxed-kjølern min avlesning på max 61 grader, men Abit HK rapporterer i laveste laget på temperaturer. Det kan være som TL sier at det er 70+ på full load på begge sylindrene, men jeg tror det er litt lavere, "mellom 61 og 70" er det mest nøyaktige jeg kan påstå. Som nevnt tidligere om boxedkjøler av mykhen2, "faktisk så gjør den jobben ganske bra", veldig bra vil jeg si selv. Mykhen2, har du lest innlegget mitt og svar på dette om Zalman 7700 på Pentium D? Håper hovedkortet ditt kan styre vifta på 7700 bedre enn mitt HK, hvis ikke blir du nok skuffet, for med fanmate2 satt lavt klarte den ikke å holde tempen lav nok til å unngå systemkrasj. Her: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4627561 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 (endret) Helt enig med th-3 her... Boxed-vifta til Intel *er testet ut*.. og klarer å holde en Pentium D innenfor akseptable rammer mht. temp.. Og det er faktisk ca. 70grader på en 8nD. Den er nok i svakeste laget for klokking over ..la oss si.. 15-20%.. med høyere enn default VCore. Th-3 har "arrestert" meg før mht. montering av kjølere.. Jeg ble "krakilsk" da.. (men unnskyldningen min var frustrasjon over ett "brent" hk).. Nå er jeg tilbøyelig til å mene at han har/hadde helt rett i å sette spørsmåltegn ved evnene mine til montering av kjølere.. ihvertfall på S775. Etter (enda) mer testing kan jeg konkludere med at det er *kritisk* å få montert kjøler korrekt..dvs. sjekke god nok kontatkt.. og at de "billige" plastklipsene faktisk sitter korrekt i *alle* 4 hull slik at kjøler ligger plant. Samme gjelder for "ettermarkeds-kjølere".. man må være helt sikker på at kjøler/HS har god kontakt.. Zalman-serien tror jeg også ikke holder mål for 8nD.. om det skyldes dårlige fester (for S775) eller at den "kun" er basert på avledning av varme via kobberfinner er jeg ikke sikker på.. Testet en Thermaltake Silent 775 igår.. Den holdt ikke mål.. idle/load ca. 50/72 grader.. dvs. det samme som jeg fikk med Intel Boxed. Så fant jeg ut at jeg nok ikke hadde klart å montere min Big Thyphoon helt i plan pga. kondensator som sto i veien.. Ved å *omhyggelig* montere kjøler pånytt.. sjekket at bakplate satt korrekt(likt moment på muttere).. snudde/justerte plate på oversiden.. fikk jeg tilslutt perfekt montering.. Og da fikk jeg temp tilnærmet vannkjøling.. max.load er nå ca.60 grader ved [email protected] 1 time med dual-prime...idle er nå godt under 40 grader.. Og mitt Asus HK viser nok defintivt ikke for lave temperaturer (men det skal sjekkes ut med en probe etterhvert).. Det som jeg også har konstantert er at original kjøling av NB (passiv) ikke på noe måte holder mål for klokking.. I så måte skjønner jeg ikke at Asus reklamerer om AI "booster". Uten viftekjøling.. avtrekk av varmen som genereres fra NB-chip blir det fort 10 grader over det som sundt er (og dette slår ut i feiling i Prime). Nå bruker jeg ei bordvifte, men skal etterhvert få til en mer stillegående løsning med enten chipset-vifte eller "custom" vifteløsning for kjøling av MB/NB. Endret 24. august 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå