Gå til innhold

Røyker du, eller?

Wobokel

Anbefalte innlegg

Tja... har funnet ut at jeg ikke taper noe på å røyke/snuse. Faktisk nesten tverrt imot.

Hvis jeg røyker hver gang jeg har 5-10 min pause på jobb/skole, blir det så her: 1 røyk koster i gjennomsnitt 3,2 KR. Hvis jeg røyker 10 røyk på en dag, som er ca. gjennomsnitt på en uke, blir det 32 kroner dagen, 160 KR i uka.

Røyker jeg ikke kjøper jeg meg alltid noe snask hver gang jeg har pause på skole/jobb. Og da tenker jeg på pølse, sjokolade, drops, brus etc. (Brus kjøper jeg uansett). En pølse=ca. 30 KR. Sjokkis=ca. 10 kr. Hadde det ikke vær for røyken ville det blitt MINST en pølse og 1 sjokkis hver dag. Og mest sannsynlig gått OVER 32 kr. daglig i gjennomsnitt.

Fordi hvis jeg røyker, får jeg rett og slett ikke lyst på pølse eller snop, så dermed sparer jeg nesten penger.

Snuser jeg bare blir det enda billiger, ettersom jeg bruker maks 2-3 bokser fra sverige i uka (tilsammen 50-75 kr). Snusen varer som kjent lenger enn en røyk også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kom og fortel meg at røyking ikke er kult:

James%20Dean.jpg

Men neida unger, selvfølgelig er ikke røyking kult. Jeg røyker selv, men har aldri hatt noen illusjon om at det gjør meg noe kulere av den grunn. Men det er en aktivitet som jeg mener gir meg mer livsglede. Like vitenskaplig bevist som det er at røyking kan medføre helsemessige skader, så er det også bevist at økt livsglede gir helsegevinster, så min teori er at det går opp i opp. :D

Uansett, jeg regner med at medisinsk forskning har funnet en grei metode for å rense nikotinbefengte lunger innen jeg kommer i faresonen for lungekreft. :thumbup:

Jada, jeg rasjonaliserer, så spar den moralske pekefingeren!

Når det gjelder følgene av passiv røyking, så er forresten det et område som ikke er så godt dokumentert som enkelte gir inntrykk av i denne tråden.

Edit: Early police reports indicates that Leif was brutally gunned down and murdered by a chain smoking winged monkey. Back to you Diane.

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar
Snus inneholder jo blant annet mye nikotin, som jo ikke akkurat er helsekost :p

sant nok, men det er heller ikke veldig helseskadelig.

å bli 80 i steden for 83 pga snusbruk, er inget stort tap.

Nikotin er vel såvidt jeg har forstått ikke skadelig i seg selv. Problemet er vel avhengighet og at man ved å bli avhenging av tobakksprodukter dytter i seg en røys med giftige stoffer. Jeg snuser selv men har lyst å slutte. Det sies at man ved bruk av snus kan høyne risiko for sukkersyke noe som skremmer meg ganske kraftig. Risikoen for å få munnkreft o.l. er forsvinnende liten men ufarlig er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Uansett, jeg regner med at medisinsk forskning har funnet en grei metode for å rense nikotinbefengte lunger innen jeg kommer i faresonen for lungekreft. :thumbup:

Det blir nok en stund til røyking blir ufarlig ;) Du har likevel et poeng med livskvalitet. Røyking hadde nok vært mindre farlig (kanskje ikke så mye mindre men.. ) om vi fokuserte mindre på helsemessige problemer. Det ville likevel vært farlig men bekymringene og samvittighetsproblemer hos røykere trekker nok ned den almenne helsetilstanden.

Lenke til kommentar

Ja, røyker to tre pakker tobakk (Gul Mix) i uken og et par 20 pakker Marlboro i helgene. Min oldefar røyket, tygget skrå og brukte snus i mange mange år. Han ble 92... Så tobakk er en liten "gode" blant mye annet man har i livet. Skremselspropagandaen får ikke meg til å slutte. Da kan man like så godt sperre seg inne i en glassboks - spise vann og brød - hvor det er helt ufarlig å sitte resten av livet.

Lenke til kommentar
Men det er en aktivitet som jeg mener gir meg mer livsglede.

Der har vi mening med livet... eh.. røyk ;) Det er deilig å ta seg en røyk. Når man har pause på skolen. Når man venter på bussen. Når man sitter på stranda. Når man er på byen. Når man fisker på sjøen. Når man har punktert og ikke vet hva man skal gjøre.

