killertomato Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Trenger en vidvinkel med Canon EF fatning med en brennvidde på 14mm eller videre. Objektivet skal kunne brukes på min Canon 20D og også fullformat. Prisen bør helst ikke være noe særlig over 6000,- Noen som vet om et objektiv som passer kriteriene mine? Har tittet litt på disse... -Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG -Tamron SP AF 11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD ASPHERICAL (IF) ... er bare litt usikker på om de er egnet for annet enn APS-C brikker? Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Trenger en vidvinkel med Canon EF fatning med en brennvidde på 14mm eller videre. Objektivet skal kunne brukes på min Canon 20D og også fullformat. Prisen bør helst ikke være noe særlig over 6000,- Noen som vet om et objektiv som passer kriteriene mine? Har tittet litt på disse... -Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG -Tamron SP AF 11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD ASPHERICAL (IF) ... er bare litt usikker på om de er egnet for annet enn APS-C brikker? Jeg har bare prøvd Sigma-objektivet. Det dekker en bildevinkel som gjør at det kan brukes på fullformat, men hvis det skal yte tilnærmelsesvis godt, må det blendes ned til 8 eller helst 11. Da blir det greit nok. Hvis din bruk tilsier at dette er godt nok for deg, dvs. at du ikke har behov for høy lysstyrke på din ekstremvidvinkel, er det brukbart. En zoom som skal dekke et slikt brennviddeområde ville bli svært kostbar hvis den skulle lages slik at den var skarp og god hele veien. Tamronen du nevner har jeg ikke prøvd. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Tamronen dekker APS-C, og ikke fullframe, så Sigmaen er egentlig ditt eneste alternativ på zoom-siden hvis du må videre enn 20 mm ekvivalent på 20D. Et annet alternativ er Sigma 15-30/3,5-4,5, det er ikke fullt så vidt som 12-24, men et helt trinn raskere og muligens noe bedre optisk. Alternativt har Sigma en fast 14/2.8 som kan gjøre nytten, denne koster litt over 6000 på lomorks (mener jeg å huske). Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 Er det slik at fast objektiver ofte er av bedre kavlitet enn zoom objektiver? Tenker da først og fremst på Sigma 12-24mm sammenlignet med Sigma 14mm. Noen som har prøvd Sigma 14mm på fullformat og kan fortelle meg om det er brukbart? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå