Gå til innhold

Høy temp på prescott- CPU- selv med ny vifte

Diff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ta på ribba og kjenn om den er varm. 75C skal brenne ganske godt. Om den knapt er lunka er det enten dårlig kontakt mellom CPU og kjøler (kjølepasta?) eller misvisning av temperatur i BIOS/software.

Har testa på 57 grader, kjenner ikke så mye. Bør jeg se etter en BIOS-oppgradering kanskje?

Lenke til kommentar

Prescott er kjent for å utvikle mye varme. Min er like varm, men så lenge maskinen er stabil er det ikke noe problem. Man kan underklokke prosessoren, men med mindre man gjør det for å få ned støynivået, ser jeg ingen grunn til å gjøre det. Maskinen vil slå seg av automatisk dersom prosessoren blir så varm at den står i fare for å bli brent.

Lenke til kommentar
Prescott er kjent for å utvikle mye varme. Min er like varm, men så lenge maskinen er stabil er det ikke noe problem. Man kan underklokke prosessoren, men med mindre man gjør det for å få ned støynivået, ser jeg ingen grunn til å gjøre det. Maskinen vil slå seg av automatisk dersom prosessoren blir så varm at den står i fare for å bli brent.

Noen som vet hvordan underklokke en PC som ikke kan klokkes i BIOS? ( Har COOP-PC :thumbdown: )

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan underklokke en PC som ikke kan klokkes i BIOS? ( Har COOP-PC :thumbdown: )

Er ikke vits å underklokke den. Prosessoren din tar en throtle hvis den blir for varm. Prescott prosessorer er varme uansett, og du skal ikke stole på den innebygde sensoren. Du kan godt trekke fra 10 grader eller mer.

Lenke til kommentar

I tester jeg har sett begynner ikke Prescott å throttle før 75-77 grader, og shutdown først på like over 100. Hvis tempen stemmer er du på grensa til throttling, er fare for at du har nedsatt ytelse i enkelte tilfeller. Ser ingen grunn til at den skal bli så varm, er litt i overkant, får du den ned til 72 er du på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Regner med at du har den samme COOP-pc'en som meg, altså en Cybercom (Medion) 8383XL.

På dette engelske ALDI/Medion forumet

http://medion.adslweb.co.uk/phpbb2/

får du svar på det meste om denne maskinen.

Nesten alle har hatt problemer med støy fra CPU-vifta og høy CPU-temp.

Kjøpte en Arctic Freezer 7 og fikk etterhvert løst støyproblemet.

Temp idle ligger på 59-60 grader, full load opp mot 74 grader. Disse temp. er helt normale og skulle ikke være skadelig.

Roten til alle problemer er et for lite kabinett, manglende kabinett-vifte for utlufting og ev. en vifte for frisk luft.

Hvordan fikk du plass til en 120mm cpu-vifte? Den skulle egentlig ikke passe. Min er på 80mm.

Bios oppgradering hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Regner med at du har den samme COOP-pc'en som meg, altså en Cybercom (Medion) 8383XL.

På dette engelske ALDI/Medion forumet

http://medion.adslweb.co.uk/phpbb2/

får du svar på det meste om denne maskinen.

Nesten alle har hatt problemer med støy fra CPU-vifta og høy CPU-temp.

Kjøpte en Arctic Freezer 7 og fikk etterhvert løst støyproblemet.

Temp idle ligger på 59-60 grader, full load opp mot 74 grader. Disse temp. er helt normale og skulle ikke være skadelig.

Roten til alle problemer er et for lite kabinett, manglende kabinett-vifte for utlufting og ev. en vifte for frisk luft.

Hvordan fikk du plass til en 120mm cpu-vifte? Den skulle egentlig ikke passe. Min er på 80mm.

Bios oppgradering hjelper ikke.

Har snakket med noen av de i supporten. De har sagt at "orginal"vifta ikke er god nok! ( Er det mulig) :wallbash:

Åssen jeg fikk plass til 120mm vifte? ( Eller 138mm totalt...) Det passa akkurat, måtte bare tøye og bøye litt :devil:

Endret av Diff
Lenke til kommentar
Har snakket med noen av de i supporten. De har sagt at "orginal"vifta ikke er god nok! ( Er det mulig) wallbash.gif

Hehe.. bra melding å få. Men tviler ikke et sekund på at det har rett.

Er vel ikke så mye man får gjort; pc'n virker vel ok? Hvis du ikke er redd for å bryte garantien ville jeg åpnet kassa og satt på en heftigre kjøleløsning.

mvh r.-

Lenke til kommentar

ellers så er det jo mulig at den personen som har satt på vifta, enten det er deg eller andre har rota det til med for mye kjølepasta eller noe. hvis du skal legge på ny pasta så må du rense den gamle helt vekk med løsemiddel. det skal bare brukes bittelitt pasta når du legger på nytt. har også vært borti en gang at en kjøler har vært ekstremt "u-plan" under, dvs. at den ikke hadde noen rett flate. etter plansliping funket det mye bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...