Nikotin er et avslappende stoff, ok ikke så veldig skadelig i seg selv. Røyk inneholder derimot blåsyre, karbonmonoksid og tjære. CO gass er en ekstremt giftig gass forresten (i motsetning til sin snille bror, CO2).

Lenke til kommentar
Og Lars, sigar? Er ikke det flere ganger værre en sigaretter?

Det er ikke akkurat grønnsaker nei, men fyttigrisen det er kult og godt. Dessuten så røyer jeg sigar kun en gang i året. Satser på at jeg ikke dør med det første. :)

Du dør nok ikke med det første nei. Og jeg er enig i at det er kult, sigar her noe "classy" over seg som sigaretter aldri vil få. Men jeg skjønner ikke at du kan hate røyk intenst 364 dager i året, og så synes det er greit på nyttårsaften :)

Lenke til kommentar
Og Lars, sigar? Er ikke det flere ganger værre en sigaretter?

Det er ikke akkurat grønnsaker nei, men fyttigrisen det er kult og godt. Dessuten så røyer jeg sigar kun en gang i året. Satser på at jeg ikke dør med det første. :)

Du dør nok ikke med det første nei. Og jeg er enig i at det er kult, sigar her noe "classy" over seg som sigaretter aldri vil få. Men jeg skjønner ikke at du kan hate røyk intenst 364 dager i året, og så synes det er greit på nyttårsaften :)

Sakte selvmord...

Kunne ikke falt meg inn og røyke!

Lenke til kommentar
Tja... har funnet ut at jeg ikke taper noe på å røyke/snuse. Faktisk nesten tverrt imot.

Hvis jeg røyker hver gang jeg har 5-10 min pause på jobb/skole, blir det så her: 1 røyk koster i gjennomsnitt 3,2 KR. Hvis jeg røyker 10 røyk på en dag, som er ca. gjennomsnitt på en uke, blir det 32 kroner dagen, 160 KR i uka.

Røyker jeg ikke kjøper jeg meg alltid noe snask hver gang jeg har pause på skole/jobb. Og da tenker jeg på pølse, sjokolade, drops, brus etc. (Brus kjøper jeg uansett). En pølse=ca. 30 KR. Sjokkis=ca. 10 kr. Hadde det ikke vær for røyken ville det blitt MINST en pølse og 1 sjokkis hver dag. Og mest sannsynlig gått OVER 32 kr. daglig i gjennomsnitt.

Fordi hvis jeg røyker, får jeg rett og slett ikke lyst på pølse eller snop, så dermed sparer jeg nesten penger.

Snuser jeg bare blir det enda billiger, ettersom jeg bruker maks 2-3 bokser fra sverige i uka (tilsammen 50-75 kr). Snusen varer som kjent lenger enn en røyk også.

Nå er det jo ikke veldig uvanlig å røyke for 70-100 kr dagen når man begynner å bli litt eldre da (18-20 år). Da blir det jo ca. 5-700 kr i uken, og faktisk 31 000 i året. Blir man enda eldre, blir denne summen bare høyere og høyere.

Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke veldig uvanlig å røyke for 70-100 kr dagen når man begynner å bli litt eldre da (18-20 år). Da blir det jo ca. 5-700 kr i uken, og faktisk 31 000 i året. Blir man enda eldre, blir denne summen bare høyere og høyere.

Pappa hadde lett hatt råd til en motorsykkel etter to års sparing. En fin en også! DET må være motivasjon for å slutte, eller?

Lenke til kommentar

Er det noe som er statistikst bevist eller noe?

Jeg røyker en del mindre om dagen nå, enn når jeg begynte for 5 år siden.

Lenke til kommentar

aldri røyket.

må derimot si at jeg er veldig misfornøyd med røykeloven. nå står alle idiotene på gaten og røyker. hver bidige gang jeg skal til og fra skolen må jeg stå i 10 minutter og vente på bussen mens jeg nistirrer gjennom røykskyer tykke nok til at jeg kan kutte dem med sløve blyanter. mye bedre før. alle idiotene som røykte holdte seg langt f*** unna meg, fordi jeg aldri gikk innen 15 meter av røykesalongene i restauranter eller lignende steder.

nei. røyk skulle vært lyst i bann. dem og prestene, men det er en annen sak...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...